موکبی با ۱۴ هزار فلافل در روز!

به گزارش افکارنیوز، در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا موکب‌های زیادی آماده پذیرایی از زائران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام هستند. شیخ شابی مسئول موکب انوارالحسین در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگ نیوز از اشتیاقش برای خدمت به زائران اربعین امام حسین علیه‌السلام می‌گوید.

لطفاً شرح مختصری در مورد موکب، موقعیت مکانی و قدمت آن بفرمایید.

این موکب در مسیر کربلا و نجف در تیر ۳۱۶ واقع‌شده است و حدوداً ۶۰ کیلومتر تا کربلا فاصله دارد. موکب حدود ۵۰ سال پیش تأسیس شده است و تقریبا۵۰ نفر نیروی افتخاری در آن فعالیت می‌کنند. روزانه ۱۰۰۰ کیلو آرد و ۲۰۰ کیلو نخود آماده می‌کنیم و از صبح شروع به پخت می‌کنیم تا ساعت ۱۱ و عصر هم از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به زائران فلافل می‌دهیم. البته صبح‌ها هم صبحانه می‌دهیم.

با چه نیتی بانی پذیرایی از زائران امام حسین(ع) شده‌اید و در این راه خدمت می‌کنید؟

تنها به عشق حسین بن علی(ع) به زائران ایشان خدمت می‌کنیم. روزهای اول که موکب را تأسیس کرده بودیم، حدوداً هرروز ۱۰۰۰ عدد ساندویچ پخش می‌کردیم، ولی الحمدالله به برکت امام حسین(ع) امسال روزانه ۱۳ تا ۱۴ هزار عدد ساندویچ به زائران اباعبدالله می‌دهیم. و همه ی این‌ها به عشق امام حسین(ع) است.

آیا تابه‌حال فشارهای اقتصادی، و مشکلات زندگی باعثشده از این راه خسته شوید؟

در این راه خستگی معنا ندارد. اعتقادم این است که اگر امسال ۱۰۰۰ دینار درراه امام حسین(ع) و برای پذیرایی از زائران ایشان هزینه کنم، امام حسین(ع) چندین برابر آن را در زندگی برایم جبران می‌کند. بنابراین سعی می‌کنم هرسال بیش از سال گذشته در این راه خرج کنم. وعده پروردگار است که اگر ۱ درهم درراه خدا بپردازید خداوند ۱۰ برابر آن را به شما بازمی‌گرداند.

ازآنجاکه شیعیان ایران و عراق حتی در زمان جنگ تحمیلی رژیم بعثو پس‌ازآن همواره همدل و برادر بوده‌اند و امروز هم با حضور داعش در عراق، چشم امید شیعیان عراق به برادران ایرانی خود و مخصوصاً حاج قاسم سلیمانی است. این حس برادری را چطور توصیف می‌کنید؟

زمان جنگ عراقی‌ها به‌اجبار و به‌زور صدام و حزب بعثبه جنگ می‌رفتند اما با شیعیان جنگ نداشتند، چون ما هر دو شیعه و مسلمان بودیم. امروز که صدام ملعون سرنگون‌شده است ما وظیفه خود میدانیم به برادران شیعه ایرانی خود خدمت کنیم.


ما از ملت ایران به‌خصوص از حاج قاسم و نیروهایش که به ما برای مبارزه با داعش کمک می‌کنند، تشکر می‌کنیم و خدمت‌رسانی به ایرانیان را وظیفه خود میدانیم. اگر برای ایران هم‌چنین اتفاقی بیفتد مطمئن باشند ما هم در کنار آن‌ها خواهیم بود و به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

ازخدمت به زائران امام حسین(ع) چهاحساسی دارید.

این‌یک حس قلبی است که در خون ما جریان دارد و نسل به نسل به ما به ارثرسیده است. امروز که شاهد فتنه تروریست‌های داعش در منطقه هستیم، اشتیاق بیشتری برای نشان دادن این عشق و علاقه داریم تا بتوانیم از این طریق دشمنان شیعیان را از میدان فراری دهیم.
اگر سال گذشته ۲۰ میلیون زائر به کربلا آمده بود امسال این تعداد به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید. دشمنان بدانند هرچه بیشتر برای تضعیف و تخریب شیعه تلاش کنند، مطمئناً شیعیان بیدارتر می‌شوند.

پس از چند سال خدمت به زائران اباعبدالله چه آرزویی دارید؟

پیش‌ازاین به ما اجازه خدمت به زائران در مسیر کربلا به نجف داده نمی‌شد و ما در محله و در مقابل خانه خودمان از زائران پذیرایی می‌کردیم. اما امروز خدا را شکر این امکان فراهم‌شده است.
الحمدالله من حاجتم را از خدا گرفته‌ام. تا دیروز که شغل و درآمد زیادی نداشتیم شاید روزی ۱ دیگ غذا می‌پختیم، اما الآن به برکت اباعبدالله تاجر سرامیک هستم و از ایران واردات می‌کنم و بیشتر درآمدم را هم برای امام حسین(ع) و خدمت به زائران اباعبدالله خرج می‌کنم و هرسال برکت روزی‌ام بیشتر می‌شود.

در میان خادمان موکب شما افراد خیلی جوان یا بعضاً خردسال هم به چشم می‌خورد.

یکی از خادمان موکب دراین‌باره می‌گوید: این‌ها آواره‌های موصل‌اند که به اینجا پناه آورده‌اند. شیخ شابی با نگاهی پدرانه این آوراه‌ها که عده زیادی از آن‌ها یتیم هستند را سرپرستی می‌کند. بعد از اربعین هم فضای موکب را آماده می‌کند و مایحتاج زندگی را برای آن‌ها فراهم نموده که تا موقعی که احتیاج دارند از آن استفاده کنند.

شیخ شابی در این باره می‌گوید: سرپرستی این‌ها هم عین خادمی زوار امام حسین(ع) و عین زیارت امام حسین(ع) است. این‌ها امروز فرزندان من و صاحبان اصلی این موکب هستند و تا روزی که زنده باشم فراهم کردن نیازهایشان را وظیفه اصلی خودم میدانم.

در پایان اگر مطلبی خاصی مدنظرتان هست بفرمایید.

ان شاءالله خداوند زائران امام حسین(ع) راه حفظ کند و همه بتوانند به‌سلامت به زیارت اربعین بیایند و ان شاءالله به‌سلامت برگردند.