همکاری طراحان و تولید کنندگان در جشنواره تسنیم
گروه اجتماعی

- برای اطلاع از اهداف اصلی این جشنواره و ویژگی های آن به سراغ نرگس معدنی پور، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران رفتیم و با وی به گپ و گفت پرداختیم.

به گزارشافکارنیوز، این گفتگو به شرح زیر می باشد:

*جشنواره تسنیم با چه هدفی برپا می شود؟


این جشنواره در اصل با هدف جلب مشارکت اجتماعی بانوان برگزار می شود و از ابتدای سال نیز برای برگزاری سومین جشنواره فراخوان در سطح محلات شهر تهران اعلام کردیم.

*محور اصلی جشنواره امسال چیست؟


جشنواره امسال با محوریت ترویج سبک زندگی اسلامی –ایرانی و با موضوع مد و پوشش اسلامی – ایرانی برای بانوان برگزار شده است.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/000353/n00353928-r-b-004.jpg


*چه تعداد اثر در این حوزه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد؟

۵۰۰اثر در این زمینه به دبیرخانه جشنواره تسنیم ارسال شد که بر اساس شاخص های ما و با نظر هیات داوران ۷۰اثر انتخاب نهایی و به نمایشگاه راه یافت و در این بخش نیز به ۷ اثر شاخص جوایزی تعلق گرفت.

*بخش های مختلف این جشنواره شامل چه مواردی است؟


بخش های مختلفی برای این جشنواره در نظر گرفته شده که می توان به خلاقیت های فرهنگی و هنری، مد و پوشش اسلامی –ایرانی، عکاسی، بهترین ها از دور ریختنی ها اشاره کرد و همان طور که گفته شد در بخش مکد و پوشش اسلامی –ایرانی ۵۰۰اثر به دبیرخانه ارسال که از میان انها ۷۰اثر انتخاب و به مرحله نهایی راه یافت.


گفتنی است در پایان جشنواره تسنیم و طبق نظر و رای شهروندان و بازدید کنندگان به یک اثر برگزیده نیز جایزه ای اهدا خواهد شد.

در بخش عکاسی با موضوع زن، شهر و فعالیت های اجتماعی با پوشش اسلامی - ایرانی نیز ۷هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که با نظر داوران ۷۵اثر به نمایشگاه راه یافت و به ۳ اثر برتر نیز جوایزی اهدا شد.

بخش بهترین ها از دور ریختنی ها با محوریت پارچه های دورریز برگزار شده به این صورت که در سال در سطح محلات شهر تهران کارگاه های آموزشی برای گروه های مختلف سنی برگزار و بانوان در زمینه آثاری زیبا مانند چهل تیکه، زیرپایی، دستگیره، دم کنی، جاسوزنی، عروسک، پرده آشپزخانه و… خلق کردند به طوری که بیش از ۱۰هزار اثر به دبیرخانه ارسال و از میان آنها ۳هزار اثر در این جشنواره به نمایش گذاشته شده است.

البته باید گفت در سطح مناطق ۲۲ گانه تهران نیز ۲۲اثر به عنوان آثار برتر انتخاب و به هنرمندان جوایزی اهدا شده است.

*آیا در این جشنواره تنها آثار به نمایش درآمده اند یا بخش فروش و عرضه محصولات نیز دارید؟


در کنار نمایش آثار برتر و برگزیده در این جشنواره از تولید کنندگان و فعالان عرصه پوشش اجتماعی مانند مانتو و پوشش سر مانند چادر، مقنعه، روسری های بلند و همچنین مکمل های حجاب مانند هدبند، کیلیپس و گیره روسری و… نیز دعوت به عمل آمد تا ضمن نمایش تولیدات برند خود به عرضه محصولات بپردازند که ملاک اصلی ما کیفیت بالا، قیمت مناسب و آثار متناسب با معیارهای پوشش اسلامی - ایرانی بود خوشبختانه با همکاری این تولید کنندگان محصولات با تخفیف ۳۰ تا ۵۰درصد به علاقه مندان و بازدید کنندگان عرضه شده است.

