پیرهادی: به زبان تهدید نمی‌شود باغات را حفظ کرد

به گزارش افکارنیوز، محسن پیرهادی، عضو کمیسیون نظارت حقوقی شوراری اسلامی شهر تهران، با بیان این که هر چند پلاک‌گذاری باغات، شناسایی آن‌ها را در جهت ممانعت از تخریب، دقیق‌تر خواهد کرد، افزود: عکس‌های هوایی در این زمینه بی‌تاثیر نبوده و آن‌چه باغداران را به تخریب باغات جهت کسب سود و سرمایه بیشتر سوق می‌دهد نبود سیستم‌های تشویقی در راستای نگهداشت فضای سبز است.

وی با اشاره به این که برخوردهای سلبی در این زمینه از کمترین تاثیر برخوردار است، اظهار داشت: برخوردهای ایجابی و بهره‌گیری از سیستم تشویقی به جهت فراهم کردن شرایط مناسب برای صاحبان سرمایه و ترغیب آنان به خرید باغات مهمترین عامل حفظ ریه‌های تنفسی شهر است.

عضو کمیسیون نظارت حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان تاکنون به دنبال برخوردهای سلبی، جریمه‌ای و حقوقی بوده‌اند، درحالی که راه‌حل این معضل چیز دیگری است.

پیرهادی در ادامه به بیان دیدگاه‌ها و اعتقادات به حق باغداران در خصوص نگهداشت فضای سبز آنان بدون پرداخت هیچگونه هزینه و تسهیلاتی نظیر کاهش آب‌ بهای مصرفی، تامین کود مورد نیاز و یا مسئولی جهت کمک به حفظ باغ اشاره کرد و افزود: این در حالی است که سالانه رقم قابل توجهی صرف حفظ درختان و فضای سبز می‌شود و ما تنها به باغداران می‌گوییم باغات خود را حفظ کنند بدون آن که کوچک‌ترین خدماتی را به آنان ارائه دهیم.

وی با عنوان این که در انتظار خود از باغداران باید انصاف را هم در نظر گرفت و به انتظارات به حق آنها پاسخ مناسب داد، اظهار داشت: باید به این نکته توجه کرد که به زبان تهدید نمی‌توان باغات را حفظ کرد.

عضو کمیسیون نظارت حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، در پاسخ به این سوال که افزایش بهای زمین مشجر به چه میزان در کاهش این امر موثر است، با اشاره به اینکه افزایش قیمت باغات از یک مکانیزم خاص برخودار است، افزود: چرا که مکانیزم اقتصاد برپایه عرضه و تقاضا است و نمی‌توان صرفاً با یک دستورالعمل انتظار داشت که مسئولان یک شهر قیمت زمین مشجر را بیشتر از مسکونی کنند و به این روش در حفظ فضای سبز خود اقدام کنند.

پیرهادی در ادامه با تاکید دوباره بر این که باید مشوق‌های انگیزشی را جهت خرید باغات برای سرمایه‌داران ایجاد کرد، گفت: نمی‌توان توقع داشت که شهرداری‌ها با خرید باغات به حفظ آن اقدام کنند، چرا که بودجه شهرداری چنین امکانی را به آنان نمی‌دهد.

وی با عنوان اینکه کاربرد برخوردهای سلبی و هم ایجابی در حل این معضل مناسب است، خاطرنشان کرد: پلاکگذاری باغات مشوق جریمه و از همه مهمتر ایجاد تدوین طرح جامع برای باغات و بازنگری قانونهای متناسب با این امر و رصد وضع موجود از مهمترین راهحلهای ممانعت از تخریب فضای سبز است.