از «شنگول» و «منگول» چه خبر؟

۱۹دی ماه ۱۳۸۸ «شنگول» و «منگول» نخستین بزغاله‌های تراریخته با قابلیت تولید پروتئین نوترکیب انسانی در ایران در مجمتع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی متولد شدند. به گفته محققان پژوهشگاه رویان این بزغاله‌ها حامل ژن تولید پروتئین نوترکیب انسانی موثر در درمان مبتلایان هموفیلی نوع B بوده و پس از رسیدن به مرحله بلوغ، شیر آنها حاوی فاکتور ۹ انعقادی موثر در درمان این بیماری خواهد بود.

با گذشت حدود یک سال و نیم از تولد «شنگول» و «منگول» در گفت‌و‌گو با رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی آخرین وضعیت این بزغاله های تراریخته و روند تحقیقات تولید حیوانات تراریخته در پژوهشگاه را جویا شدیم.

دکتر حمیدرضا گورابی در پاسخ به ایسنا اعلام کرد که این بزهای تراریخته به مرحله شیرآوری رسیده‌اند و نتایج خوبی هم از آزمایش‌های شیر آنها به دست آ‌مده به طوری که محققان رویان در حال حاضر به دنبال تخلیص داروی فاکتور ۹ حاصل از شیر آنها هستند.

وی خاطرنشان کرد: فاکتور ۹ پروتئین نوترکیبی است که در بدن انسان در کبد سنتز شده و در اثر اختلال در تولید آن فرد به هموفیلی نوع B مبتلا می‌شود، لذا مصرف فرآورده دارویی تولیدی از شیر این دام‌ها می‌تواند در درمان این بیماری موثر باشد.

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در خصوص روند تحقیقات پژوهشگاه در زمینه تولید حیوانات تراریخته گفت: این تحقیقات در پایگاه تحقیقاتی اصفهان پژوهشگاه رویان ادامه دارد که پس از تولید «حبه انگور» به عنوان بز تراریخته حامل ژن tPA، دو، سه حیوان دیگر از همین گونه تولید شد که در حال حاضر در تهران نگهداری می‌شوند اما هنوز به شیرآوری نرسیده‌اند.

وی تصریح کرد: داروی «tPA» در درمان سکته‌های مغزی و قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که چنانچه این دارو بلافاصله پس از ایجاد سکته به انسان تزریق شود، موجب از بین رفتن سریع لخته‌ها شده و بافت‌های اطراف آن بر اثر نارسایی تغذیه از بین نخواهد رفت و جریان خون به حالت عادی باز خواهد گشت.

گورابی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص علت این که مدتی است اخبار کمتری از فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی پژوهشگاه رویان منتشر می‌شود اظهار کرد: مبنای کار پژوهشگاه رویان این است که علم را جدی گرفته و در مقوله علم، تحقیق کند تا پایه‌ای برای رسیدن به کاربرد باشد. حال آن که اغلب مردم عمدتا علاقه چندانی به پیگیری اخبار علمی ندارند و مباحثپس از رسیدن به مرحله فناوری و کاربرد برای آنها جذاب تر است.

وي ادامه داد: زماني گزارشهاي زيادي از پيشرفتهاي علمي پژوهشگاه رويان اعلام مي شد كه برخي دوستان در دانشگاهها از اين موضوع گله ميكردند. در حال حاضر گزارشهاي كمتري از فعاليت ها و دستاوردهاي پژوهشگاه اعلام ميكنيم كه به معناي كم شدن فعاليتهاي ما نيست و تنها به دليل سياست جديد اطلاع رساني پژوهشگاه است.