کریدور هوایی تهران بسته شد؟

گروه اجتماعی، منطقه۲۲ تهران در سال۷۹ در منتهی الیه غرب شهر با هدف ایجاد قطب گردشگری و تامین خدمات رفاهی تاسیس شد تا کمبود یکسری نیازهای طبیعی اما غیرمسکونی ساکنان فعلی و آتی کلان شهر تهران را جبران کند.

به گزارشافکارنیوز، در این سال ها اگر چه تعدادی پروژه گردشگری از جمله دریاچه چیتگر و یکی، دو پارک جنگلی در منطقه۲۲ به اجرا درآمد اما اشغال سطح گسترده ای از آسمان این منطقه توسط بلندمرتبه های مسکونی و تجاری، کار ایجاد سایر پروژه های تفریحی را از اولویت انداخت و عملاچهره منطقه ۲۲ را که قرار بود پاسخگوی نیاز کل شهر به خدمات رفاهی باشد تحت الشعاع قرار داد.

به گفته بسیاری از کارشناسان شهری، در میان از بین رفتن کارکردهای اولیه پیش بینی شده برای این منطقه، مهم ترین تاثیر تغییر مسیر شکل گیری منطقه ۲۲، اثرگذاری ساخت وسازهای این منطقه بر جریان هوای پایتخت است چراکه در مطالعات زیست محیطی انجام شده، این منطقه به عنوان «کریدور هوایی پایتخت» شناخته می شود. اما آیا ساخت وسازهای بلندمرتبه در این منطقه نقش اولیه آن را به عنوان کریدور هوایی پایتخت از بین برده است؟

مطالعات شهری چه می گوید؟
به گزارش افکارنیوز، هم‌اکنون کارشناسان درباره پیامدهای سه‌گانه رشد ناموزون ساخت وسازهای بلندمرتبه مسکونی وتجاری در تهران نظرات مختلفی را مطرح می‌کنند. به گفته آنها توزیع نابرابر برج‌های تجاری چندمنظوره در منطقه ۲۲ تهران، اثرات مثبت و منفی بر شهر، شهروندان دارد. اثر این برج‌ها بر شهر دو بُعدی است؛ به این معنی که طبق یک تحقیق که بخش‌هایی از آن در پیش‌نویس ضوابط بلندمرتبه‌سازی توسط مرکز مطالعات شهرداری تهران انجام شده است، مشخص شده شیوه کنونی برج‌سازی حداقل دو عارضه زیست‌محیطی برای شهر تهران به همراه دارد. این برج‌ها از یکسو باعثتغییر غیرطبیعی دمای شهر تهران و ایجاد جزایر گرمایی در نقاطی که تراکم برج در آنها بالا است، شد‌ه‌اند و از سوی دیگر کاهش وزش باد در سطح شهر را منجر شده‌اند.

ساخت برج ها را متوقف کنید
این پیامد منفی توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به عنوان نهاد نظارتی بالادستی در امور شهرسازی کشور نیز تائید شده است. به گونه ای که شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ماه گذشته در مصوبه‌ای، ضمن صدور دستور توقف برای برج‌سازی‌های جدید در منطقه۲۲، نسبت به مسدودشدن جریان ورود هوای تازه به پایتخت در اثر ایجاد دیوار ناشی از برج‌های انبوه این منطقه در مقابل باد، هشدار داد.

اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری کشور منطقه۲۲ را «کریدور هوایی تهران» می‌دانند که در حال حاضر ارتفاع برج‌ها در این منطقه به نوعی، جلوی ورود هوا و وزش باد را به سایر مناطق شهری سد کرده است؛ در متن مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور با اشاره به تفاوت منطقه۲۲ با سایر مناطق تهران، آمده است: «مسائل زیست‌محیطی منطقه۲۲ با توجه به اینکه این منطقه کریدور هوای تازه شهر تهران است، باید مدنظر قرار بگیرد. از طرفی زمین‌‌های واقع در منطقه۲۲ بزرگ مقیاس هستند که این امر یک فرصت برای این منطقه به حساب می‌آید. ضمن اینکه براساس طرح جامع تهران، قرار بود طرح تفصیلی منطقه۲۲ با حداقل جمعیت‌پذیری پیش‌بینی شود و کاربری خدمات مقیاس شهری در آن تحقق پیدا کند. اما در این منطقه ضوابطی عمل شده که اجازه ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در آن داده شده است.»

