باز‌هم سال تحصیلی بدون سرانه مدارس آغاز شد

به گزارشافکارنیوز؛سال تحصیلی جدید در حالی از راه رسید که مدیران هنوز چشم به راه واریز سرانه دانش‌آموزی به حساب مدرسه هستند. سال‌هاست که مدیران مدارس سرانه‌ای را برای تامین هزینه‌های مدرسه دریافت نکرده‌اند. سال گذشته هم که آموزش و پرورش از واریز سرانه به حساب مدارس پس از چند سال وقفه خبر داد، رقم این سرانه بسیار ناچیز و معادل ۵۰ میلیارد تومان بود که اگر آن را به تعداد مدارس کشور که بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه است تقسیم کنیم مبلغ بسیار اندکی به حساب هر مدرسه واریز شده است.

امسال نیز مدارس دولتی در شرایطی به استقبال سال تحصیلی جدید رفتند که هنوز سرانه‌ای به حساب آنها واریز نشده است و مدیران مدارس برای حل دخل و خرج مدرسه ناگزیر از دریافت کمک‌های مردمی هستند اما همچنان در برزخ قانونی یا غیرقانونی بودن دریافت کمک‌های مردمی گرفتار هستند.

** مدیران مدارس: ‌هنوز هیچ سرانه‌ای به حساب مدرسه واریز نشده است


طبق بررسی‌ها در مناطق مختلف شهر تهران و حتی شهرستان‌های استان تهران تاکنون سرانه‌ای به حساب مدارس واریز نشده است و این در شرایطی است که برخی مدارس برای شروع سال تحصیلی نیاز به تعمیرات داشتند.

مدیران مدارس در مناطق ۵،۱۲ و ۷ تهران و در شهرستان اسلامشهر از توابع استان تهران به خبرنگار تسنیم گفتند که هنوز هیچ سرانه‌ای از سوی آموزش و پرورش به حساب آنها واریز نشده است حتی طبق گفته یکی از مدیران مدارس شهر تهران، مدرسه وی برای شروع سال تحصیلی نیاز به برخی تعمیرات داشت مثلا در کلاس درس شکسته بود و این مدیر به ناچار از حساب خود برای تامین نیازهای مدرسه هزینه کرده تا پس از بازگشایی مدارس و شروع فعالیت انجمن اولیا و مربیان بتواند این هزینه را از محل کمک‌های خانواده‌ها تامین کند.

** مدیر کل آموزش‌وپرورش شهر تهران: واریز ۷ میلیارد تومان بابت تعمیرات و تامین تجهیزات مدارس

۱۶ شهریور امسال بود که اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه، درخصوص پرداخت سرانه به مدارس در آستانه شروع سال تحصیلی اظهار داشت: ‌طی ۴۵ روز گذشته ۷ میلیارد تومان برای بهسازی، تعمیرات و تأمین تجهیزات مدارس به مناطق پرداخت کردیم که در طول ۹ سال گذشته پرداخت چنین مبلغی به مدارس شهر تهران سابقه نداشت. مبلغ ۵ میلیارد تومان نیز بابت سرانه دانش آموزان باید پرداخت شود و به مناطق آموزش و پرورش اعلام کردیم تا ۲۵ شهریور تمام مدارس باید سرانه مربوط در بحثفضا و تجهیزات را دریافت کرده باشند و اگر تا پایان شهریور این پول در حساب مناطق باقیمانده باشد باید در برابر آن پاسخگو باشند.

** مدیران برخی از مدارس پایتخت: هنوز هیچ سرانه‌ای تحت عنوان تعمیرات و تجهیزات دریافت نکرده‌ایم

وقتی به سراغ برخی از مدیران مدارس پایتخت رفتیم تا از واریز سرانه فضا و تجهیزات به حساب آنها مطلع شویم این پاسخ را شنیدیم که تا به امروز(دوم مهر) هنوز هیچ پولی تحت عنوان سرانه دانش‌آموزی و سرانه فضا و تجهیزات به حساب مدرسه واریز نشده است. این در حالی است که طبق گفته‌های مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران این سرانه باید تا ۲۵ شهریور به حساب مدارس واریز می‌شد.

** مدرسه و تهدید قطع برق


مدارس در شرایطی که سرانه‌ای به آنها پرداخت نمی‌شود با مشکل پرداخت قبوض آب، برق و گاز نیز دست و پنجه نرم می‌کنند به گونه‌ای که طبق گفته‌های یکی از مدیران مدارس در منطقه ۷ تهران چند هفته گذشته از سوی اداره برق برای قطع برق مدرسه به دلیل عدم پرداخت قبض مراجعه کرده بودند. تمام این مشکلات در حالی است که مدرسه هزینه‌های جاری همچون خرید گچ، جوهر دستگاه کپی، مایع دستشویی و تعمیرات احتمالی را به همراه دارد.

