به گزارش افکارنیوز، سرلشگر محبوب ایرانیان ۲۷ سال پیش در چنین روزی به دیدار پروردگارش شتافت و به تعبیر خود در حالی این دنیا را ترک می کرد که با وجود ایثار جانش هنوز بدهکار انقلاب بود.

بابایی یکی از دهها شهید شاخص استان قزوین و افتخار کشورمان است که در طول عمر تقریباً کوتاه خود، منشاء امنیت و آسایش بسیاری از هموطنان در جبهه های جنگ با ابتکار و نبوغ جنگی و حتی در پشت جبهه در زندگی خصوصی خود به نیازمندان شد.

رهبر انقلاب در مورد جایگاه رفیع شهید بابایی فرمودند: این شهید عزیزمان انسانی مؤمن و متقی و سربازی عاشق و فداکار بود و همیشه بر همین خصوصیات نیز پابرجا ماند ".

تعزیه خوانی که خلبان شد

شهید بابایی در سال ۱۳۲۹ در قزوین و در خانواده ای مذهبی متولد شد، وی همانند پدرش و بسیاری از قزوینی ها(که به نوعی هنر محبوبشان شبیه خوانی است)، یکی از تعزیه خوانان محبوب شهر بود و بعدها با گذراندن تحصیلات متوسطه در قزوین در سال ۴۸ به دانشکدۀ خلبانی راه یافت و پس از آن برای گذرانیدن دورۀ آموزش مقدماتی عازم آمریکا شد.

بازگشت بابایی به وطن همزمان شد با ورود هواپیماهای پیشرفته اف۱۴ به نیروی هوایی، بابایی که در ردیف تیزهوش ترین و ماهرترین خلبانان ایرانی در پرواز با جنگنده های اف پنج بود به همراه تنی چند از خلبانان برای پرواز با هواپیماهای اف ۱۴ برگزیده و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد همان پایگاهی که بعدها در سال ۶۰ فرماندهی آن به بابایی جوان تفویض شد.

خلبانی نابغه با دستاوردهایی بی نظیر

بابایی همچنین در سال ۱۳۶۲(در حالی که تنها ۳۳ سال داشت) با ارتقاء به درجه سرهنگی به سمت معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب و چهار سال بعد به درجه سرتیپی نائل می شود، پیشرفت سریعی که مرهون نبوغ ذاتی بابایی بود، نبوغی که در زمینه خلبانی هواپیماهای جنگنده و شکاری نیز به کار گرفته شد.

نویسنده کتاب آسمانی(زندگینامه و خاطرات همرزمان عباس بابایی از وی) در این رابطه می گوید: سرلشگر بابایی " بیش از سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیماهای جنگنده " را انجام داده بود به گونه ای که تنها از سال ۶۴ تا لحظه شهادت، در سال ۶۶ بیش از ۶۰ مأموریت را با موفقیت کامل به انجام رسانید.

حسن شکیب زاده ادامه می دهد: وی از معدود افرادی بود که می توانست هواپیمای اف ۱۴ را به مدت ۱۲ ساعت متمادی به پرواز درآورد و از این طریق سد راه صدمه و انهدام جنگنده های کشور در شرایط جنگ و تحریم های صددرصدی بر صنعت هوافضای ایران شود.

از آن گذشته نقش موثر وی در آزادسازی خرمشهر، عقب نشینی نیروهای بعثی از خاک ایران، انهدام و تلفات نیروهای دشمن در خاک عراق، انسجام و ارتقای کیفیت نیروی هوایی در شرایطی که ارتش از هم پاشیده و غیرمنسجم بود کم نظیر و یا بی نظیر است.

شکیب زاده ادامه می دهد: در پانزدهم مرداد سال ۶۶ در حالی که به درخواستهای پی در پی دوستان و نزدیکانش مبنی بر شرکت در مراسم حج آن سال پاسخ نه داده بود؛ در روز عید قربان در یک عملیات برون مرزی، به شهادت می رسد.

از نزدیکان شهید نقل شده که وی چند روز قبل از شهادت در پاسخ پافشاریهای دوستان برای عزیمت به مراسم حج گفته بود: تا عید قربان خودم را به شما می رسانم، وی هنگام شهادت تنها ۳۷ سال داشت.

سرلشگری که تجلی ایمان، شجاعت و تعهد بود

بابایی خلبان که برای اولین بار توانست قابلیت های جدیدی به هواپیماهای جنگی و شکاری اضافه کرده و اقدام به عملیات کند که از عهده کمتر کسی برمی آمد برای بسیاری تبدیل به الگوی بارزی برای صفت شجاعت شد و از طرفی با صرفنظر کردن از زندگی در امریکا و بازگشت به میهن و خدمت به آن در حالیکه که کشورش در بدترین شرایط جنگی قرار داشت؛ تجلی بارز صفت تعهد بود.

در این بین اما همسر شهید معتقد است که بابایی در قیاس با دو خصلت شجاعت و تعهد دارای ویژگی سومی نیز بود که در ایمان پاک او جلوه می کرد.

صدیقه حکمت با اشاره به شخصیت جامع و فاضل شهید بابایی، به خبرنگار مهر گفت: همه این اوصاف و خصال پسندیده لازم و ملزوم یکدیگر هستند و تحقق یکی در گرو تحقق دیگری است؛ چه این که تعهد، ایمان به بار خواهد آورد و ایمان و تعهد، شجاعت را دو چندان می کند و من مجموعه این هر سه خصلت را در شهید بابایی تجربه کرده ام.

