بسیاری از شیرهای پرچرب مربوط به روغن است

به گزارشافکارنیوز،سیدحسن هاشمی در حاشیه برنامه کشوری بزرگداشت هفته جهانی شیر مادر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مباحثمختلف تغذیه با شیر مادر اظهارداشت: تغذیه با شیر مادر برای نسل کودکان و نوزادان کشورمان اهمیت دارد و واقعا مجلس و دولت باید در این زمینه تصمیم یکنواختی بگیرند و این مبحثرا به یکدیگر تحمیل نکنند. به هرحال مادران امروز کشورمان غالبا در حال تحصیل و یا شاغل هستند. بنابر این دولت و مجلس باید اعتبارات لازم را لحاظ کند و وزارت بهداشت نیز وظایف خود را در این حوزه به خوبی انجام خواهد داد.

وی با اشاره به اهمیت شیردهی در ۳ ماهه اول سن نوزاد که متاسفانه برخی مادران متوسل به شیر خشک می‌شوند ادامه داد: توصیه ما برای غذای کمکی بعد از ۶ ماهگی و سال دوم سن کودک است. وزارت بهداشت نیز سعی می‌کند با ارائه آموزش‌های لازم در خانه‌های بهداشت و بیمارستانهای دوستدار کودک مسئله تغذیه با شیر مادر را ترویج دهد.

هاشمی ادامه داد: البته این امر کافی نیست و در حالی که امسال سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است می‌طلبد بازاریان و دیگر صنوف فرهنگ تغذیه با شیر مادر را بیشتر ترویج کنند و این امر نه تنها در جامعه ما توصیه می‌شود بلکه در بسیاری از جوامع مشوق‌های بیشتری برای این کار توسط سیاستگذارانشان گذاشته شده است. بنابر این ما امیدواریم دولت و مجلس در این امر قدم‌های موثری بردارد. البته کارهای خوبی شده است ولی افت و خیزهایی هم داشتیم.

* شاخص سلامت نوزادان ایرانی عالی نیست

وزیر بهداشت درباره شاخص سلامت نوزادان در کشورمان نیز گفت: شاخص سلامت نوزدان در کشور عالی نیست زیرا در یک زمان رتبه نخست را داشتیم ولی در حال حاضر دو رقمی شده‌ایم. البته در صورتی که مجلس اعتبارات لازم را ارائه دهد شبکه‌های بهداشتی گسترش خواهد یافت و با کمک رسانه‌ها توانمند‌سازی ایرانیان نیز افزایش خواهد یافت.

هاشمی در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران عنوان کرد: ما با هر تصمیمی که در سازمانها برای ترویج تغذیه با شیر مادر صورت پذیرد استقبال می‌کنیم البته سخت و هزینه‌بر است ولی برای اینده کشور از نظر اقتصادی بسیار مفید واقع خواهد شد. براین اساس بسیاری از کشورها در این باره مشوق‌هایی را که ارائه می‌دهند بسیار بیشتر از مشوق‌های کشورمان است. بنابر این مجلس قانون و اعتبار بگذارد دولت هم همراهی خواهد کرد. ولی اینکه توصیه اخلاقی کنیم ولی اعتباری وجود نداشته باشد خوب نیست.

* هاشمی: به خدا قسم می‌خورم پیگیر برنامه‌های بهداشتی هستم، درمانگر نیستیم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اقدامات وزارت بهداشت برای اجرای بسته‌های بهداشتی در طرح تحول سلامت نیز گفت: علی‌رغم تلاش‌های زیادی که داشتیم در دو ماه گذشته موفق نشدیم برنامه‌های بهداشتی را در این طرح به صورت کامل شروع کنیم. با تمام این برنامه‌ها موکول به بعد از ماه مبارک رمضان شد براین اساس بر طبق تصمیمی که دیروز گرفته شد نهادهایی که باید در این راستا تلاش کنند باید از نظر اعتبارات همراهی لازم را داشته باشند تا بتوان بسته‌های بهداشتی رابه اجرا درآورد. ولی متاسفانه هنوز ما را متهم می‌کنند که برنامه‌های ما درمانگر است و نمی‌دانیم به چه چیزی قسم بخوریم که اینطور نیست. زیرا هر آدم عاقلی می‌داند که پیشگیری مقدم‌تر از درمان است.

