زندگی شبانه روزی همراهان بیماران کف خیابان
گروه اجتماعی

- سرگردانی و کارتن خوابی اول ماجرای همراهان بیمارانی است که امید بازگشت سلامتی را از هزارتوهای بیمارستان امام خمینی(ره) تمنا می کنند. شب و روزش فرقی ندارد. کافی است پایت به بیمارستان امام خمینی(ره) باز شود اگر خوش شانس باشی و تخت ها خالی باشد این بیمارستان تنها پذیرای بیمار است و همراه بیمار؟!

به گزارشافکارنیوز، «… ما کاری به همراه بیمار نداریم… تنها وقت ملاقات همراه بیماران حق ورود به بیمارستان را دارد» این جملات را می توان در هر ساعتی از شبانه روز از زبان دربان های بیمارستان امام خمینی(ره) شنید.

این کلام، ختم کلام است و تو می مانی و گز کردن طول و عرض بلوار کشاورز تا شاید مرهمی باشد برای استرس های طاقت فرسا و افکار سیاهی که تو را نگران سلامتی عزیزترین عضو خانواده ات می کند. اگر از شهرستان آمده باشید دیگر قوز بالاقوز است. داخل ماشین، روی یک تکه کارتن کف بلوار کشاورز، داخل چادر سفری کوچک و یا در نهایت فضای سبز کنار بلوار تنها پناهگاهت می شود.

«… کلیه های دخترم مشکل دارد، باید دیالیز شود… فقط در ساعت ملاقات حق دارم که کنار دخترم باشم و باقی ساعات را باید روی سکوی بیرونی بیمارستان و یا کنار جوی آب بنشین…» از سمنان آمده و خسته راه است. سه روز است که شب و روزش را کنار جوی و روی لبه دیوار کوتاه بیمارستان امام خمینی(ره) با تسبیح سبزرنگش سلامتی تنها فرزندش را دانه دانه از خدا می خواهد. نگاهش به ان سوی خیابان دوخته می شود جایی که شوهرش از فرط خستگی روی چمن ها خوابیده است. دربان های بیمارستان هم به ندرت اجازه ورود به داخل بیمارستان و استفاده از سرویس بهداشتی را به آنها می دهند. پولی هم برایشان نماینده تا در یک مسافرخانه ارزان قیمت اقامت کنند.

این سناریوی تلخ همراه تمام بیمارانی است که از شهرهای دور و نزدیک به امید سلامت یکی از اعضای خانواده خود راهی تهران می شوند.

نزدیک ساعت ۲ که می شود یکی، یکی همراهان بیماران از بین چمن ها، از روی تکه های زهوار دررفته کارتن ها، از داخل خودروهای پارک و یا اگر خوش شانس باشند از داخل یک چادر سفری راهی بیمارستان می شوند تا شاید خبر امیدوار کننده ای از سلامتی بیمار خود بشنوند.

داخل بیمارستان امام خمینی(ره) در ساعات ملاقات که می شوید، بوی تعفن به مشام می رسد. مسئولان بیمارستان می گویند که سم زدایی و ضدعفونی هر روز در این بیمارستان انجام می شود اما بیشتر این بو مربوط به همراهان بیمارانی است که به دلیل بضاعت مالی کمی که دارند روزها بدون رعایت مسائل بهداشتی در خیابان زندگی می کنند. آنها هم می دانند که این بوی عفونت برای بیماران عفونی ای که در این بیمارستان بستری هستند کشنده تر از هر عامل دیگری است اما چاره چیست؟

ماجرای سرگردانی همراهان بیماران در منطقه ۶ داستان تکراری سه بیمارستان مهم در این منطقه است. بیمارستان امام خمینی(ره)، بیمارستان شریعتی و مرکز طبی کودکان. بیمارستان فضای کافی برای اسکان همراهان را ندارد و یک خیابان می ماند و همراهان نگران.

از زمانی که شهرداری تهران تفاهم نامه همکاری با وزارت بهداشت و درمان امضاء کرده است، مسئولان این بیمارستان ها امیدوارند که با همکاری شهرداری تهران همراه سراهایی برای همراهان سرگردان بیماران بستری شده در این بیمارستان ساخته شود. آنها می گویند که اخیر نیز شهردار تهران به اجرای این طرح توسط شهرداری منطقه ۶ تاکید کرده است و مسئولان این منطقه نیز در تدارک ساخت اولین همراه سرا برای بیمارستان امام خمینی هستند.

