مدیریت شهری به دنبال ارتقای امنیت شهروندان است
گروه اجتماعی –رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این خصوص به خبرنگارافکار نیوزگفت: فضاهای بی دفاع شهری موضوعی است که از دیدگاه طراحان شهری و معماران، به دلیل ویژگی های فیزیکی و کالبدی شهرها شکل می گیرد و و از دید متخصصان وجامعه شناسان، ویژگی های اجتماعی هر جامعه بستر لازم را برای وقوع خشونت در این نقاط فراهم خواهد کرد.
با بیان مطلب فوق افزود: در سال ۱۳۸۷ تحقیقی بر وضعیت ۱۰۸ فضای شهری عمومی آلوده و جرم خیز نشان داد که وجود روشنایی و نور مناسب و عدم تراکم ساختمانی از ویژگی هایی هستند که در وقوع جرم نقش داشته اند. حالا برخی محلات تهران به ویژه در منطقه ۱۲ تهران به اصلی ترین نقاط بی دفاع شهر تبدیل شده اند که مدیریت شهری می تواند نقش مهمی در حذف این فضاها و تبدیل این نقاط به فضای امن برای خانواده های آسیب دیده ایفا کند.
احمد دنیا مالی اضافه کرد: شهرداری تهران تاکنون در راستای حل این مسئله گام های موثری برداشته است آنچنان که جهت گیری برنامه های مدیریت شهری در کاهش آسیب های اجتماعی، تبدیل نقاط بی دفاع شهری به فضاهای تفریحی و ورزشی پیش بینی شده است.
وی از مهم ترین اقدامات انجام شده در این راستا را ساماندهی رود دره کن و احداثبوستان جوانمردان عنوان و تصریح کرد: در حاشیه رود دره ها به دلیل استفاده های نادرست، انواع بزهکاری و آسیب های اجتماعی در آن شکل گرفته بود اما اقدامی به موقع از سوی مدیریت شهری، مشکل را مرتفع کرد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران یکی دیگر از معضلات موجود در تهران را بافت های فرسوده برشمرد که از عوامل اصلی بروز بزهکاری در این مناطق و جرمخیزی به حساب می آید.
دنیا مالی اعلام کرد: مدیریت شهری نسبت به این مناطق تا آنجا حساس است که شخص شهردار تهران پیگیر مسائل منطقه ۱۲ است و به طور هفتگی وضعیت مناطق عودلاجن، هرندی و سیروس را پیگیری می کند.
وی گفت: بنا به دستور شهردار تهران نباید فضاهای خلوت در شهر داشته باشیم و این بدان معنا است که باید در فضاهای شهری حیات وجود داشته باشد تا امکان تخلف و بروز بزه و آسیب های اجتماعی در محلات مرکزی تهران به حداقل برسد.
دنیا مالی با تاکید بر اینکه تهران باید به گونه ای باشد که در هر شرایط زمانی در بیست و چهار ساعت شهروندان بتوانند آزادنه در آن تردد کرده و امنیتشان تامین باشد، گفت: این وظیفه تنها به عهده شهرداری تهران نیست و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی نیز نسبت به جمع آوری مجرمان و خلافکاران به ویژه در مناطق آسیب دیده باید حساسیت زیادی داشته باشد تا نقاط بی دفاع شهری در تهران به حداقل برسد.