زائران فاقد گذرنامه به مرز چزابه مراجعه کنند

به گزارش افکارنیوز، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در حال حاضر با هماهنگی‌هایی که در چند روز گذشته با سازمان راه داری و حمل و نقل جاده‌ای داشته‌ایم مسئولیت انتقال زائرین از اولین شهرهای مرزی به عمق کشور به عهده این سازمان گذاشته شده است.

وی با اشاره به استقرار چهار هزار دستگاه اتوبوس در شهرهای مرزی افزود: این اتوبوس‌ها در شهرهای مهران، ایلام، خرم شهر، بوستان، سوسنگردو اهواز آماده انتقال زائرین از مرز به شهرهای اطراف هستند.

اوحدی همچنین اظهار داشت: شهرهای لرستان و کرمانشاه نیز به عنوان دو استان معین برای تسهیل سفر بازگشت زائرین به مردم خدمات رسانی می‌کنند.

*افزایش سه برابری گیت‌های نیروی انتظامی

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه از افزایش سه برابری گیت‌های نیروی انتظامی خبر داد و افزود: نیروی انتظامی برای تسهیل عبور زائران از مرز تعداد گیت‌های خود را به سه برابر افزایش داده است تا ایستادگی در مرز کاهش یابد.

وی یاد آور شد: در طول شب نیز امکان اقامت برای ۹۵ هزار نفر در شهرهای خرمشهر، مهران و بوستان تا حمیدیه فراهم شده است تا زائرانی که به هر علتی مجبور به اقامت شده‌اند بتوانند از این امکانات استفاده نمایند.

اوحدی همچنین ادامه داد: تمهیدات تغذیه زائران نیز به طور کامل در نظر گرفته شده است ضمن اینکه ۱۲۰ موکب به صورت فعال به عنوان ایستگاه‌های صلواتی به هنگام بازگشت زائرین به آنها خدمات رسانی می‌کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه مسئولیت انتقال زائرین از اولین نقطه صفر مرزی به شهرها توسط شهرداری‌های صورت می گیرد گفت: بدین ترتیب شهر مهران در استان ایلام، چزابه در بوستان و خرمشهر در خرمشهر و اهواز اولین شهرهایی هستند که زائران به آنها ورود پیدا می‌کنند تا حمل و نقل ترددی در مرز صورت گیرد و شاهد ایستایی و ترافیک نباشیم.

*خدمت رسانی ۷۷۰ دستگاه اتوبوس در عراق / اعزام هزار دستگاه اتوبوس از طریق شهرداری ها


اوحدی در ادامه تاکید کرد: هلال احمر نیز امکانات امدادی خود را در مسیر تردد زائرین فراهم کرده است و سه بالگرد در مرز مستقر کرده است تا در صورت لزوم به امداد رسانی زائران بپردازند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت پانصد دستگاه اتوبوس برای زائرین در عراق فراهم کرده است عنوان داشت: همچنین شهرداری تهران نیز ۲۷۰ دستگاه اتوبوس به عراق اعزام کرده است و در مجموع ۷۷۰ دستگاه اتوبوس بخشی از زائرین را به سرعت از کربلا به مرز منتقل خواهند کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت از اعزام هزار دستگاه اتوبوس دیگر خبر داد اظهار داشت: این اتوبوس ها از طریق شهرداری های کل کشور و با هماهنگی معاون عمرانی به کربلا اعزام می‌شوند تا بخش عمده ای از مشکل حمل و نقل از کربلا به سمت مرزها حل شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه از پارک سی و پنج هزار خودروی سواری در شهر مهران خبر داد و گفت: پلیس راهور ناجا تشکر می‌کنیم که مسئولیت مدیریت ترافیک را در مرز به ویژه در حوزه استان ایلام فراهم کرده است چرا که پلیس راهور در این میان نقش محوری دارد.

*زائران نگران گم شدگان خود نباشند


رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه یاد آور شد: اگر فردی از همراهان زائران گم شد نگران نباشند چرا که ستاد امداد گمشدگان قرارگاه اربعین در کربلا تمهیدات لازم را در نظر گرفته است و در صورت گم شدن افراد آنان را از کربلا به سمت مرز روانه خواهند کرد و در آنجا به خانواده های خود تحویل خواهد داد.

اوحدی با اشاره به اینکه زائران ده روز فرصت دارند تا برای بازگشت به کشور اقدام کنند بیان داشت: ۱۳۰ هزار امکان اسکان موقت در کربلا با هماهنگی ستاد بازسازی کربلا فراهم شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: از تمامی زائرینی که در کربلا به سر میبرند و به هر علتی که گذرنامه ندارند توصیه می کنیم که فقط از مرز چزابه برای بازگشت به کشور عبور کنند چرا که نیروی انتظامی و ثبت احوال تمهیدات لازم برای صدور گذرنامه در مرز را برای آنان فراهم کرده است.