هاشمی ادامه داد: بر همین اساس در بسته‌های بهداشتی طرح تحول سلامت شبکه‌های بهداشتی که امروزه در روستاها وجود دارد کامل می‌شود و امیدواریم در نیمه دوم امسال عقب‌ماندگی بسته‌های بهداشتی را در طرح تحول سلامت جبران کنیم.

* آمار کامل مصدومان شیمیایی سردشت برآورد می‌شود

هاشمی در ادمه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره جلسه رسیدگی به مشکلات سردشت نیز عنوان کرد: در جلسه‌ای که با حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتیم تعیین شد تا مدت دو هفته آینده مدیریت درمانی در سردشت یکجانبه شود. به معنای آنکه این مدیریت بر عهده چه وزارت بهداشت و یا بنیاد شهید قرار گرفت اعتباراتمان را در اختیار همدیگر قرار دهیم و بر این اساس بنیاد شهید با تمهیدات فرمانداری سردشت آمار کامل مصدومان شیمیایی این شهر را برآورد کند. زیرا اکنون آمار ۱۴۰۰ مصدوم شیمیایی ارائه می‌شود ولی در زمان بمباران شیمیایی بالغ بر ۱۲ هزار نفر دچار عارضه این بمباران قرار گرفتند و بسیاری از این افراد امروزه درخواست بازبینی پرونده‌های پزشکی خود را دارند. البته وزارت کشور نیز باید اقداماتی کند که بنده مطالب آن را در هیئت دولت اعلام کردم.

* روغن پالم خوب نیست

وزیر بهداشت درباره مشکل روغن پالم در شیر نیز گفت: ما این گزارش‌ها را در دولت و به رئیس جمهور ارائه کردیم جلسات متعددی با وزیر کشاورزی داشتیم و وی دستور داد تا استفاده از روغن پالم از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یابد. متاسفانه بسیاری از شیرهای پرچرب مربوط به روغن است نه شیر آن و مردم باید بدانند برای چه محصولی هزینه می‌کنند. زیرا عمده عوارض آن باعثآسیب‌های جسمی می‌شود.

وی تصریح کرد: البته جمع کردن چربی پالم به این آسانی نیست و یک شبه ایجاد نشده است بلکه سالهای سال است که وجود داشته و کم‌توجهی صورت پذیرفته و بعضی ها که می‌خواستند وضع‌شان بهتر شود از این امر سودجویی کردند بنابراین شیرهایی که با روغن پالم تولید می‌شوند اصلا خوب نیست. برنامه‌هایی برای اصلاح آن توسط سازمان غذا و دارو در حال اجرا است ولی آنقدر در وزارت بهداشت کار وجود دارد که باید یکی یکی آنها را انجام داد.

* هاشمی: مخالف افزایش قیمت شیر هستیم

وزیر بهداشت درباره افزایش قیمت شیر نیز عنوان داشت: ما نیز مخالف افزایش قیمت شیر هستیم. زیرا شیر به نوعی غذای سالم و اصلی به حساب می‌آید. بنابر این دولت و مجلس باید در این امر همت وافری داشته باشند و امیدواریم سال بعد تمهیداتی پیش‌بینی شود تا قیمت لبنیات افزایش نیابد.

* ارائه ویتامین D رایگان به ایرانیان

هاشمی تصریح کرد: براین اساس و با توجه به اینکه تمام ایرانیان از کمبود ویتامین D رنج می‌برند در مرکز بهداشتی ویتامین D رایگان ارائه می‌شود بخصوص در روستاها؛ براین اساس هر چقدر مجلس و دولت در این امر هزینه کنند در دراز‌مدت از نظر اقتصادی سود خواهند برد.

* وزیر بهداشت: برای فرزندانم حاشیه درست نکنید

وی درباره شیردهی فرزندان خود نیز گفت: همه فرزندان بنده از شیر مادر استفاده کرده‌اند البته برای فرزندانم حاشیه درست نکنید. بیشترین صبحت‌های بنده در سخنرانی‌ام درباره ترویج شیر مادر که مطالبی هم درباره خانواده‌ام گفتم برای آن بود که مادران را به تغذیه با شیر مادر تشویق کنم.

