امکان شیوع وبا همچنان وجود دارد
گروه اجتماعی -دکتر محمود نبوی در گفت وگو با خبرنگارافکارنیوزبا بیان اینکه در سراسر دنیا ویبراکلرا(عامل وبا) در همه آبهای سطحی وجود دارد، اظهار کرد: تاکنون موردی از وبا در کشور گزارش نشده است؛ اما باید تا پایان تابستان مراقبت های لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: عامل وبا(ویبراکلرا) در پلانکتون ها غیر فعال می مانند و هر چند سال یک بار به علل ناشناخته ای فعال می شوند؛ اما با نوشیدن آب آشامیدنی سالم، رعایت بهداشت فردی و ضدعفونی میوه و سبزیجات سبب می شودموارد تک گیر وبا را در کشور شاهد باشیم.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بروز حادثه در هائیتی و متعاقب آن تخریب شبکه لوله کشی، افزود: همین موضوع سبب شد تا ۱۰۰ هزار مورد وبا در این کشور بروز کند.

دکتر نبوی با بیان اینکه تاکنون هر ۴ تا ۵ سال مواردی از اپیدمی وبا در کشور گزارش می شود، گفت: در سال های اولیه به علت نبود آب ضدعفونی اپیدمی های ۱۰ تا ۲۰ هزار نفری گزارش می شد در سال ۷۷ حدود ۱۰ هزار نفر مبتلا شدند؛ اما در سال های ۸۴ و ۹۰ حدود ۱۰۰۰ مورد وبا در کشور گزارش شد.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد آب کشور کلرزنی می شود، ادامه داد: ضدعفونی میوه و سبزیجات نیز برای مردم نهادینه شده است.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه زمانی انگل های روده ای در ۵۰ درصد موارد گزارش می شد؛ اما هم اکنون به ۱۰ درصد کاهش یافته است، افزود: پارسال به علت اپیدمی وبا در افغانستان و ورود شماری از کارگران افغان به ایران پس از ماه مبارک رمضان، ۲۵۰ مورد وبا در کشور گزارش شد که از این تعداد ۲۲۴ مورد از اتباع افغان و شمار معدودی ایرانی بودند، به عبارتی پارسال فقط ۱۸ مورد ابتلاء وبا توسط شهروندان ایرانی گزارش شد.

دکتر نبوی با بیان اینکه سال پیش در انگلستان ۱۷ مورد وبا گزارش شد، گفت: در سال هایی که وبا گزارش نمی شود، شمار موارد ابتلاء به بیماری های اسهالی و روده ای هم کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه فصل شیوع وبا در مناطق جنوب کشور از اردیبهشت ماه آغاز و در خوزستان و سیستان و بلوچستان تا آبان ماه ادامه دارد، یادآور شد: همیشه ویبراکلرا(عامل بیماری وبا) در آب های سطحی وجود دارد از این رو هموطنان از آب بطری برای مصارف خارج از منزل استفاده کنند.