دست مریزاد به آب و فاضلاب تهران با این عزم جهادی
گروه اجتماعی –به گزارش خبرنگارافکار نیوز، حجم بارندگی کشور در سال آبی ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است که ۲۹۴ میلیارد متر مکعب آن تبخیر یا از دسترس خارج می شود و ۱۱۶ میلیارد متر مکعب نیز در اختیار وزارت نیرو برای رفع نیاز کشور قرار می گیرد. از این میزان ۹۳ میلیارد متر مکعب آب وارد چرخه مصرف شده که ۸۶ میلیارد متر مکعب آن صرف امور کشاورزی و ۷ میلیارد متر مکعب صرف آب شرب جهت مصرف مردم می شود.

در کلانشهرتهران روزانه۳۲۰ لیترآب به ازای هر شهروند از مبدا آبی تخصیص می یابد ولی از این مقدار فقط ۲۵۰ لیتر آن در دسترس شهروندان قرار می گیرد در واقع ۷۰ لیتر دیگر به علت فرسودگی شبکه انتقال آب هدر می‌رود. که با نوسازی شبکه به راحتی می‌توان تا ۲۰ درصد از پرت آب جلوگیری کرد، البته لازم است بدانیم که میزان هدر رفت آب بر اثر رفتارهای نامناسب شهروندان، فقط ۵ تا ۶ درصد مجموع پرت آب را شامل می شود.

به گزارش افکار نیوز، میزان سرانه مصرف آب در دنیا حدود ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است در حالی که این میزان سرانه در شهر تهران حدود ۲۵۰ لیتر است یعنی شهروندان تهرانی حدود ۶۶ درصد بیشتر از مردم تهران آب مصرف می کنند و یا به هدر می دهند.

از سوی دیگر، در حال حاضر شبکه آبرسانی روستایی ۲۴۷۹ کیلومتر است که ۱۷۰۰ کیلومتر آن یعنی بیش از ۵۰ درصد آن فرسوده است با توجه به فرسودگی نیمی از شبکه آبرسانی روستاهای استان تهران، ۳۴ درصد آب این شبکه‌ها هدر می رود و به دست مصرف کننده نمی رسد. که این میزان پرت آب تا دو سال قبل، حتی به ۳۷ درصد رسیده بود.

با توجه به هدرروی ۲۰ الی ۳۴ درصدی آب شرب تخصیص یافته به تهرانی ها بر اثر فرسودگی شبکه، اداره آب و فاضلاب تهران و بسیاری از شهرها و روستاهای استان طرح تعویض این شبکه را آغاز و به اجرا درآوردند تا سهم وزارت نیرو در هدررفت آب کاهش یابد.

هر ناظر منصفی با نگاهی گذرا به عملیات اجرایی این طرح در سطح کوچه پس کوچه های شهر تهران اعتراف خواهد کرد که اداره فاضلاب تهران با یک تصمیم و عزم جهادی به بهترین شکل ممکن در حال تعویض لوله های فرسوده می باشد و این اقدام جهادی برای بسیاری از سازمان ها و نهادهای غیر مردمی با بروکراسی ناکارآمد مثال زدنی است.

مشاهده میدانی خبرنگار افکار نیوزاز اجرای طرح تعویض شبکه آب تهران حاکی از آن است که تمام مراحل حفاری، لوله گذاری و آبرسانی به منازل در یک کوچه ۵۰۰ متری از ساعت ۸ صبح آغاز و تا ۱۲ شب به پایان می رسد و در طول این مدت فقط برای ۲ ساعت آب قطع می شود و حتی به علت پرکردن حفاری ها در این مدت شهروندان به سهولت می توانند خودروهای خود را به داخل پارکینگ منتقل کنند، البته در این بین تلاش و زحمات بی دریغ کارگران و عوامل اجرایی طرح بسیار ستودنی است.

از نکات حائز اهمیت که باید به اداره آب و فاضلاب تهران در اجرای این طرح متذکر شد، اهمیت دو اصل دقت و ایمنی در کار است تا لوله های بازسازی شده در آینده دچار ترکیدگی و مشکلات دیگر نشود.

بنابر این گزارش به طور قطع این مدیرت و عزم جهادی بدون همکاری و تعامل مثبت سازمان ها و نهادهای مرتبط دیگر از جمله شهرداری محقق و تکمیل نخواهد شد و بهتر است هر چه زودتر آسفالت های تخریب شده نیز مرمت گردد تا شیرینی چنین حرکت انقلابی به کام مردم تلخ نگردد.