نسل امروز ایران هم می تواند بار دیگر سردارانی چون بابایی را برای ایران تربیت کند

صدیقه حکمت در این رابطه می گوید: چهره سرلشگر بابایی از جهاتی چند در تمام کشور و دنیای اسلام کم نظیر و شاید بی نظیر باشد، چنانکه تاکنون نظیری برای ایشان نیافته ام، البته نباید این موضوع، حمل برخودستایی یک همسر شهید شود؛ بلکه حقیقتی است که از صمیم قلب آنرا بیان می کنم.

وی با این وجود با باور طیف هایی که معتقدند نسل امروز سست باور و گمراه شده است و دیگر قادر به تکرار چهره هایی چون باکری، بابایی و همت نیست به شدت مخالف است و بیان می دارد: گرچه جایگاه و شخصیت شهدا استثنایی است، اما مسلماً نسل امروز ایران می تواند بار دیگر سردارانی چون بابایی را برای آب و خاک ایران تربیت کند.

نسل امروز اگر ایمان " بابایی " را داشته باشد از او بالاتر است

همسر شهید بابایی می گوید: آنچه که باعثشد بابایی از یک زندگیِ توأمان با آرامش در خارج صرف نظر کند، آنچه که او را تبدیل به یک سردار شجاع و بی باک کرد و آنچه که از بابایی، شهید بابایی ساخت؛ ایمان او بود و این خصیصه یقیناً در نسل امروز نیز وجود دارد.

حکمت معتقد است که نباید نسل امروز را سست باور و سهل انگار نسبت به آرمانها خواند بلکه اگر نسل امروز ایمان بابایی را باور داشته باشد؛ می توانند بابایی دیگری و حتی بالاتر از او باشند.

با وجود همه تبلیغات و بزرگداشتها هنوز بابایی را نشناخته ایم

نادر نصیری بیان می دارد: شان و جایگاه شهید بابایی به حدی است که با وجود ساخت سریال ارزشمندی چون شوق پرواز و برگزاری بزرگداشتها و همه آثاری که پیرامون شخصیت والای وی داریم، باز هم پس از گذشت ۲۷ سال از شهادت ایشان، بابایی را نشناخته ایم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در رابطه با ابعاد اخلاقی شهید بابایی معتقد است که ایثارهای وی محدود به جبهه های جنگ نبود بلکه حتی در زندگی شخصی اش نیز دست از جانفشانی و ایثار برای مردم کشورش برنمی داشت.

وی ادامه می دهد: در کدام نظام مدیریتی جهان سراغ دارید که یکی از نابغه ترین خلبان ها و یکی از بلندپایه ترین مقام های نظامی کشوری پهناور، در اوضاع وخیم جنگی، خانه سازمانی اش را به نیروی تحت الامر خود واگذار کند؟ در حالیکه بابایی چنین کرد و نشان داد که ایثار او محدود به جبهه های جنگ نیست.

نصیری با اشاره به جملات مقام معظم رهبری در وصف شهید بابایی می گوید: رهبری معظم انقلاب با انتخاب دقیق و شگفت آور کلمات در مورد بابایی فرموده اند: " در میان رزمندگان اسلام چه ارتش و چه سپاه، شهید بابایی انسانی بزرگ، چهره ای ماندگار و فراموش نشدنی هستند " و همین جملات معظم له نشان از جایگاه والای این شهید گرانقدر دارد.

نسل امروز یقیناً می تواند اسطورۀ بابایی را تکرار کند

برای بسیاری سئوال است که چطور نسل امروز با ویژگی هایی که مربوط به سبک زندگی امروزی است؛ می تواند بار دیگر شخصیت هایی چون بابایی، باکری و همت را تحویل جامعه دهد و از همین رو شاید بتوان نتیجه گرفت که چهره شهدای یاد شده دیگر برای ایران قابل تکرار نباشد.

الگوهایی از بسیجیان واقعی برای نسلی که امثال بابایی را درک نکرد

امروز با گذشت ۲۷ سال از شهادت بابایی اگر چه جسم او دیگر در میان ما نیست، اما یاد و خاطره او در ابتکاراتش در نیروی هوایی ارتش در بدترین شرایط ممکن، دستگیری های او از نیازمندان و از همه مهم تر فداکاری های او در راه آزادی و سربلندی ملت ایران، در میان ماست و این یاد و خاطره فراتر از هر گرایشی و حزبی در دلهای ایرانیان همچنان برقرار خواهد ماند.

بابایی فراتر و ارزشمندتر از یک شخصیت حقیقی، راه و مرامی است که بهترین و از آن مهم تر ضروری ترین شیوه برای بزرگداشت و تکریم وی آگاهی و کاربست همان راه و مرامی است که وی برای زنده نگاهداشتن آن جوانی، زندگی و جان عزیز خود را ایثار کرد و همچنین هستند شهیدانی چون: همت، باکری، زین الدین و همه شهدای مظلوم و در عین حال سربلند اسلام که بسیجیانِ واقعی این سرزمین در دفاع از خاک ناموس ایرانیان بودند.

یاد همه شهدا گرامی و یادشان پر رهرو باد.