تاکید هیات دولت بر حبس‌زدایی

به گزارشافکارنیوز،هیات دولت عصر یکشنبه به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تشکیل جلسه داد و اعضای دولت درباره مهم ترین مسائل روز کشور با یکدیگر بحثو تبادل نظر کردند.

در این جلسه وزارت دادگستری، گزارشی درخصوص وضعیت زندان های سراسر کشور ارائه کرد.
هیات وزیران با خطیر دانستن ماموریت سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، حل شایسته مشکلات را در گروه اتخاذ راهبرد مشترک قوه قضاییه و دولت دانست.
هیات دولت از یک سو بر اتخاذ رویکرد و حبس زدایی و استفاده از روش های جایگزین حبس برای کاهش تعداد زندانیان و از سوی دیگر بر تامین نیازمندی های زندانیان از جمله خدمات بهداشتی، اشتغال و مددکاری در حد استانداردهای مطلوب تاکید کرد.

جهانگیری در این جلسه دولت را متعهد به تامین نیازمندی های سازمان در حد استانداردها دانست و اظهار امیدواری کرد با کاهش تعداد و افزایش امکانات، شرایط مطلوب تر فراهم گردد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین بر رسیدگی جدی به خانواده زندانیان و پیشگیری از ابتلای آنان به آسیب های اجتماعی تاکید کرد.

در همین راستا، هیات وزیران پیشنهادها و دیدگاه های مطرح شده از سوی اعضای دولت برای بهبود وضعیت زندانیان را جهت بررسی بیشتر و هماهنگی لازم با دستگاه های مسئول از جمله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت دادگستری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین رایزنی با قوه قضاییه، به کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک ارجاع داد.
هیات دولت درخصوص اخذ کارمزد کارت خوان ها از بانک مرکزی خواست تا ضمن بررسی جوانب موضوع، پیشنهاد لازم درباره چگونگی و میزان اخذ کارمزد به شورای پول و اعتبار منعکس و پس از تصویب آن در شورای مذکور، اقدام نماید.

در ادامه تعدادی از پیشنهادهای دستگاه های اجرایی پس از بررسی، به تصویب رسید. با تصویب هیات وزیران، مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژ های پیشگیری و مقابله با حوادثغیرمترقبه و تامین آب شرب شهری، روستایی و منطقه ای و مقابله با خشکسالی بخش کشاورزی در استان سمنان اختصاص یافت.

اختصاص مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار بابت پروژه های تامین و انتقال آب زراعی، تامین آب شرب شهری، روستایی و عشایری، کمک به اجرای مجتمع های آب رسانی و مقابله با حوادث غیرمترقبه در استان چهارمحال و بختیاری از دیگر مصوبات جلسه امروز هیات دولت بود.