شهرداری قبول ندارد
به این ترتیب تا زمان تهیه طرح تفصیلی ویژه از سوی مدیریت شهری منطقه ۲۲ ساخت وساز های بلندمرتبه جدید در این منطقه متوقف شد. موضوعی که مقامات شهرداری تهران چندان آن را قبول ندارند بلکه برعکس، معتقدند: ساخت‌وسازهای منطقه۲۲ کمترین تراکم جمعیتی را دارد و طبق ضوابط مصوب ساخته شده است.


معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران علیرضا نادری درباره برج سازی های منطقه۲۲ معتقد است: کلیت آنچه در منطقه۲۲ تهران طی سال های گذشته اتفاق افتاده، قابل دفاع است، هر چند احتمال دارد، دو - سه اشکال به برخی مسائل این منطقه وارد باشد.
نادری در این باره به افکارنیوز گفت: درباره کریدور هوا، بحثبه این شکل نیست که یک برج ۲۰طبقه با ارتفاع ۵۰ تا ۶۰ متر، امکان وزش باد را سلب کند.

معاون شهردار تهران درباره جمعیت این منطقه نیز افزود: منطقه۲۲ دارای طرح تفصیلی مجزا است و جمعیت در هکتار این منطقه رعایت شده است. چرا که شهرداری طبق قانون برای صدور مجوز ساخت روی زمین های متراژ بزرگ این منطقه، فقط در ۳۰درصد مساحت این زمین ها، پروانه صادر می کند و ۷۰درصد دیگر برای فضای سبز اختصاص پیدا می کند؛

او تصریح کرد: بنابراین اگر چه تراکم ساخت به شکل عمودی گسترش پیدا کرده اما در ۷۰ درصد سطح منطقه، عملاتراکم جمعیتی اعمال نشده است. به عبارت دیگر، اگر برج ساخته نمی شد و ساختمان های کم طبقه احداثمی شد، چون در این حالت سطح اشغال از ۳۰درصد بیشتر می شد، معادل همان جمعیتی که به ارتفاع رفته، در سطح منطقه افزایش پیدا می کرد و در نهایت جمعیت ساکن در آن شکل با جمعیت فعلی در برج ها برابر می شود.

نادری تاکید کرد: شهرداری با آزادسازی ۷۰درصد زمین ها در منطقه۲۲، سطح لازم را برای اجرای پروژه هایی همچون دریاچه، آبشار و ساخت ادامه اتوبان همت و … تامین کرد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری منابع دولتی برای تامین زمین پروژه های خدماتی و رفاهی شهر در اختیار ندارد، گفت: این زمین ها از طریق آزادسازی تامین می شود. در کل، جمعیت و مساحت منطقه۲۲ مشخص است و مطابق ضوابط عمل شده است.

اقدام اشتباه در منطقه ویژه اقتصادی
اما محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران انتقاد برخی از کارشناسان محیط زیست در مورد ساخت‌وساز اطراف دریاچه چیتگر را تائید می کند.
او دراین باره به افکار نیوز گفت: متاسفانه در دوره گذشته، شهرداری منطقه ۲۲ با بارگذاری مسکونی در این منطقه، آن را از حالت «منطقه ویژه اقتصادی» که در ابتدای شکل‌گیری منطقه ۲۲ برای آن تعریف شده بود، خارج کرد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اشتباه دوم شورایعالی شهرسازی و معماری در دوره گذشته افزایش دوباره بارگذاری مسکونی این منطقه بود. از این رو شورای شهر چهارم جلوگیری از ساخت وسازهای جديد در منطقه ۲۲ را بهعنوان اولویتهای کاری خود در دستور کار قرار داده است.