اوحدی: مشکل انتقال ارز از ایران به عربستان برطرف شد

به گزارشافکارنیوز،تمهیدات مسئولین برای زائران حج، شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور " سعید اوحدی " رئیس سازمان حج و زیارت و حجت‌الاسلام و المسلمین " قاضی‌عسگر " نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چه اقداماتی را پیرامون حج تمتع امسال انجام داده‌اید، گفت: اولین گروه از زائران حج در ساعت ۸:۳۰ صبح ۱۴ شهریور به سمت مدینه مشرف شدند.

وی با اشاره به اینکه، تا کنون در مجموع ۶۵۰ زائر در قالب ۱۷ کاروان مشرف شده‌اند، ادامه داد: امسال مجموعا ۶۴ هزار نفر در قالب ۴۵۰ کاروان به حج مشرف می‌شوند که ۶۱ هزار و ۵۰۰ تن از آنان زائر و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی، مدیران، ‌روحانیان و کادر پزشکی هستند.

اوحدی نیمی از زائران امسال را مدینه قبل و نیمی را مدینه بعد ذکر و تصریح کرد: امسال علاوه بر تهران، زائران دو استان اصفهان و خراسان نیز قدرت انتخاب بین مدینه قبل و بعد را پیدا کردند.

**متوسط تاخیر پرواز‌ها دو دقیقه است


وی با بیان اینکه متوسط تاخیر هواپیما‌ها تا به این لحظه دو دقیقه بوده است گفت: امسال ۱۹ ایستگاه پروازی داریم که در مقایسه با سال قبل، ایستگاه‌های زنجان و همدان به تعداد پارسال اضافه شده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه نگاهمان بر رعایت حقوق زائران است، ادامه داد: باید عدالت را برای همه زائران و استان‌ها در نظر بگیریم.

** ۱۹ فرودگاه درگیر مسئله حج است


اوحدی با بیان اینکه در مجموع ۲۶ فرودگاه در سطح کشور داریم، افزود: از این تعداد ۱۹ فرودگاه درگیر مسئله حج است.

وی گفت: افزایش ایستگاه‌های پروازی سبب افزایش امنیت زائران خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه برنامه ریزی‌ها را از سال گذشته شروع کرده‌ایم، به طوری که در بازار عربستان از قدرت چانه زنی خوبی برخوردار بودیم، تصریح کرد: پروژه‌های بسیار سنگینی در مدینه و مکه در حال شکل گیری است.

وی با بیان اینکه امسال ساختمان‌های خوبی را نسبت به سال گذشته در اختیار زائران قرار داده‌ایم، افزود: ۳۰ ساختمان مورد آسیب‌شناسی قرار گرفتند و از گردونه خارج شدند.

اوحدی با بیان اینکه انتظار داریم خدمات بر این اساس ۳۰ درصد ارتقاء یابد، گفت: ظرفیت اتاق‌های دو نفره در حج تمتع چهار نفره می‌شود و این مسائل سعه صدر زائران را طلب می‌کند.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مسائل بهداشتی، افزود: وقتی که بیماری " کرونا " به صورت تقریبا فراگیری در زمان عمره مفرده درآمده بود، حتی یک زائر ایرانی هم مبتلا نشد.

وی تصریح کرد: ۱۳۰ مطب در محل استقرار زائران و ۴۷ درمانگاه شبانه روزی شامل ۷ درمانگاه ویژه بانوان راه اندازی شده است.

اوحدی با اشاره به ۴ برابر شدن تعداد متخصصان و فوق تخصص‌های بانوان در حج امسال، گفت: در هر مجموعه‌ای که بالای ۶۰۰ زائر حضور داشته باشند، ‌یک درمانگاه ویژه بانوان داریم.

وی با اشاره به کارگروه پزشکی و خدمات درمانی گفت: در این کار گروه عزیزان مرکز پزشکی کشور مشغول فعالیت هستند.

اوحدی با بیان اینکه ۵۲ درصد زائران را بانوان تشکیل می‌دهند، ادامه داد: به دقت همه مسائل عربستان مورد بررسی قرار گرفته است، به گونه‌ای که هیچ یک از خدمات پزشکی به زائران در موسم حج مانند ایران نیست.

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری پیرامون قیمت گذاری حج تمتع، خاطرنشان کرد: کارگروهی در این زمینه مسائل کشور عربستان را به دقت رصد می‌کنند و ما امسال با وجود ارتقای ۳۰ درصدی کیفیت مسکن و خدمات بهداشتی مناسبی که ارائه می‌شود، هزینه‌ها به گونه‌ای مدیریت شد که برابر با سال گذشته باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: امسال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با مساعدت بانک ملی و از محل صرفه جویی‌های سازمان بدست آمد که از سرجمع قیمت تمام شده کسر شد.

وی افزود: با تخفیفی هم که از محل آشپزخانه مرکزی بالغ بر ۲ و نیم میلیون دلار پس از واریز قسط دوم توسط حجاج گرفتیم، مبلغ ۱۴۰ هزار تومان مصوب شد که به هر زائر عودت داده شود.

