به گزارشافکارنیوز،کورکومین پیش‌تر نیز به دلیل دارا بودن خواص متوقف کننده سرطان شناخته شده است اما زمانی که با دیگر پپتیدهای از بین برنده سرطان ترکیب شود پروتئین بازدارنده‌ای را تولید می‌کند که می‌توان از آن برای مقابله با نوع پیشرفته مزوتلیوما استفاده کرد.

مزوتلیوما فرآیند سرطانی شدن سلول‌های بافت مزوتلیوم یا غشای درونی بسیاری از اعضای داخلی بدن از جمله قفسه سینه، شکم و قلب است. تومورهای بدخیم به ندرت به قلب آسیب می‌زنند اما سلامت اعضای داخلی مذکور را با خطر روبرو می‌کنند. فاکتور خطرزای اصلی در بروز مزوتلیوما قرار گرفتن در معرض آزبست است. هرچند فاکتور ژنتیک نیز در بروز آن موثر است. این سرطان نادر اما کشنده هر ساله به مرگ ۴۳ هزار نفر در سراسر جهان منجر می‌شود.

فاکتور کمک کننده اصلی در پیشرفت مزوتلیوما و چند سرطان دیگر پروتئین STAT۳ است که برای کنترل میزان نسخه برداری نشانه‌های ژنتیکی به DNA متصل می‌شود. پروتئین‌های STAT۳ و STAT‌ نقش مهمی در تکثیر سلولی و واکنش‌های ایمنی بازی می‌کنند.

به نقل از مدیکال دیلی، مطالعه اخیر نشان میدهد آنزیم PIAS۳ از فعالیت سرطانزای STAT۳ جلوگیری میکند و کورکیومین در ترکیب با این آنزیم نقش موثری در جلوگیری از تکثیر سلولهای سرطانی ایفا میکند.