تأثیر روزه‌داری بر بلوغ فکری

به گزارشافکارنیوز،شهرام خرازی‌ها با بیان آثار روزه‌داری بر سلامت روان، اظهار داشت: مفیدترین تأثیر روزه‌داری بر سلامت روان، افزایش اعتماد به نفس است، اعتماد به نفس و عزت نفس افراد روزه‌دار به واسطه روزه‌داری تقویت می‌شود، زیرا آنها مقاومت و پرهیز را تمرین می‌کنند.

وی افزود: همچنین روزه‌داری ارضاء غرایز را به تأخیر انداخته و اعتماد به نفس و عزت نفس را بالا می‌برد.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: افراد با روزه‌داری یاد می‌گیرند که چگونه مقابل تکانه‌های مختلف روانی خوددار باشند و بلافاصله به آنها پاسخ ندهند، در واقع روزه تمرین صبر و بردباری است و به روزه‌دار کمک می‌کند تا در سایر مشکلات نیز بردباری پیشه کنند.

وی افزود: توصیه می‌شود کسانی که عجول هستند و چوب این مسئله را می‌خورند، علاوه بر ماه مبارک رمضان در بقیه ایام سال نیز گاهی روزه بگیرند.

این کارشناس بهداشت روان گفت: به طور کلی پرهیز از غذا خوردن البته نه به شکل بیمارگونه مفید است، منتها روزه به آن نظم می‌دهد، حتی کسانی که رژیم می‌گیرند، این حالت را تجربه می‌کنند اما عمق آن کمتر است، زیرا کسانی که رژیم می‌گیرند خود را در یک چارچوب خاص قرار نمی‌دهند و هر زمان بخواهند غذا می‌خورند، در حالی که روزه چارچوبی را پدید می‌آورد که عزت نفس را افزایش می‌دهد.

خرازی‌ها اظهار داشت: روزه‌داری موجب می‌شود تا بسیاری از مضرات مانند دروغ گفتن و نگاه حرام کنترل شود. متأسفانه برخی از ما به واسطه دروغ گفتن امور فردی و اجتماعی خود را انجام می‌دهیم در حالی که روزه‌داری به ما یاد می‌دهد که می‌توان دروغ نگفت و وقتی فرد این حالت را تجربه می‌کند، می‌تواند رفتار پسندیده راستگویی را در سایر ماه‌های سال نیز انجام دهد.

وی تأکید کرد: روزه‌دار ممکن است در برخی موارد ناشکیبا شود، لذا حمایت معنوی و رفتاری اطرافیان از روزه‌داران در حل این مسئله مهم است، بهتر است با روزه‌داران مدارای بیشتری شود زیرا ممکن است آنها کمی زودرنج شوند.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کودکان و نوجوانان با روزه‌ گرفتن بزرگسالی را تمرین می‌کنند. روزه به بلوغ فکری آنها کمک می‌کند، آنها احساس می‌‌کنند که وارد دنیای بزرگسالان شده‌اند، بنابراین به رسش معنوی می‌رسند و تعامل بهتری با اطرافیان خود برقرار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نباید حالت بیتفاوتی در کسانی که به دلایل پزشکی روزه نمیگیرند، نسبت به کسانی که روزه میگیرند به وجود آید و باید این فرهنگ در ما تقویت شود تا شرایط روزهداری را برای روزهداران تسهیل کنیم.