در شرایطی که سرانه‌ای به حساب مدارس واریز نمی‌شود، ‌مدیران برای تامین هزینه‌های جاری مدرسه چاره‌ای نمی‌بینند، جز دریافت کمک‌های مردمی از خانواده‌ها و در برخی از مناطقی که خانواده‌ها به دلیل شرایط مالی نامناسب حاضر به پرداخت کمک‌های مردمی نیستند این موضوع به چالشی میان خانواده‌‌ها و مدارس تبدیل می‌شود.

وقتی پای صحبت مدیران مدارس می‌نشینیم این جملات را از اغلب آنها می‌شنویم: ‌ عادت داریم به عدم پرداخت سرانه مدارس، ‌سرانه مدارس اگر هم محقق شود رقم اندکی از آن محقق شده و به حساب مدارس واریز می‌شود و این رقم نمی‌تواند هزینه‌های مدرسه را تامین کند. مسئولان می‌گویند دریافت پول توسط مدارس دولتی ممنوع است اما هیچ کمکی به مدرسه برای تامین هزینه‌ها نمی‌کنند.

طبق گفته‌های یکی از مدیران مدرسه‌ای در منطقه ۷ تهران، ‌عدم پرداخت سرانه باعثشده تا مدیران مدارس دولتی عنوان کنند که چاره‌ای جز گرفتن پول از خانواده دانش‌آموزان ندارند و این کمک‌ها اگر به اختیار خانواده‌ها باشد به این آسانی پرداخت نمی‌شود بنابراین مدیران مدارس برای الزام خانواده‌ها به پرداخت کمک‌های مردمی از اهرم‌های فشار همچون عدم ارائه کارنامه استفاده می‌کنند.

** مدیران مدارس را درک کرده و می‌دانم برای پرداخت هزینه‌‌های آب، برق و گاز با مشکل روبرو هستند

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در تاریخ ۲۷ شهریور با حضور در برنامه تلویزیونی شبکه دو گفت: به مدیران مدارس اعلام می‌کنم که من آنها را درک می‌کنم و می‌دانم در پرداخت هزینه آب، برق و گاز مشکل دارند اما نباید خانواده دانش‌آموزان را مجبور به پرداخت وجه کنند، اگر مردم را توجیه کرده و دلایل خود را به آنها بگوییم آنها در حد بضاعت به مدرسه کمک می‌کنند.

در بودجه سال ۹۳ رقم ۱۲۰ میلیارد تومان تحت عنوان سرانه مدارس مصوب شده اما این رقم هنوز تخصیص نیافته است.

وزیر آموزش و پرورش قبل از آغاز سال تحصیلی با حضور در کردستان درخصوص پرداخت سرانه مدارس عنوان کرد: تا آغاز سال تحصیلی جدید بخشی از اعتبارات سرانه را اختصاص می‌دهیم تا مدارس آمادگی لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید داشته باشند. امسال برای ۱۰۵ هزار مدارس کشور ۱۲۰ میلیارد تومان سرانه در نظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم ۶۰ میلیارد تومان از سرانه مدارس را قبل از آغاز سال تحصیلی به حساب مدارس واریز کنیم اما با این حال هنوز هم به کمک‌های مردمی نیازمندیم.

سیدمحمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درخصوص پرداخت سرانه به مدارس عنوان کرد: تلاش زیادی کرده‌ایم تا بخشی از سرانه مدارس را در شهریور ابلاغ اعتبار کرده و به حساب مدارس واریز کنیم تا مدیران بتوانند با استفاده از سرانه دریافتی به تجهیز مدرسه بپردازند یعنی اگر مدرسه به نقاشی و تعمیرات نیاز دارد آن را انجام داده و با آمادگی کامل به استقبال دانش‌آموزان در مهر بروند.

وی افزود: معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای تامین اعتبار سرانه مدارس قول مساعد داده است و امیدواریم ظرف چند روز آینده بخشی از این سرانه را تامین اعتبار کنیم. تاکنون رقم ۳۰ میلیارد تومان را برای سرانه مدارس ابلاغ کرده‌‌اند که رقم زیادی نیست اما امیدواریم بتوانیم رقم بیشتری را دریافت کرده و آن را به مدارس ابلاغ کنیم.

علی رغم اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تلاش برای واریز بخشی از سرانه مصوب ۱۲۰ میلیارد تومانی به حساب مدارس قبل از آغاز سال تحصیلی،با گذشت چند روز از مهر مدیران مدارس پایتخت و شهرستانهای استان تهران از عدم واریز سرانه به حساب مدارس خبر میدهند. البته تفاوتی که امسال با سالهای قبل دارد این است که مسئولان آموزش و پرورش بر ضرورت مشارکت مردم در اداره مدرسه خبر میدهند و این موضوع تا حدودی میتواند فلسفه نیاز آموزش و پرورش به کمکهای مردمی برای تامین هزینههای مدرسه و اداره بهتر آن را تبیین کند.