سرطان ریه پیشقراول مرگهای سرطانی

به گزارشافکارنیوز،دکتر بهزاد رحمانی با بیان اینکه میزان تاثیر قلیان در بروز سرطان ریه و حنجره کمتر از سیگار نیست گفت: سرفه نخستین علامت سرطان ریه است و این در حالی است که افراد سیگاری به سرفه اهمیت نمی دهند.

وی به تشخیص دیر هنگام سرطان ریه در مراحل پیشرفته بیماری اشاره کرد و افزود: در افراد غیر سیگاری سرفه بیش از دو هفته ارزش بررسی را دارد اما وجود خون در خلط از علائم دیر رس به شمار می رود.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه با بروز خلط خونی باید مطمئن شد که سه سال از آغاز سرطان ریه گذشته است، گفت: سرطان ریه در مراحل اولیه قابلیت شناسایی و درمان را دارد بنابراین، افزایش آگاهی عمومی و ارتقاء سطح آگاهی نقش موثری در تشخیص زودهنگام و درمان بیماری دارد.

رحمانی در ادامه به سرطان مری به عنوان یکی از سرطانهای شایع در برخی از مناطق کشور نام برد و افزود: استانهای کردستان، مازندران و…، روی کمربند سرطان مری قرار دارند که بیشترین علت آن ژنتیکی است.

وی با بیان اینکه اشکال در بلع آخرین علامت سرطان مری است، افزود: متأسفانه این علامت بسیار دیر رس است و زمانی که اولین لقمه در گلوی بیمار گیر می کند ۳ تا ۵ سال از آغاز بیماری گذشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران در ادامه به وضعیت شیوع سرطان پستان در کشور اشاره کرد و گفت: زمانی در سنین زیر ۳۰ سال کمتر شاهد بروز توده های بدخیم پستانی بودیم، اما امروز در زنان ۲۰ سال هم باید به وجود توده های بدخیم شک کرد.

وی با بیان اینکه ارزیابی ها در بیماران پرخطر باید از سنین ۲۰ سال و بالاتر آغاز شود، ادامه داد: وراثت، ازدواج و بارداری در سنین بالا، استعمال دخانیات و…، از عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.

رحمانی تاکید کرد: اگر مادری سابقه ابتلا به سرطان پستان داشته باشد فرزند دخترش تا ۵ برابر جمعیت عادی در معرض ابتلا به سرطان پستان است.

به گفته وی، بهترین روش تشخیص زودهنگام سرطان پستان، معاینه خود بیمار است که نسبت به همه روشها آسانتر است.

رحمانی با تاکید بر ضرورت آموزش و اطلاع رسانی برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در کشور، گفت: سونوگرافی و ماموگرافی نقش زیادی در امر تشخیص سرطان پستان دارند و در موارد مشکوک می توان از MRI استفاده کرد.

نهمين كنگره ساليانه انجمن جراحان عمومي ايران با هدف نگرشي بر جراحي هاي كاربردي سرطانها و با حداكثر امتياز بازآموزي ويژه پزشكان عمومي و رشته هاي جراحي ۲ لغايت ۴ مهرماه سال جاري در مركز همايش هاي بين المللي رازي برگزار خواهد شد.