شکست پروژه واکسن ابولا

به گزارشافکارنیوز،مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در سمپوزیوم ابولا اظهار کرد: واکسن ابولای تولید شده توسط دانشگاه آکسفورد با شکست مواجه شده است چرا که نه تنها تأثیری نداشته است بلکه پزشکان به دنبال بروز این بیماری در افراد تزریق شده این افراد هستند.

مردانی خاطرنشان کرد: بیماری ابولا در موارد شدید ۹۰ درصد مرگ در پی دارد که در این میان از بین ۵ نوع ویروس ابولا ۶۸ درصد مرگ و میر توسط ویروس موسوم به زئیر، ۵۳ درصد مربوط به نوع موسوم به سودانی آن هستند.

این فوق تخصص عفونی خاطرنشان کرد: یک تصمیم اشتباه دولت لیبریا باعثگسترش این بیماری به تمام کشور شد چرا که در لیبریا قانونی تصویب شد که بر مبنای آن جنازه مبتلایان به بیماری ابولا را باید سوزاند. بر این اساس بسیاری از مردم از مراکز پزشکی فرار کردند و به اقصی نقاط کشور رفتند و برخی نیز که به این بیماری مبتلا شدند به مراکز درمانی مراجعه نکردند بنابراین یک تصمیم اشتباه عامل یک همه‌گیری گسترده شد.

وی تأکید کرد: کاشف ویروس ابولا هم اکنون زنده است و اعلام کرد این بیماری در ۳۵،۳۶ سال گذشته خود را نشان داده است ولی همه‌گیری بالایی نداشت و صدای چندانی ایجاد نکرد.

مردانی گفت: بر اساس آخرین آمار در سال جدید ۲۰ هزار و ۲۰۶ نفر به بیماری ابولا مبتلا شدند که از این میان ۷ هزار و ۹۰۵ نفر به کام مرگ فرو رفتند.

این فوق تخصص عفونی تأکید کرد: امکان ورود این بیماری به ایران بسیار زیاد است چرا که چندی پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که گروه تروریستی داعش دوم ژانویه ۳ نفر را در این کشور سوزانده است و احتمال می‌رود این افراد به ابولا آلوده بوده‌اند.

مردانی گفت: راه انتقال این بیماری به صورت قطعی مشخص نیست یعنی هنوز مدارکی مبنی بر انتقال این بیماری از طریق آب و هوا به دست نیامده است ولی در کل این بیماری بیشتر از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود حال این فرد مرده یا زنده باشد.

وی افزود: در بسیاری از موارد پرستاران و در کل کادر پزشکی در هنگام مراقبت از بیماران مبتلا جان خود را از دست می‌دهند و برخی افراد نیز از طریق ارتباط با خون و گوشت حیوانات آلوده به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این فوق تخصص عفونی گفت: برای اینکه فردی را مشکوک به بیماری ابولا بدانیم باید چند شرط شامل سفر وی به مناطق پرخطر، تماس وی با بیمار مبتلا به ابولا ثابت شده باشد و بیمار تب بالای ۳۸ درجه و برخی علایم مانند سردرد و اسهال داشته باشد.

وی افزود: بیمار مبتلا به ابولا در یک روز در حدود ۵ لیتر مایعات به صورت اسهال از دست می‌دهد بنابراین یکی از مؤثرترین اقدامات برای حفظ جان این افراد مناسب نگاه داشتن سطح مایعات و الکترولیت‌های بدن فرد بیمار است.

مردانی تأکید کرد: اگر فرد مبتلا به ویروس ابولا تا ۱۳ روز پس از بروز علایم زنده بماند این فرد از بیماری جان به در برده است و قطعاً زنده خواهد ماند.

فوق تخصص عفونی نقش سن در مرگ و میر مبتلایان به ابولا را مهم دانست و گفت: افراد بالای ۴۰ سال ۹۰ درصد و افراد زیر ۴۰ سال در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد مرگ و میر خواهند داشت.

وی در رابطه با درمان مبتلایان به بیماری ابولا نیز گفت: درمان تأیید شدهای برای این بیماران به وجود نیامده است اما بررسیها نشان داده است بیمارانی که در ۶ ساعت اولیه بروز بیماری در مراکز بهداشت بستری میشوند و به آنها مایعات کافی تزریق میشود مرگ و میر کمتری دارند.