چرا ازدواج جوانان به تأخیر افتاد؟

به گزارشافکارنیوز،زهره طبیب‌زاده با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش سن ازدواج در جوانان به خصوص دختران، تغییر سبک زندگی است، اظهار داشت: سبک زندگی غربی در جامعه رو به افزایش است و این امر خود باعثگرایش به تجرد‌گرایی و به تأخیر افتادن سن ازدواج شده است.

**عدم توانایی اقتصادی و بی‌رغبتی پسران به ازدواج

وی با بیان این‌که جوانان به ارزش‌های جدیدی روی آوردند که آن‌ها را از تشکیل خانواده دور کرده است، ادامه داد: تمایل زیاد دختران به ادامه تحصیل و پذیرش بیش‌تر آن‌ها نسبت به پسران در دانشگاه‌ها باعثشده است که فرصت شغلی از قشر پسران گرفته شود و در این میان توقع دختران نیز افزایش یابد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: باید اولویت‌ها و دغدغه جوانان را بشناسیم و براساس آن‌ها گام برداشته و برنامه‌ریزی داشته باشیم. همچنین باید بگویم عدم توانایی اقتصادی پسران باعثمی‌شود آن‌ها رغبتی به ازدواج و برعهده مسئولیت زندگی مشترک نداشته باشند.

**افزایش سن ازدواج با سنت‌های غلط ازدواج در جامعه

طبیب‌زاده با بیان این‌که عدم فرصت شغلی از دیگر عوامل به تأخیر افتادن ازدواج است، افزود: سنت‌های غلط در ازدواج نیز از مواردی که می‌توان در خصوص افزایش توقع و سن جوانان نام برد؛ درواقع در گذشته فرهنگ به شکلی نبود که مراسم ازدواج به این صورت فعلی همراه با مصرف‌گرایی و چشم‌ و همچشمی باشد.

وی با اشاره به این‌که امروزه شاهد ازدواج آسان نیستیم، گفت: باید در زمینه ازدواج آسان گام‌های مؤثری برداشته شود همچنین موضوع اقتصادی در شرایط بهتری قرار گیرد تا خانواده‌ها از عهده تهیه جهیزیه برآمده و جوانان بتوانند مسئولیت زندگی را بر عهده گیرند.

**فراهم شدن تسهلات ازدواج برای رغبت بیش‌تر جوانان به ازدواج

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید در زمینه فرهنگسازی‌ ازدواج آسان اقدام شود چرا که اکنون صدا و سیما با پخش سریال‌هایی که زندگی جوانان را بر نمایش می‌گذارد، تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی را ترویج می‌دهد تا زندگی و ازدواج آسان.

طبیب‌زاده افزود: دولت باید تسهیلات ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان را فراهم کند تا آن‌ها رغبت بیش‌تری به ازدواج داشته باشند.

**حداقل کار دولت برای افزایش ازدواج، پرداخت وام ازدواج است

وی با بیان این‌که دولت حداقل کاری که می‌تواند در زمینه افزایش ازدواج انجام دهد، مربوط به پرداخت وام ازدواج است، گفت: سیاست اقتصادی با ارزش‌های همگانی مطابقت ندارد و متاسفانه مسئولان اقتصادی در زمینه وام ازدواج اقدام قابل قبولی انجام نمی‌دهند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قانون تسهیلات ازدواج مربوط به سال ۱۳۸۴ است که در آن از وام ازدواج تا مسکن و حتی شرایط برای نظام وظیفه جوانان در نظر گرفته شده است ولی متأسفانه این قانون اجرایی نشده است که این امر خوب باعث افزایش سن ازدواج بوده که باید به دنبال راهکار و اجرایی شدن آن باشیم.