روز پنجشنبه دوم تيرماه روبهروي سيلوي شركت حمل و نقل بينالمللي خليج فارس صف طولاني كاميونهايي تشكيل شده بود كه براي تحويل گندم از شهرستانهاي همدان، سنندج، كرمانشاه، قزوين، شيراز و تبريز و اردبيل آمده بودند، صف از ميدان نماز اسلامشهر تا ميدان واوان اين شهرستان به فاصله تقريبي ۱۲ كيلومتر ادامه داشت.

به گزارش فارس، کامیون‌ها حامل گندمهای سال گذشته بودند که گفته می‌شود ۴ میلیون تن از سال گذشته اضافه آمده است و برای جا باز کردن برای گندمهای خرید تضمینی سال جدید به این مکان و سیلوهای دیگری که وزارت بازرگانی مشخص می‌کند، ارسال می‌شود.

در نگاه نخست جای مباهات است که ذخایر تولید گندم کشور به اندازه‌ای است که مازاد سال گذشته آن جابه‌جا می‌شود تا جا برای گندم برداشتی جدید باز شود و محصولی که طی سال‌های گذشته مجبور به واردات بودیم امروز در سایه زحمات کشاورزان خودمان بی‌هیچ منتی وارد سفره‌مان می‌شود اما کامیون‏دارانی که گندم‌ها را تحویل می‌دهند با مشکلاتی مواجه هستند و معتقدند با مدیریت مناسب می‌توان بدون مشکلی این کارها را انجام داد.

کامیون‌دار کردستانی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود این گندمها فاسد هستند در حالی که یک مشت از گندمها را از کامیونش بیرون کشیده نشان می‌دهد می‌گوید: همین گندمها برکت خداست و همگی سالم هستند اگر امروز گندم تولید خودمان را استفاده می‌کنیم باید به خود ببالیم زیرا سالهای گذشته همین گندم و حتی خیلی بی‌کیفیت‌تر از آن را با هزار مشقت از آمریکا و دیگران وارد می‌کردیم.
اما همین کامیون‌‌دار را که چنین عرق به آب و خاک کشورش دارد، بیتوته چند شبانه‌روزی داخل خودرو برای تحویل گندم در درجه حرارت ۴۰ درجه سانتی‌گراد، بدون امکاناتی که حتی بتواند غذای مناسبی بخورد یا نمازی بخواند و رفع حاجتی کند سخت آزرده است.

کامیون‏داران از ناهماهنگی بین سیلوها گله دارند، زیرا محموله گندم را از کردستان و شهرهای دیگر به مقصد سیلوهای تهران و شهرستانهای اطراف آورده‌اند اما بعد از گذشت ۲ روز و ماندن جلوی سیلو با همان شرایط سخت از خالی کردن بار امتناع کرده دوباره به سیلوی اسلام‏شهر ارجاع داده‌اند.
به هر حال جدا از اینکه ظرفیت ۶.۵ میلیون تنی سیلوهای کشور به اندازه‌ای نیست که حجم ۱۰ میلیون تنی ذخایر گندم کشور را کفاف دهد، اما این ناراحتی و نگرانی‌ها بیشتر از ناهماهنگی بین سیلوهای شهرستان‌ها که محموله‌ها را به همدیگر پاس می‌دهند یا سیلوهای مقصد که برنامه‌ مناسبی برای دریافت به موقع ندارند نشأت می‌گیرد.

بعد از گفت‏وگو با کامیون‌داران و گذشت زمان از ساعت ۹ شب مسئولی برای پاسخگویی پیدا نمی‌کنیم، روز یک‎شنبه ۵ تیر بار دیگر به این شرکت مراجعه می‌کنیم، اگرچه از صف طولانی دو روز پیش به دلیل پر شدن سیلو و عدم پذیرش محموله جدید خبری نیست اما همچنان حدود ۳۰ دستگاه کامیون با بار گندم منتظر تخلیه هستند.

*توقف سه شبانه‌روزی جلوی سیلو برای تحویل گندم

محمد برخورداری کامیون‌دار ملایری به خبرنگار فارس گفت: هفته پیش هم آمده بودم بار تخلیه کنم ۳ شب و ۳ روز اینجا ماندم، ماشین را وجب به وجب حرکت می‌دادیم، این در حالی است که اگر مسئولان سیلو طوری مدیریت می کردند که به کامیونها وقت دهند تا آنها در زمان مناسب خودش به تخلیه بار مراجعه کنند نیاز به این همه عذاب کشیدن نبود.
او ادامه داد: حتی اگر راننده‌ای در این شهرستان یا تهران منزلی برای اقامت هم داشت نمی‌توانست از کنار ماشین تکان بخورد چون دو قدم دو قدم ماشین را استارت زده و جلو می‌بردیم.