اوحدی با بیان اینکه، قیمت حج تمتع ما به مراتب پایین‌تر از سایر کشور‌ها است گفت: وجوه زائران را دو قسطی دریافت کردیم تا فشار به زائران وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه قسط اول را بهمن ماه سال گذشته و قسط دوم را اردیبهشت دریافت کردیم، افزود: ان‌شاءالله مردم از خدمات ارائه شده راضی باشند.

** مشکل ۵ ساله انتقال ارز به عربستان برطرف شد


اوحدی گفت: با اقدامات انجام شده از جمله همکاری وزارت خارجه و بانک مرکزی مبالغی از محل بانک توسعه اسلامی مبالغی به حساب سازمان حج و زیارت در عربستان انتقال داده شد و امسال پس از ۵ سال، مشکل جدی انتقال ارز به کشور عربستان که به دلیل تحریم صورت می‌گرفت برطرف شد، از این رو تامین و انتقال ارز برای دوسال آینده هم با مساعدت بانک مرکزی برطرف شد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین قاضی‌عسگر، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چگونه باید ازحداکثر پتانسیل حج استفاده کرد، گفت: شعار معنویت، خودباوری و اتحاد اسلامی برای حج امسال انتخاب شده است.

** تنها راه موفقیت در شرایط کنونی وحدت کلمه و اتحاد است


وی با اشاره به اینکه، تنها راه موفقیت در شرایط کنونی برای جهان اسلام وحدت کلمه و اتحاد است، ادامه داد: اگر ما با توجه به مواهب خدادادی، نیروی انسانی کارآمد و برخی ویژگی‌هایی که در کشورهای اسلامی وجود دارد‌ متحد باشیم، می‌توانیم در جهان تاثیر بگذاریم و این امر یک حقیقت است.

نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه معادلات منطقه در حال تغییر است، گفت: باید موقعیت و جایگاه خود را تثبیت کنیم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین قاضی عسگر، خاطرنشان کرد: بسیاری افراد شرکت کننده در کنگره عظیم حج افرادی فرهیخته و در کشورهای خود دارای نقش هستند، لذا اگر ما بتوانیم از این فرصت استفاده و آن‌ها را دور هم جمع و نگاه‌هایشان را به هم نزدیک کنیم، قطعا این آشفتگی در جهان اسلام را شاهد نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه هر کسی که دنیا و آخرت را می‌خواهد باید خانه خدا را زیارت کند، افزود: نباید تحت‌تاثیر القائات رسانه‌های بیگانه قرار بگیریم.

وی ایجاد تفرقه را توطئه دشمنان دانست و افزود: آن‌ها با سازمان‌های جاسوسی قوی، امکانات فراوان و پول زیاد در جهت اختلاف افکنی تلاش می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، جهالت را مشکلی بین اهل سنت و شیعه دانست و گفت: آن‌ها غافل هستند از اینکه در چه موقعیت زمانی زندگی می‌کنند.

وی افزود: ‌اهانت‌کنندگان از تعالیم قرآنی غافلند که فرموده حتی به بت‌ها و مشرکان و مقدسات آن‌ها جسارت نکنید و در روایات هست که توهین به مومن موجب فسق و خروج از دایره ایمان خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی‌عسگر گفت: مراکزی الان در آمریکا و انگلیس هستند که با تهیه برنامه از طرف شیعیان به صورت صریح به مقدسات اهل سنت توهین می‌کنند و از آن طرف برنامه‌هایی از طرف اهل سنت درست شده که اعتقادات شیعیان را به تمسخر بگیرند و حرف‌های دروغ را توسعه دهند، ریشه جریان تکفیر هم از همین جا ناشی می‌شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین قاضی‌عسگر با اشاره به اینکه، اگر اجازه دهند گفتگو‌ها اتفاق بیافتد بسیاری از پرده‌ها کنار می‌رود و واقعیت‌ها روشن می‌شود، گفت: فرصت و ظرفیت حج به حدی بالاست که اگر سران و علما و فرهیختگان جامعه اسلامی دست به دست هم دهند، اقتدارمان را در صحنه بین‌المللی حفظ خواهیم کرد.

** باید در گفتگو‌های رو در رو شبهه‌زدایی کنیم


وی موارد اختلاف بین اهل سنت و شیعه را قابل توجه ندانست و افزود: ‌ما باید در گفتگوهای رو در رو شبهه زدایی کنیم، چرا که در اکثر قریب به اتفاق مسائل با آن‌ها اشتراک داریم، حال چطور ممکن است که به خاطر جهل برخی‌ها شیعه و سنی روبروی هم قرار بگیرند.

نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر کم کردن فاصله‌ها در حج، گفت: بخشی از همایش‌های ما در هر سال به موضوع تقریب برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه سال گذشته با سران ۳۴ کشور دیدار داشتیم، گفت: آنها اعلام کردند در اکثر موارد با هم متحد هستیم و فقط باید راهکار عملی برای پیاده سازی وحدت را تعریف کنیم.