فرار کلاهبرداران به کشورهایی که با ما عناد دارند

به گزارشافکارنیوز،سردار حسین اشتری جانشین فرمانده ناجا در سومین نشست تخصصی پلیس بین‌المللی ناجا با قضات «همکاری‌های قضایی بین‌المللی» یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: موضوع عدالت و احقاق حق همواره مهمترین آرمان و دستاورد نظام جمهوری اسلامی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور بوده است و امروز با هماهنگی بین قوه قضاییه و پلیس به حمدالله دفاع از مظلوم و احقاق حق در جامعه در جایگاه خوب و مناسبی قرار دارد.

جانشین فرمانده ناجا گفت: خصوصاً در یک دهه گذشته این هماهنگی بین قضات و قوه قضاییه و همکاران ما در ناجا در حد خیلی خوبی بوده است؛ البته این بدان معنا نیست که ما مشکلی نداریم اما آنچه که مسلم است و نتایج کار نشان می‌دهد هماهنگی‌ها روز به روز بیشتر شده و اثرات در جامعه مشخص و مشهود است.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: ناجا به عنوان ضابط و کسی که وظیفه دارد با جرایم مشهود در جامعه مقابله کند با تمام توان آماده برخورد با جرایم چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین‌المللی است.

سردار اشتری تصریح کرد: در بحثپیگیری جرایم و مجرمینی که به خارج از کشور متواری شده‌اند این پتانسیل در پلیس بین‌الملل وجود دارد که با همکاری قوه قضاییه مجرمان را شناسایی، دستگیر و استرداد کند؛ استرداد جزو وظیفه اصلی پلیس اینترپل است.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: در چند سال اخیر گامهای خوبی برداشته‌ایم و امیدواریم با اشراف اطلاعاتی در این حوزه و هماهنگی بتوانیم بیش از پیش وظایف خود را انجام دهیم.

سردار اشتری اظهار داشت: امروزه کسانی که در حوزه امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دچار تخلف شده‌اند به راحتی از کشور خارج شده و دسترسی به آنها سخت می‌شود و برخی از کشورها بدون رسیدگی به جرم این افراد به آنها پناهندگی می‌دهند و مجرمین را تقویت می‌کنند.

وی تصریح کرد: حتی برخی از کشورها پایگاه‌هایی را در نزدیکی مرز ما مستقر کرده‌اند یعنی در ۵۰،۶۰ کیلومتری مرز اولین پایگاه وجود دارد که این مجرمین می‌توانند به راحتی در آن پناهنده شوند.

این مقام ارشد انتظامی بیان داشت: خیلی از اینها افراد متخلفی هستند که کلاهبرداری کرده‌اند و تخلف عمومی است و هیچ موضوع سیاسی ندارد و با این پوشش رجوع کرده و پناه هم داده می‌شوند.

سردار اشتری افزود: ما با ابزاری که در اختیار پلیس اینترپل است و با همکاری قوه قضاییه این مجرمین را شناسایی، دستگیر و به کشور برمی‌گردانیم تا در کشور محاکمه کنیم.

وی گفت: من معتقدم هر چقدر هماهنگی‌ها بیشتر، تخصصی‌تر و استفاده از تکنولوژی روز بیشتر شود ما می‌توانیم از کثرت و بروز این دسته از مجرمین جلوگیری کنیم.

سردار اشتری تصریح کرد: امروزه گزارشاتی در این حوزه داشته‌ایم که افزایش را نشان می‌دهد و مجرمینی که به هر نحوی تخلف کرده و از کشور خارج می‌شوند و چون کشورهایی عناد با ایران دارند به آنها پناه داده و مانعی برای خرابکاران می‌شوند.

وی ادامه داد: بعضی از مجرمین هستند که فرار آنها لطمات و آسیب‌هایی برای کشور در اذهان عمومی ایجاد می‌کند که باید با اقدامات بازدارنده از اقدامات مشابه جلوگیری کنیم.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: یکی از کارهای پیشگیری و پیش‌دستانه، شناسایی مجرمین و با همکاری قوه قضاییه ممنوع‌الخروج کردن آنهاست تا با جلوگیری از خروج آنها بتوان سریعتر آنها را محاکمه کرد و حقوق از دست رفته ملت و مردم را به آنها بازگرداند.

وی تصریح کرد: وضع قوانین به تنهایی موجب امنیت نخواهد شد؛ به حمدالله قوانین خوبی داریم و اگر مجریان نیز پیگیر، باانگیزه و با جدیت باشند تأثیر بسزایی خواهد داشت.

جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: سازمان اینترپل یکی از سازمانهای معتمد است که از این ظرفیت با هماهنگی لازم استفاده میکند و امیدواریم بتوانیم از قانون به نحو احسن و به جدیت استفاده کنیم.