*برای وضو هم مشکل داشتیم

وی ادامه داد: طی این سه روز هیچ امکاناتی نداشتیم، غذای کنسروی و غیره را دلالها با قیمت بالا به ما می‌دادند و حتی برای وضو و رفع حاجت هم مشکل داشتیم آبرویمان می‌رفت!
وی گفت: از ملایر تا اینجا ۳۰۰ هزار تومان گرفته‌ام اما اصلا راضی نیستم زیرا ۳ شبانه روز اینجا داخل ماشین بودم.

وی اضافه کرد: از سیلوی ملایر ما را به مقصد سیلوی شهید علمی کرج فرستادند و یک شبانه روز آنجا خوابیدم تا ساعت ۲ بعدازظهر یکی آمد و گفت: این گندم اینجا خالی نمی‌شود و به درد ما نمی‌خورد. دوباره فرستادند به سیلوی اسلام‏شهر و دوباره با یک صف ۲۰ کیلومتری مواجه شدم و ۳ روز هم اینجا داخل ماشین خوابیدم.

وی ادامه داد: هنوز اول کار برداشت گندم است و بسیاری استانها هنوز شروع نکرده‌اند و اگر وضع به همین روال پیش برود کامیون‏داران با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

راننده کامیونی که از کردستان آمده است، گفت: تازه برای تخلیه بار گندم به سیلوی اسلام‏شهر رسیدم، نمی‌دانم تحویل می گیرند یا نه و منتظر جواب از آنها هستم.

*۲ روز است در سیلوهای تهران اسیرم

راننده دیگری که خود را رسول نورنژاد معرفی می‌کند، گفت: ۲ روز است در سیلوهای تهران اسیرم بعد از ۲ روز معطلی در سیلوی سپید اکبری تهران بار گندم را تحویل نگرفتند دوباره به سیلوی اسلام‏شهر برگشت دادند و گفتند برای آرد خوب نیست، و آمده‌ام اینجا و نمی‏دانم اینجا چقدر معطل می‌کنند.

*۵۰ ساعت معطلی برای تحویل بار گندم

راننده دیگری که می‌گوید از کرمانشاه آمده است، می‌گوید: ابتدا بار به مقصد سیلوی " زر " کرج بود اما بعد از ۱۶ ساعت معطلی در آنجا الآن به سیلوی اسلام‎شهر فرستاده‌اند و می‌گویند تنها گندم امسال را قبول می‌کنند و بار کامیون من هم مربوط به گندم سال گذشته است.

راننده دیگری که به گفته وی ۶ روز پیش به این سیلو برای تخلیه گندم آمده بود، گفت: آن موقع دو روز برای تخلیه یعنی نزدیک ۵۰ ساعت معطل شدم.

*دلالها غذای گران می‌فروختند

راننده دیگری در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: هفته گذشته دوشنبه صبح برای تخلیه بار گندم به سیلوی شرکت حمل ‌و نقل بین‌المللی خلیج فارس در اسلامشهر آمدم و پنجشنبه عصر محموله گندم را خالی کردند در طول این مدت تنها داخل ماشین بودیم و مجبور بودیم قدم به قدم ماشینها را جلو ببریم بدون اینکه کسی غذایی یا آبی به ما بدهد، دلالها غذا می‌آوردند و گرانتر به ما می‌‌فروختند، برای اقامه نماز و رفع حاجت هم هزار مشکل داشتیم هر راننده‌آی معمولا ۵۰ لیتر آب در ماشین دارد و همه موارد را با این میزان آب باید رتق و فتق می‌کرد.

*علاف می‌کنند ولی پولش را نمی‌دهند

کیومرثاحمدی راننده دیگری که بار گندمش از کارخانه کرج به اسلامشهر برگشت خورده است، گفت: قیمت مسیر کردستان - کرج را صحبت کرده‌ایم در حالی که برگشت زدند به سیلوی اسلامشهر و مجبوریم ۸۰ کیلومتر راه را تا سیلوی دیگری طی کنیم و چند روز هم معطل باشیم، در حالی که پول هیچکدام از این موارد را نمی‌دهند.