* اشتغال مادران بهانه‌ای برای شیر ندادن به کودکان


هاشمی در ادامه با بیان اینکه این مسئله که عنوان می‌شود بسیاری از خانم‌ها اشتغال دارند و نمی‌توانند به نوزادانشان شیر دهند بهانه است گفت: البته مادر شاغل شرایطش بسیار سخت‌تر از خانم خانه‌دار است ولی باید به فرزندش بیشتر توجه کند. ولی مسلما اشتغال نیز در این امر یک مانع به حساب می‌آید. البته افراد بسیاری را می‌شناسم که با وجود اشتغالی که دارند به خوبی فرزندشان را نیز از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

* ورود شیر خشک‌های رژیمی به کشور تسهیل شد

وی در باره مشکلات شیر خشک‌های رژیمی نیز گفت: متاسفانه در چند ماه گذشته به دلیل عدم تعهد کمپانی‌های خارجی در زمینه ورود شیرخشک‌های رژیمی دچار مشکل بودیم ولی خوشبختانه در ۱۰ روز گذشته این شیرخشک‌ها وارد کشور شده است.

هاشمی در مورد توضیح بیشتر نسبت به اجرای بسته‌های بهداشتی طرح تحول سلامت بیان داشت: بسته‌های بهداشتی طرح تحول سلامت را به نوعی شروع کرده‌ایم بطوری که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ۷۰۰ پزشک و ماما مشغول به کار شده‌اند، دارو، واکسن و مکمل‌ها در حال توزیع است، خانه‌های بهداشت در حال بازسازی است البته هنوز آن سرعتی که مطلوب ماست اتفاق نیفتاده است. ولی سرشماری در حاشیه شهرها را شروع کردیم که بالغ بر ۱۰ میلیون نفر جمعیت این مناطق برآورد شد.

* هاشمی: فکر کنم برای یک درصد ارزش افزوده باز راهی بیمارستان شوم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سرنوشت یک درصد مالیات ارزش افزوده که به حوزه سلامت اختصاص خواهد یافت، گفت: اعتبارات یک درصد مالیات ارزش افزوده که بالغ بر ۳ هزار میلیارد است باید تامین شود. هنوز چیزی تحویل داده نشده است و این بحثبین وزارت بهداشت و بیمه وجود دارد. فکر کنم به خاطر همین مشکل یک درصد مالیات ارزش افزوده باز راهی بیمارستان شوم.(وزیر بهداشت چند ماه قبل به دلیل اختصاص یک درصد مالیات ارزش افزوده به بیمه‌ها دچار ناراحتی قلبی و راهی بیمارستان شده بود).

وزیر بهداشت ادامه داد: درباره اعتبارات یک درصد مالیات ارزش افزوده نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند که این اعتبارات از طرف رئیس جمهور به حوزه‌های سلامت تخصیص یابد. بنابراین بنده نیز قرار نیست دوباره درباره بیمه‌ها صحبت کنم زیرا باید این مشکل روزی حل شود تا آرامش در حوزه سلامت برقرار شود، این مدیریت دوگانه خوب نیست.

هاشمی بیان داشت: ما برای مالیات یک درصد ارزش افزوده برنامه‌ریزی مفصلی نوشتیم از جمله آنکه مناطق محروم فاقد پزشک دارای پزشک شود، ۸۰ میلیارد تومان صرف دارو شود، تا ۵۱ قلم دارو برای ۲۲ میلیون نفر علی‌الخصوص روستایی‌ها رایگان شود، مکمل‌‌های لازم به مادران توزیع شود و تسهیلات زایمان نیز افزایش یابد. همچنین واکسن جدید پنتاوالان که در تمام منطقه به جز ایرن استفاده می‌شود را بتوانیم از امسال شروع به استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین تغییرات جدی برای محل سکونت پزشکان خواهیم داشت و ۲ هزار خانه بهداشت نیز ساخته خواهد شد که تمام این اقدامات از اعتبارات یک درصد مالیات ارزش افزوده خواهد بود ولی به شرطی که این اعتبارات گم نشود. به احتمال زیاد این اعتبار در حال حاضر با توجه به مالیاتی که مردم دادهاند در صندوق دولت وجود دارد.