به گزارش افکارنیوز، نتایج چند سال تحقیق و بررسی محققان دانشگاهی در سوئیس در بقایای چند بنای تاریخی در شهر تاریخی «افسوس» ترکیه راز جدیدی از زندگی گلادیاتور ها را آشکار کرد.

قدمت افسوس در استان ازمیر ترکیه که از نخستین فصل کاوش در آن بیش از یک قرن می گذرد، به هزاران سال پیش از میلاد مسیح(ع) رسیده و تا کنون بناها و اشیای فراوانی از دوره‌های مختلف از جمله تمدن روم باستان در آن کشف شده‌اند که در آخرین مورد بزرگ‌ترین گورستان گلادیاتورها که اسکلت هزاران گلادیاتور در آن وجود داشت در سال ۲۰۰۷ در افسوس کشف شد.

در جریان این پروژه تحقیقاتی محققان سوئیسی با بررسی قبرستانی که محل دفن گلادیاتورها بوده و در سال ۱۹۹۳ کشف شد به بررسی بقایای جسد گلادیاتورها پرداختند و به این نتیجه رسیدند که آنها بندرت از گوشت استفاده کرده و در بیشتر مواقع برای تغذیه از گیاهان و میوه هایی استفاده می کرده اند که مملو از کلسیم بوده و همچنین نوشیدنیهای آنها نیز حاوی مواد گیاهی بوده که تاثیراتی همانند مواد مخدر داشته و در زمان مبارزه انرژی آنها را افزایش می داده است.

گلادیاتورها دسته‌ای از بردگان و جنگجویان حرفه‌ای در سال‌های اوج تمدن روم باستان بودند که با یکدیگر و با حیوانات درنده می جنگیدند تا موجبات تفریح امپراطوران رومی و تماشاگران را فراهم آورند.

قرار است نتایج کامل این پروژه تحقیقات در پایان سال جاری میلادی در یکی از مجلات تخصصی حوزه باستان شناسی منتشر شود.