مصرف نان و بنزین ایرانیها ۶ برابر مردم جهان

به گزارشافکارنیوز،دکتر مجید ابهری با بیان این مطلب افزود: یکی از عوارض تغییر سبک زندگی در جامعه امروز ما، فاصله گرفتن از ساده زیستی و مصرف منطقی و گرایش به زیاده روی و اسراف است که متاسفانه در کشور ما این رویه نادرست باعثتحمیل هزینه به سبد اقتصادی خانواده و زیان به کشور شده است.

وی تاکید کرد: سرانه مصرف سالیانه نان مردم ایران ۱۶۰ کیلو گرم در مقایسه با سرانه ۲۵ کیلوگرم در جهان است. این آمار به این معنی است که ایرانیان ۶ برابر مردم نقاط دیگر نان استفاده می کنند.

این آسیب شناس اجتماعی اظهار داشت: در مصرف بنزین با توجه به سرانه مصرف روزانه ۹۰ لیتر در ایران و ۱۵ لیتر در جهان بازهم مصرف ایرانیان ۶ برابر میانگین مصرف جهانی است.

ابهری با اشاره به اینکه در نوشابه ۴ برابر و در شکر ۶ برابر مصرف جهانی رکورددار هستیم، گفت: در مصرف برنج و انرژی سه برابر و آب دو برابر میانگین جهانی پیشتاز هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه لوازم آرایش مصرفی جامعه ما ۷ برابر مصرف جهانی است ملاحظه می‌کنیم در استفاده از اقلام زیان آور در سکوی اول دنیا هستیم اما در مصرف اقلامی مانند شیر، یک سوم سرانه جهانی و میوه و سبزیجات نیز یک چهارم مصرف استاندارد جهانی متعلق به ایرانیان است. همچنین مصرف ما در سویا نیز یک بیستم مصرف جهانی است.

این متخصص علوم رفتاری گفت: زیاده روی و اسراف هم از نظر باورهای دینی خلاف محسوب می شود و هم از نظر فرهنگ مصرف و رفتار اجتماعی باعثبی توجهی به سرمایه های ملی می شود؛

از همین رو نهادها و سازمانهای فرهنگی و رسانه ها باید علاوه بر ارائه الگوهای مصرف درست، مردم را به سبک زندگی اسلامی و ایرانی دعوت کنند.

به گفته وی، صرفه جویی از نگاه رفتاری به معنای مصرف نکردن نیست بلکه مصرف درست قلمداد می شود.