دیپلماسی شهری در کشور اژدهاها

به گزارشافکارنیوز؛نشست شورای جهانی سازمان شهرهای متحد و حکومت های محلی(UCLG) صبح امروز با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما شروع به کار کرد.

در این نشست، دو موضوع احیای جاده ابریشم و توسعه مناسبات اقتصادی آسیا از طریق این مسیر ترانزیتی تاریخی و همچنین ایجاد صندوق سرمایه گذاری آسیا مورد بحثو بررسی اعضا قرار گرفت.

در جریان این مراسم «جیانگ دینگ ژی» استاندار هاینان چین ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان، پیشنهادهای کشور چین در نشست APEC را مطرح کرد که از آن جمله می توان به احیای جاده ابریشم، ایجاد صندوق سرمایه گذاری آسیا و همچنین تشکیل منطقه آزادی تجاری در حوزه آسیا و اقیانوسیه اشاره کرد.

در ادامه جیان هوا، شهردار گوانگژو چین جلسات مجمع شهرداران آسیایی را موفق ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون آسیا ۴۸ درصد کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

دیدار قالیباف با شورای شهر سیدا


شهردار تهران همچنین عصر دیروز با اعضای شورای شهر سیدا لبنان دیدار و گفت‌و گو کرد و با تاکید بر اهمیت انسانیت و آزادی در منطقه، ابراز امیدواری کرد همکاری و وحدت میان شهرهای ایران و لبنان ادامه پیدا کرده و همه جوامع شهری برای برقراری صلح به صورت منسجم در کنار یکدیگر قرار گیرند.

دیدار شهرداران تهران و قازیانتیپ


قالیباف همچنین در دیدار با شهردار قازیانتیپ ترکیه، بر اهمیت روابط بین شهرهای ترکیه و ایران تاکید و از ایجاد زمینه همکاری مناسب بین شهرهای مختلف دو کشور در مجمع شهرداران آسیایی و UCLG ابراز خرسندی کرد.

در این دیدار، فاطما شاهین، شهردار قازیانتیپ نیز از شهردار تهران برای ایجاد مجمع شهرداران آسیایی تقدیر کرد و گفت: براساس آموزه های اسلامی ایجاد فضای مسالمت آمیز از طریق همکاری هایی مشترک صورت می گیرد و همکاری‌های منطقه ای بین شهرهای ایران و ترکیه نیز می تواند منجر به ایجاد این فضا شود. امیدوارم همکاری میان دو شهر تهران و قازیانتیپ در آینده بیش از پیش گسترش پیدا کند؛ چرا که دنیای اسلام نیازمند وحدت شهرهای اسلامی است.

نشست مشترک قالیباف با شهرداران کلانشهرهای آسیا


دیروز همچنین نشست مشترک شهرداران کلانشهرهای آسیا با حضور شهردار تهران در شهر هایکو برگزار شد که طی آن شهرداران کلانشهرهای آسیایی به بررسی موضوعات مشترک همچون خدمات شهری، جمع آوری زباله، مدیریت پسماند، تولید برق از زباله و تفکیک زباله از مبدا پرداختند.

تبادل نظر پیرامون آخرین روش های توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها از دیگر محورهای مذاکرات شهرداران کلانشهرهای آسیایی بود.

همچنین مقامات حاضر در این نشست مشترک، درباره چشم انداز آتی اجلاس AMF به گفت وگو نشستند.

قالیباف دیروز همچنین در ضیافت ناهار رسمی شهردار هایکو با حضور شهرداران عضو مجمع شهرداران آسیایی حضور یافت.

دیدار قالیباف با دبیر UCLG


شهردار تهران روز گذشته در دیدار با دبیر سازمان UCLG – MEWA با اشاره به زمینه های مشترک موجود به منظور افزایش همکاری مجمع شهرداران آسیایی و سازمان شهرهای متحد و دولت های محلی، بر ضرورت افزایش تعامل و همکاری این دو نهاد بین‌المللی تاکید کرد.

قالیباف همچنین با اشاره به نقش پررنگ دو شهر تهران و استانبول در هر دو نهاد گفت: استانبول و تهران در آینده نیز می توانند همکاری های مشترک خود را در زمینه های مختلف افزایش دهند.

همچنین محمد دومان، دبیر UCLG – MEWA در این دیدار به ارائه گزارشی از آخرین فعالیت های سازمان شهرهای متحد و دولت های محلی پرداخت و گفت: ضمن حمایت از مجمع شهرداران آسیایی، حاضر هستیم میزبان نشست آتی این مجمع در ترکیه باشیم.

وی در ادامه حمایت خود را از طرح ابتکاری شهردار تهران به منظور تشکیل مجمع شهرداران آسیایی و ایجاد همگرایی بیشتر میان کلانشهرها و پایتخت های آسیایی اعلام کرد.

ملاقات قالیباف با بنیانگذارسازمان جهانی شهروندان


قالیباف دیروز در دیدار با بنیانگذار سازمان جهانی شهروندان، با تاکید بر اینکه در شرایط امروز تفکر و اندیشه ها بیشتر از پول و منابع مالی ارزشمند است، گفت: از مهم ترین دغدغه های ما در تهران توجه به عدالت فضایی است تا حاشیه‌نشینی‌ها به وجود نیاید و در صورت بروز این پدیده، به سرعت برای آن چاره‌اندیشی شود.