جاوید قاسمی، مدیر سرمایه گذاری و مشارکت های مردم منطقه ۶ خبر ساخت همراه سرا را برای بیمارستان امام خمینی تایید می کند و به افکار نیوز می گوید: با توجه به قرار گرفته سه بیمارستان مهم دکتر شریعیتی، امام خمینی و مرکز طبی کودکان در این منطقه همیشه با مشکل خیابان خوابی همراهان بیماران بستری شده در این بیمارستان ها روبه رو بودیم که امسال با توجه به تفاهم نامه ای که بین شهرداری تهران و وزارت بهداشت و درمان منعقد شده است، به دستور شهردار تهران قرار است که این همراه سراها در نزدیکی این بیمارستان ها ساخته شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که همراهان بیماران در این محدوده داشتند، یادآور می شود: با توجه به اینکه بیمارانی که در این بیمارستان ها بستری می شوند مشکلات عفونی دارند، همراهان آنها مجبور بودند به دلیل عدم امکان اقامت در بیمارستان های مذکور شب ها را در فضای سبز بلوار کشاورز و یا برپا کردن چادرهای مسافرتی در پیاده راه ها بدون دسترسی به امکانات بهداشتی بگذرانند و این مساله باعثایجاد عفونت بیشتر در بیمارستان می شد و سلامتی بیماران را به خطر می انداخت به همین دلیل شهردار تهران تاکید داشتند تا این مشکل رفع شود.

قاسمی با بیان اینکه برای رفع مشکل همراهان بیماران دو راه حل بیشتر نداشتیم، ادامه می دهد: یک راه حل این بود که قطعه زمینی را از بیمارستان های مذکور برای اجرای این طرح در اختیار شهرداری تهران قرار می گرفت تا اقدام به ساخت همراه سرا می کردیم که این کار از سوی این بیمارستان ها امکان پذیر نشد در نتیجه راه حل دوم را اجرایی کردیم به این صورت که شهرداری منطقه زمینی را در نزدیکی این سه بیمارستان برای اجرای این طرح در نظر گرفت.

مدیر سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی منطقه ۶ با اشاره به اینکه اولین همراه سرای منطقه در مجاورت بیمارستان امام خمینی(ره) اجرا می شود، می گوید: ۲ قطعه زمین در مجاورت بیمارستان امام خمینی برای ساخت همراه سرا از سوی شهرداری منزقه در نظر گرفته شده است که این همراه سرا در ضلع شمالی خیابان باقرخان قرار دارد که دارای اتاق ملاقات، پزشک کشیک، سرویس بهداشتی، استراحتگاه، آژانس مسافرتی، بانک، رستوران و… در سه طبقه است و همچنین در مجاورت همراه سرا پارکینگ مکانیزه با امکان پارک ۹۰ دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه امکان اقامت خانوادگی در این همراه سرا در نظر گرفته شده است، بیان می کند: در حال حاضر طراحی های لازم برای اجرای این طرح انجام شده است و به محض تامین سرمایه عملیات خاک برداری و ساخت این مجموعه شروع شده و تا دو سال آینده نیز به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر مشارکت های مردمی منطقه ۶ با اشاره به تاکید دکتر شریفی، قائم مقام شهردار تهران به اسکان موقت همراهان بیماران تا قبل شروع فصل بارندگی نیز تاکید کرد: به همین منظور تا زمان بهره برداری از همراه سرا، شهرداری منطقه برای اسکان موقت همراهان بیماران از محل های استیجاری ای که در نزدیکی بیمارستان امام خمینی(ره) قرار دارد، استفاده خواهد کرد و همراهان بیماران می توانند به صورت رایگان در این محل ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح همراه سراها در سه فاز در نظر گرفته شده است، گفت: در گام اول بیمارستان امام خمینی و در گام های بعدی بیمارستان شریعی و مرکز طبی کودکان مجهز به همراه سرا خواهد شد.
قاسمی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح از مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز استقبال خواهد شد، بیان کرد: با توجه به اینکه این طرح باید به صورتBOT اجرا شود و برای سرمایه گذاران انتفاع مالی نخواهد داشت، در نظر داریم تا برای جلب مشارکت بخش خصوصی اقدام به ارائه بسته فرصت های سرمایه گذاری در منطقه کرده ایم تا ساخت همراه سرا بخشی از این بسته سرمایه گذاری تلقی شود.