تمام سقوط های هواپیمای آنتونوف ۱۴۰
گروه اجتماعی

- زمانی که یک سانحه هوایی در ایران اتفاق می افتد، اولین مسئله ای که به سرعت به سوال اصلی خبرنگاران تبدیل می شود، نوع هواپیمای سقوط کرده و یا سانحه دیده است. نکته جالب توجه هم این است که همیشه نام توپولوف روسی و یا آنتونوف اوکراینی در میان است.

این بار در سانحه هوایی رخ داده در فرودگاه مهر آباد نیز هواپیمای آنتونوف مقصر اصلی بوده است. آنطور که در خبرها آمده این هواپیما بعد از بلندشدن از زمین با آتش گرفتن موتوررو به رو شده و به سرعت سقوط کرده است.

به گزارشافکارنیوز، آنتونوف کارنامه خوبی در سوانح هوایی کشورمان ندارد. اولین بار در روز ۲۳ دسامبر(آبان ماه) سال ۲۰۰۲ بود که سقوط این هواپیما در نزدیکی اردستان باعثمرگ شماری از کارشناسان هوافضای اوکراینی و روسی که برای گشایش خط تولید نمونه مشابه به ایران می‌آمدند شد. این حادثه به نظر می رسید هشداری باشد برای کسانی که می خواستند قرار داد همکاری با این شرکت اوکراینی را امضا کنند اما در هر صورت این تفاهم نامه برای همکاریهای مشترک امضا شده وبه اجرا رسید.

سه سال بعد در سال ۲۰۰۵ میلادی، یک هواپیمای آنتونوف دیگر در خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.

در همین سال، یکی دیگر از هواپیماهای این شرکت اوکراینی در فرودگاه ارام در هنگام فرود آمدن دچار سانحه شد که خوشبختانه هیچ کدام از مسافران آن صدمه ای ندیدند. نکته جالب اما در این سقوط، مشکلی بود که در موتور این هواپیما پیش امده و منجر به آتش گرفتن آن شده بود، یعنی دقیقا همین مشکلی که امروز باعثسقوط هواپیمای شرکت خطوط هوایی سپاهان شده بود.

در تاریخ ۶ سپتامبر سال ۲۰۰۸ نیز یکی دیگر از هواپیماهای آنتونوف ۴۰ اوکراینی دراین کشور نتوانست به موقع از سیستم ترمز خود استفاده کند و با امدادهای فرودگاهی موفق به فرود شد. این سانحه هم تلفات جانی در بر نداشت.

۴ سال بعد از اینکه ایران قصد داشت با اوکراین بر سر معامله این هواپیماها، قرار دادی را امضا کند، یک استادخلبان و ۴ خلبان دیگر که مشغول آموزش دیدن برای هدایت این هواپیمای دو موتوره بودند، در شاهین شهر اصفهان سقوط کردند.

سانحه اخیر در فرودگاه مهر آباد ، آخرین اتفاقی است که برای این نوع هواپیما در ایران و اوکراین افتاده است . هواپیمای آنتونوف ۴۰ که در خطوط هوایی سپاهان از تهران به سمت طبس حرکت می کرد ، هنگام بلند شدن دچار سانحا شده و پس از اندکی پرواز، بال هواپیما در منطقه تهرانسر از بدنه جدا شده و سقوط کرد که گفته می شود تاکنون ۴۸ کشته بر جای گذاشته است .