به گزارش واحد مرکزی خبر، سرهنگ رمضانآقایی در جمع خبرنگاران افزود: صدور شناسنامه های هوشمند از سال گذشته برای گواهینامه های جدید آغاز و در یک سال، یک میلیون و ۷۶۰ هزار گواهینامه هوشمند صادر شد.

وی با بیان اینکه تا نیمه سال آینده، همه گواهینامه ها هوشمند خواهد شد، گفت: در سه ماه امسال، ۳۰۸ هزار گواهینامه هوشمند صادر، همچنین ۱۵۴هزار گواهینامه پایه دو تعویض و ۳۰ هزار گواهینامه المثنی نیز صادر شد.

وی در ادامه از تشکیل چهار آموزشگاه رانندگی در هر کلانشهر کشور، برای آموزش گواهینامه ‌های جدید گروه پ‌ یک و پ‌ دو خبر داد و گفت: از سال گذشته و در سه مرحله، همه گواهینامه‌ های جدیدالصدور به صورت هوشمند صادر شده است.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲ نوع گواهینامه در کشور صادر می ‌شود، گفت: درصددیم برای صدور گواهینامه ‌ها در کشور، مجتمع‌ های آموزشگاهی ایجاد شود، بدین ترتیب صدور گواهینامه ‌های خودروهای باربری و مسافربری، موتورسیکلت ‌ها و خودروهای سواری با هم تجمیع می شود و در یک مجتمع صورت می گیرد.

سرهنگ رمضان آقایی افزود: مرحله نخست این گواهینامه ‌ها در تهران، مرحله دو در ۱۰ کلانشهر و مرحله سوم در سراسر کشور اجرا شد.

وی گفت: گواهینامه‌ خودروهای سنگین به صورت گواهینامه پ ‌یک برای خودروهای باری و پ ‌دو برای خودروهای عمومی مسافربری مانند اتوبوس و مینی ‌‌بوس صادر می‌ شود.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی کشور افزود: در گواهینامه های جدید، نوع وسیله رانندگی مشخص و علاوه بر مشخصات فردی محدودیت های جسمی، گروه خونی و بیماری های خاص در چیپ الکترونیکی قرار داده شده است.

وی گفت: گواهینامه ‌های جدید دارای چیپ‌ های هوشمند است و تمامی مشخصات فردی راننده شامل گروه خونی، بیماری‌ های خاص، تخلفات و نمرات منفی در چیپ این گواهینامه درج می‌ شود.

سرهنگ رمضان آقایی افزود: در صورتی که دسترسی نامناسب به چیپ این گواهینامه ‌ها صورت گیرد، اطلاعات آن به صورت اتوماتیک پاک می‌ شود و فرد دارای گواهینامه مکلف است، برای دریافت مجدد گواهینامه به پلیس + ۱۰ مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه برآورد می ‌شود، حدود ۳۰ میلیون جلد گواهینامه قدیمی در کشور وجود داشته باشد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با تجمیع گواهینامه ‌های قدیمی، شمار گواهینامه ‌های کشور به حدود ۲۰ میلیون برسد.

سرهنگ رمضان‌آقایی درباره گواهینامه ‌های مفقوده و سرقتی نیز گفت: دارندگان این دسته از گواهینامه‌ ها، شش ماه مهلت دارند تا پس از این مدت در صورت پیدا نشدن گواهینامه، برای استعلام به شهرک آزمایش مراجعه و پس از آن برای صدور مجدد گواهینامه خود به پلیس + ۱۰ مراجعه کنند.

وی افزود: درباره گواهینامه‌ های سرقتی، افراد می ‌توانند با به همراه داشتن برگه سرقت گواهینامه پس از مراجعه به شهرک آزمایش و دریافت برگه استعلام، برای صدور گواهینامه جدید به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنند.

سرهنگ رمضان آقایی گفت: برنامه‌ ریزی ‌های لازم صورت گرفته است تا استعلام گواهینامه ‌ها در مراکز پلیس + ۱۰ انجام شود، بر این اساس روزانه از سفر حدود ۶۰۰ نفر به شهرک آزمایش برای استعلام گواهینامه جلوگیری می‌ شود.

رئیس مرکز صدور گواهینامه به اصلاح رفتار کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون، حدود ۱۳هزار و ۲۰۰ نفر از نیروهای راهنمایی و رانندگی زیرپوشش آموزش های لازم قرار گرفتند.