آغاز آموزش حقوق دانش ‌آموزان در مدارس

به گزارش افکارنیوز، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه هفته ملی کودک که در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد، گفت: امسال آموزش و پرورش میزبان ۱۲ میلیون و ۷۰۰هزار دانش َآموز است که از این تعداد بیش از ۷ میلیون در دوره ابتدایی مدارس سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.

فانی با اشاره به تحصیل ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در ۱۲۲ هزار مدرسه در سطح کشور افزود: در دورترین نقاط کشور مدرسه وجود دارد و در بعضی از مناطق کشور فقط آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد دولتی حضور دارد.

وی ادامه داد: پرچم جمهوری اسلامی در سراسر مدارس ایران اسلامی افراشته شده است و آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد نقش اصلی در شکل گیری شخصیت اصلی کودکان ایفا می کند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ما میدانیم اگر یک نقشی بر سنگ ایجاد کنیم این نقش زود از بین نمی‌رود. بنابر این علم آموزی، انتقال ارزش‌ها، هنجارها، آداب، بایدها و نبایدها و در یک جامعه انتقال فرهنگ به نسل جدید در این نسل ماندگار خواهد شد.

فانی با اشاره به اینکه انتقال فرهنگ یکی از کارکردهای بزرگ آموزش و پرورش در دنیا است، گفت: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و اثربخش‌ترین نهاد نقش اصلی در انتقال فرهنگ ایفا می‌کند همچنین نقش معلمین و مربیان در مدارس نقش کلیدی محسوب می‌شود.

فانی ادامه داد: به طور یقین رفتارسازی در دانش آموزان و کودکان توسط معلمان شکل می گیرد و هماهنگی بین خانه و مدرسه می‌تواند در شکل گیری شخصیت دانش آموزان نقش اساسی داشته باشد.

فانی همچنین تصریح کرد: ما امسال اعلام کردیم که اولیا با مدارس بیشتر ارتباط داشته باشند، زیرا که تماس تنگاتنگ پدران و مادران با معلمان و مسئولان مدارس می‌تواند در تربیت دانش آموزان نقش اساسی ایفا کند بنابر این از این نظر نیز ارتباط خانه و مدرسه در شکل گیری شخصیت فرزندان موثر است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید به دنبال تاکیدات رئیس جمهور آموزش حقوق دانش آموزان و کودکان را در مدارس آغاز کردهایم و امیدواریم که بتوانیم به عنوان یک دستگاه انسان ساز و متولی تعلیم و تربیت کودکانمان را با حقوق و وظایف آنان آشنا کنیم تا تربیت اجتماعی را در کنار تربیت فردی دنبال کنیم.