*هر کامیون کمتر از ۵۳ ثانیه خالی می‌شود

برای پیگیری موضوع با مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس واقع در اسلامشهر صحبت کردیم این شرکت لجستیک است یعنی دو سایت ذخیره گندم روباز به مساحت ۳۲۰ هزار تن و فلزی ۸۰ هزار تن دارد و علاوه بر آن کارهای حمل و نقل، فروش خودرو، ‌ معاینه فنی، خدمات پس از فروش را نیز انجام می‌دهد.
نعناکار در مورد علت طولانی شدن صف تحویل گندم جلوی سیلو گفت: امسال به دلیل بارندگی مناسب بهاری محصول خوبی برداشت شد مازاد گندم استان‌ها به جهت اینکه فضا برای ذخیره‌سازی محصول گندم امسال باز شود به این مکان و مکان‌های دیگری که وزارت بازرگانی تعیین می‌کند سرازیر می‌شود.
وی ادامه داد: این سیلوها ظرفیت تخلیه روزانه ۱۰ هزار تن یعنی بالغ بر ۵۰۰ کامیون را دارد که اگر هر ماشین را به طول ۲۰ متر حساب کنیم ۱۰ کیلومتر طول صف وجود خواهد داشت.
نعناکار گفت: هر کامیون در کمتر از یک دقیقه حدود ۵۳ ثانیه خالی می‌شود اما موضوع مانند اتوبوسی است که اگر مسافری پیاده می‌شود مسافر دیگری نیز سوار می‌شود و بنابراین ما همواره صف را ثابت می‌بینیم.

*قبول ندارم؛ معطلی کمتر از ۱۴ ساعت

وی گفت: اما به دلیل قابلیت‌هایی که در این سیلو وجود دارد هر کامیون به طور متوسط در ۵۳ ثانیه تخلیه می‌شود یعنی ۵۰۰ کامیون در مدت ۱۴ ساعت.
وی با رد موضوع اقامت چند روزه کامیون داران در این مکان افزود: بنده شخصا هر روز صبح شمارش می‌کنم و انتهای صف و زمان ورود تخلیه را با توجه به پلاک خودروها محاسبه می‌کنم که نشان می‌دهد زمان توقف کامیون‌ها بیشتر از ۲۴ ساعت نبوده است.

* ورود دوباره ایران به باشگاه صادرکنندگان گندم

نعناکار طولانی بودن صف کامیون‌ها نشان از آینده روشن ذخیره‌سازی گندم و پویایی صنعت خواند و گفت: میزان ذخایر از سال گذشته ۴ میلیون تن گندم است که با جابجایی آنها به دنبال فضاسازی برای گندم امسال هستیم و امسال بیش از ۹ میلیون تن ذخیره‌سازی خواهیم داشت و ایران دوباره به باشگاه صادرات گندم می‌پیوندد.
البته وی کم بودن ظرفیت سیلوها را دلیل صف‌های طولانی برای تحویل گندم نمی‌داند و معتقد است: نهضت سیلوسازی از دولت نهم و دهم شتاب بیشتری گرفته و در آینده هیچ مشکلی از این لحاظ نخواهیم داشت.

*در خارج از محوطه شرکت مسئولیتی نداریم

نعنا کار شرکت را مسئول ارائه خدمات به کامیون‌هایی می‌داند که برای تخلیه بار به محوطه سیلو وارد می‌شوند و اعتراض کامیون‌داران را بیشتر به فضای بیرون از شرکت معطوف می‌داند که به گفته وی ارتباطی به ایشان ندارد و تکلیفی هم در این مورد ندارد.
وی افزود: به راننده کامیونهایی که به محوطه شرکت وارد شده‌اند خدماتی نظیر ناهار و یا در برخی موارد توزیع کیک و ساندیس و امکان استفاده از سرویس بهداشتی ارائه می ‌دهیم.

*مدیریت مناسب ابزاری برای کاستی‌ها

اگر چه شدت گلايه رانندگان كاميون تندتر از آن چيزي است كه اين مقام مسئول عنوان ميكند و به فال نيك گرفتن گفته اين مقام مسئول در مورد مازاد ۴ ميليون تني گندم از سال گذشته اما ضمن اينكه دولت در مسير سيلوسازي تلاش ميكند تا با افزايش ذخاير سالانه، خريد تضميني گندم هم به هيچ بيدغدغهاي انجام گيرد اما هماهنگي سيلوها با همديگر و اعمال مديريت مناسب به طوري كه اولا نياز به دوباره كاري و جابجاييهاي اضافي بارهاي گندم نباشد، از سويي رانندگان كمترين معطلي را در زمان تحويل بار داشته باشند و افزايش مصرف سوخت در چنين انتظارهاي بيثمري فشار مضاعف را به دوش اين قشر زحمتكش نيفزايد، ضروري است تا حلاوت و شيريني خود كفايي پايدار گندم با آزردگي رانندگان زحمتكش رنگ نبازد.