تخریب ویلای ۱۸ میلیارد تومانی

به گزارش افکارنیوز، سید احمد نبوی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری کشف زمین خواری بزرگ در مناطق حفاظت شده محیط زیست در سازمان محیط زیست با بیان اینکه تصور نمی‌کردیم که دخل و تصرف مناطق حفاظت شده به این میزان باشد گفت: طی ۲ ماه گذشته با دستور ویژه از سوی رئیس سازمان محیط زیست برخورد با دخل و تصرف غیرقانونی را شروع کردیم.

مشاور رییس سازمان محیط زیست تأکید کرد: با شروع این بررسی ها شاهد ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آسیب به بیت المال از ناحیه زمین خواری در منطقه حفاظت شده ورجین بودیم.

به گفته وی، این پرونده شامل ۱۱۸ پرونده است که برای ۴۲ مورد آن از ابتدای سال ۸۸ تا تیرماه سال ۹۲ حکم دادگاه مبنی بر رفع دخل و تصرف صادر شده است.

نبوی با بیان این که احکام صادر شده اجرا نشده و به آنها بی توجهی شده است اظهار داشت: متخلفان برای ۸ پرونده دیگر نیز صورتجلسه سوری مبنی بر رفع تصرف و اجرای قانون امضا کرده اند.

وی افزود: هفته گذشته با همکاری معاون دادستانی تهران قوه قضائیه و دادگستری پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گرفت و مشخص شد بسیاری از پرونده‌ها مسدود باقی مانده و حتی برای ۱۱۸ پرونده ای که مدارکش کامل شده نیز اقدامی انجام نشده و حدود ۴ سال بین زمین و هوا معطل مانده اند.

مشاور رییس سازمان محیط زیست تصریح کرد: در واقع احکام صادر شده از سوی قوه قضاییه و دادگستری در این مورد طی سال های اخیر مسکوت نگه داشته شده است به گونه ای که از آغاز روند رسیدگی به این موضوع تا کنون چهار سال گذشته است.

نبوی اظهارداشت: از دو ماه گذشته سازمان حفاظت محیط زیست رسیدگی به این پرونده را آغاز و موضوعات جدیدی را در این رابطه شناسایی کرده است و به سرعت در حال پیگیری و اخذ حکم قضایی در این مورد است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یاد آور شد: در این مدت اداره کل محیط زیست استان تهران به سرعت با همکاری دادگستری در زمینه برخورد با دخل و تصرف غیرقانونی وارد عمل شده و ۱۰۰ مورد جدید را شناسایی کرده است که به زودی با توجه به اینکه هنوز ویلاسازی در آنها انجام نشده آنها را پس خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه قیمت برخی از ویلاها در تهران به میلیاردها تومان می‌رسد تأکید کرد: چندی پیش ویلایی مانند قصر در تهران مشاهده شد که قیمت آن ۱۸ میلیارد تومان بود بنابراین هرچه سریعتر باید این ویلاها که ساخت و ساز غیر قانونی هستند تخریب شوند.

نبوی اظهار داشت: نزدیک به ۵۰ پرونده از سوی سازمان بازرسی کل کشور در یک سال گذشته به دست ما رسیده است، که ۲۰ پرونده آن ختم شده و ۳۰ پرونده آن در دست اجرا است بنابراینبرخی از مسئولان حقوقی آن دوره باید در این زمینه پاسخگو باشند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: به زودی به استان‌های همجوار مانند مازندران، گیلان، فارس و البرز رفته و تا قبل از پایان سال مناطق تصرف شده را رفع تصرف خواهیم کرد.

به گفته وی، راه‌اندازی شورای هماهنگی به منظور تجمیع اطلاعات موجود در زمینه زمین از اقداماتی است که به پیشنهاد خانم ابتکار صورت گرفت و وزیر دادگستری از این پینشهاد استقبال کردند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: در حال حاضر ما با پدیده خوش‌نشینی مواجه هستیم به این شکل که همه تهرانی‌ها می خواهند که ویلا داشته باشند.

نبوی با اشاره به اینکه با کمک نیروی انتظامی و قوه قضائیه تیم ویژه‌ای برای شناسایی تصرفات تشکیل شده گفت: طی ۲ الی ۳ هفته اینده قلع و قمع را شروع می‌کنیم.

منطقه حفاظت شده ورجین (Varjin) به مساحت ۲۷۰۰۰هکتار در شمال شرقی شهر تهران و در محدوده شمیرانات واقع شده است این منطقه به موجب مصوبه شماره ۸۹ شورای عالی حفاظت محیط زیست در تاریخ ۲۱/۶/۱۳۶۱ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.