استفاده از پالم در بستنی ممنوع شد

به گزارشافکارنیوز،دکتر مجید حاجی فرجی گفت: با توجه به نگرانی های ایجاد شده در رابطه با موضوع استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی و انتشار نظرات مختلف در این خصوص، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، بنا به درخواست معاونت بهداشت وزارت بهداشت، اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی روغن با شرکت اعضای هیئت علمی گروههای تغذیه و صنایع غذایی انستیتو کرد.

وی افزود: با توجه به ابعاد گسترده موضوع، از گروههای مختلف علمی و پژوهشی انستیتو خواسته شده تا از دیدگاه های صنایع غذایی و نیز سلامت تغذیه ای موضوع را مورد بررسی و مداقه قرار دهند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: در دومین جلسه این کمیته و بررسی اولیه منابع علمی مرتبط با روغن پالم، مقرر شد مطالب ارائه شده از سوی اعضای گروه در سه محور معرفی روغن پالم و ساختار شیمیایی فراکسیون های مختلف آن، اثرات بالینی مصرف روغن پالم در رژیم غذایی و قوانین بین المللی در باره استفاده از روغن پالم در صنعت غذا طبقه بندی شده و برای سیاستگذاری به مراجع ذی ربط ارائه و به نحو مقتضی اطلاع رسانی شود.

حاجی فرجی در ادامه از تشکیل منظم جلسات مذکور خبر داد و بر عزم انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در بررسی تمامی جنبه های استفاده از روغن پالم در صنایع غذایی تاکید کرد.

وی افزود: با توجه به جنبه های مختلف تکنولوژیکی و تغذیه ای، استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی مختلف، در جلساتی که با حضور نمایندگان انستیتو در انجمن صنایع لبنی و با حضور نمایندگان سازمانهای مختلف برگزار شد و مقرر گردید انستیتو با همکاری دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد نسبت به بررسی کارشناسی و پیشنهاد جداول پروفایل اسیدهای چرب مورد قبول فرآورده های لبنی مختلف اقدام نماید.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور افزود: از سایر تصمیماتی که در جلسات برگزار شده در انجمن صنایع لبنی اتخاذ شد می توان به ممنوعیت استفاده از پالم استئارین و پالم کرنل در مغز (میکس) بستنی تا اطلاع ثانوی اشاره کرد. از سوی دیگر، پیشنهاد شد تا با انجام پروژه های تحقیقاتی با همکاری انستیتو و انجمن صنایع لبنی، امکان جایگزینی چربی های گیاهی مناسب با روغن پالم در محصولات لبنی مختلف (از جنبه های تکنولوژیکی، ارزیابی حسی و تغذیه ای) بررسی شود.