شهردار تهران در این دیدار گفت: متاسفانه شهر تهران در گذشته یک شهر دوقطبی بود و شمال و جنوب اجتماعی شهر کاملا مشخص بود، اما در دهه گذشته مهم ترین اقدام شهرداری تهران تلاش بر کاهش این فاصله بود. به همین جهت توسعه در شمال شهر با همان سرعت پیش رفته است اما تلاش کردیم تا توسعه در جنوب شهر را با سرعت چندین برابر افزایش دهیم.

پروفسور یون هون کواک نیز با اشاره به بازدید اخیر خود از تهران گفت: من روابط بسیار خاصی با تهران دارم و وقتی در این بازدید با شهروندان تهرانی ملاقات کردم، مشاهده کردم که آنها افرادی بسیار باهوش و خوش فکر هستند و از این رو تحت تاثیر آنها قرار گرفتم.

بنیانگذار سازمان جهانی شهروندان با اشاره به فعالیت خود در طراحی مترو خیابان «تهران» در شهر سئول کره جنوبی و همچنین طراحی شهرک اکباتان تهران گفت: امیدوارم تهران در ادامه مسیر پیشرفت خود اولین شهری باشد که بتواند جنگل شهری و فضای شهری سازگاری با محیط زیست ایجاد کند تا به الگویی برای بسیاری از شهرها و کشورها تبدیل شود.

وی به سخنرانی شهردار تهران در مراسم افتتاحیه مجمع شهرداران آسیایی و تاکید وی بر ضرورت حذف حاشیه نشینی از شهرها اشاره کرد و گفت: امیدواریم که دیگر در سطح آسیا و جهان شاهد آن نباشیم که شهروندانی به حاشیه رانده شوند. تهران می تواند در این زمینه نقش رهبری را ایفا کند؛ چرا که افراد خوش‌فکری در شهرداری تهران حضور دارند که می‌توان از آنها نه تنها برای شهر تهران، بلکه برای شهروندان در سراسر جهان استفاده کرد.

کواک همچنین گفت: امیدوارم تهران بتواند ابتکاری داشته باشد تا مرکزی برای صلح جهانی در این شهر ایجاد کند. به این ترتیب تهران به شهروندان همه جهان شناخته خواهد شد و این می تواند همانند بذری باشد تا به وسیله آن توان و قدرت فکری ایران شکوفا شود.

وی با اشاره به سابقه دیرینه ایران در حوزه های مختلف نظیر نجوم، فیزیک، شیمی و شعر و ادبیات ابراز امیدواری کرد که بار دیگر ایران در قرن بیست و یکم بشکفد.

دیدار شهردار تهران با اعضای شورای شهر لبنان و فلسطین


شهردار تهران دیروز با تعدادی از شهرداران و اعضای شورای شهر شهرهای فلسطین و لبنان دیدار و گفت و گو کرد.

در جریان این دیدار، شهردار بلعلبک ضمن تقدیر از قالیباف برای بنیانگذاری مجمع شهرداران آسیایی، به ایجاد برخی فشارهای اقتصادی از سوی کشورهای سلطه‌گر علیه کشورهای اسلامی اشاره و بر ضرورت همگرایی بیشتر شهرهای اسلامی به منظور توسعه اقتصاد شهری تاکید کرد.

شهردار تهران نیز بر ضرورت وحدت بیشتر میان شهرهای آسیایی مسلمان تاکید کرد و گفت: در میان کشورهای اسلامی، فلسطین و لبنان از اهمیت بیشتری برای تهران برخوردار هستند و ضروری است فارغ از مجمع شهرداران آسیایی، انسجام بیشتری میان این شهرها نیز وجود داشته باشد.

سخنرانی گیل آبادی در نشست کمیسیون چالش های مشترک مجمع شهرداران آُسیایی


رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران طی سخنانی در نشست کمیسیون چالش های مشترک چهارمین دوره مجمع شهرداران آسیایی گفت: توجه به فرهنگ ها و گفت و گوی اندیشه ها باید مبنای دیپلماسی شهری ما باشد. ما باید به هم کمک کنیم تا مشکلات اینگونه شهرها مثل فقر و حاشیه ‌شینی را با طراحی شهرهای مناسب، ایمن و امن حل کنیم.

شهرام گیل آبادی با اشاره به اهمیت موضوع شهر سفید و پاک گفت: نمونه این موضوع را در تاریخ و اندیشه خودمان با عنوان شهر آرمانی، شهر خدایی و شهری که نیاکان ما در چین، ایران، ترکیه و تمامی آسیا ابداع کرده اند، داشته ایم و ما در تاریخ، هنر، معماری و شهرسازی دنیا به آن مشهور هستیم.

گیل آبادی با تاکید بر اینکه در گذشته شهرها پدیده هایی پویا و زنده بودند، گفت: وقتی در خیابان های قدیمی تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و حتی شهرهای ترکیه و دیگر نقاط متعدد قدم می زنیم، با ماهیت دیگری برخورد می کنیم و آن نقش انسان در معماری و شهرسازی در گذشته است.

وی گفت: تهران امروز با یک برنامه ریزی شهری فرهنگ محور، درصدد آن است که کمپین شهر سفید را برای ایجاد فرهنگ کمک به همنوع و برنامه ریزی شهری ایجاد کند. ما آمادگی داریم که از تجریبات شهرهای مختلف بهره بگیریم تا همه به یک شهر سفید و دور از فقر و حاشیه نشینی دست پیدا کنیم.