به گزارش افکارنیوز، دکتر محمدرضا مهاجری با اشاره به اینکه غده تیروئید بر فعالیت‌های متابولیکی بدن تاثیر بسزایی دارد، گفت: فعالیت غده تیروئید از دوران جنینی آغاز می‌شود و در رشد و تکامل جنین، مغز نوزاد و افزایش طول قد در دوران کودکی موثر است.

وی در ادامه افزود: افزایش عملکرد غده تیروئید با افزایش سوخت و ساز بدن، احساس گرما و گرگرفتگی، تپش قلب، ضعف و بی‌حالی، کاهش وزن، اختلالات قاعدگی و تعریق همراه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: استفاده نادرست از داروهای کاهش فعالیت تیروئید می‌تواند منجر به پرکاری تیروئید شود که عوارضی را به دنبال دارد.

مهاجری با بیان اینکه ترشح منظم هورمون تیروئید بسیاری از اعمال بدن، از میزان ضربان قلب گرفته تا ساختار پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: پرکاری تیروئید در زنان دو برابر مردان شایع‌تر است که در صورت تشخیص به موقع، درمان مناسبی را می‌توان تجویز کرد.

وی بیماری " گریوز " را به عنوان یک بیماری خود ایمنی، از شایع‌ترین عوارض پرکاری تیروئید دانست و گفت: بیرون زدگی چشم‌ها، قرمزی و سوزش دایمی از علایم بیماری گریوز است که در صورت عدم درمان به موقع، دو پلک چشم به هم نمی‌رسد و قرنیه چشم‌ها خشک می‌شود. این بیماری همچنین می‌تواند منجر به زخم سطح قرنیه و کوری در فرد بیمار شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در ادامه افزود: تشخیص این بیماری بر اساس تست آزمایشگاهی و اسکن غده تیروئید صورت می‌گیرد که با مصرف داروهای خوراکی و جراحی قابل درمان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پایان یادآور شد: تشخیص بیماری حاصل از پرکاری تیروئید آسان است، اما در صورت عدم درمان به موقع میتواند برای بیمار خطرآفرین باشد.