*آیا به برگزاری بخش های آموزشی و علمی در این نمایشگاه پرداخته شد؟


یکی از بخش های دیگر این جشنواره و نمایشگاه که برای خانم های خانه دار، دختران جوان و حتی کودکان به صورت رایگان برگزار شده، آموزش دوخت و خیاطی ساده و اولیه مانند دوخت جیب، زیپ و… است و در کنار آن به بانوان برش و دوخت چادر نیز آموزش داده شد که خوشبختانه مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

همچنین از مراکز علمی و دانشگاهی که در بخش طراحی لباس فعالیت دارند نیز دعوت به عمل آمد تا در غرفه هایی مجزا طرح هایی که توسط دانشجویان کشیده و تولید شده را به نمایش بگذارند که خوشبختانه این بخش نیز مورد توجه فراوانی قرار گرفت.

*در مورد برپایی نشست های تخصصی در این نمایشگاه نیز توضیحاتی بفرمایید؟

نشست های تخصصی بر اساس محور توانمندسازی بانوان و ترویج پنج ماموریت خانه‌های تسنیم شامل توانمندسازی اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، ترویج فرهنگ یکدلی و ایثار، مشارکت‌های اجتماعی و ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی از سوی اساتید دانشگاه ها، کارشناسان این حوزه و همچنین اعضای شورای شهر تهران برگزار شد که در اختتامیه نمایشگاه کتابچه این نشست ها چاپ و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

http://www.jonbeshnet.ir/sites/default/files/media/image/madanipoor.jpg



یکی دیگر از بخش ها نیز برپایی پنج نشست تخصصی هنری با عنوان اندیشیدن برای بهتر پوشیدن و پاسخ به سوالاتی مانند چه چیزی را با چه رنگی و در کجاها بپوشیم با حضور اساتید دانشگاه ها برای جوانان، نوجوانان و همچنین بانوان برگزار شد و اساتید به سوالات مختلف شرکت کنندگان در این بخش ها پاسخ دادند.

*آیا بخش های جنبی نیز در این جشنواره برگزار شده است؟


بله بخش ابتکارات جامعه محور با محوریت خانه های تسنیم شهر تهران از جمله یکی از بخش های جنبی این جشنواره بوده که به بررسی عملکرد، فعالیت ها، برنامه ها و پروژه های کوچک محلی در ۳۷۴ محله شهر تهران در حوزه زنان پرداخته است به این صورت که مشکلات و نیازهای بانوان در محلات مختلف بررسی، شناسایی و پروژه هایی برای رفع آنها تعریف و اجرا شده که در این جشنواره و نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

http://banovan.tehran.ir/Portals/0/khabar/a_thumb.JPG

همان طور که ذکر شد هدف اصلی این جشنواره جلب مشارکت اجتماعی شهروندان و به ویژه بانوان است و کلیت کار با این هدف طراحی شده است و علاوه بر نمایش دستاوردها در بخش های مختلف نمایشگاه در نظر داشته ایم که نظر بازدیدکنندگان را به مشارکت های اجتماعی جلب کنیم.

*شما به حضور تولید کنندگان آثار مرتبط به پوشش اسلامی –ایرانی و حجاب در این نمایشگاه و جشنواره اشاره کردید، آیا این همکاری متقابلی میان این عزیزان و سایر بخش ها شکل گرفت؟


بله خوشبختانه در کنار مشارکت بانوان و نمایش آثار آنها، تولید کنندگان نیز به عرضه محصولات خود پرداختند و در این میان قرار شد برخی از طرح های دانشجویان و بانوان که دارای معیارهای مورد نظر پوشش اسلامی –ایرانی است از سوی این تولید کنندگان به تولید انبوه برسد و در سطح جامعه عرضه شود که این کار در اصل در زمینه تشویق بانوان و طراحان و کارآفرینی برای این عزیزان انجام شده است.

جشنواره تسنیم در واقع نقطه اتصال میان طراحان و تولید کنندگان و حمایت از این عزیزان است.

*آیا تنها بانوان از این نمایشگاه دیدن کردند؟


یکی از ویژگی های این نمایشگاه علاوه بر استقبال بانوان، حضور تمام افراد خانواده در نمایشگاه بود به طوری که بانوان همراه فرزندان و همسر خود در بوستان گفت و گو حاضر شدند و از محصولات ارائه شده دیدن کردند و باید گفت آثار ارائه شده مورد استقبال آقایان نیز قرار گرفت.

*آیا برای برگزاری چهارمین جشنواره تسنیم نیز برنامه ای دارید؟


بله بلافاصله پس از اتمام این جشنواره، برنامه ریزی ها برای برپایی جشنواره چهارم از اواخر امسال آغاز خواهد شد. اداره کل مطالعات معاونت اجتماعی شهرداری در طول برپایی این نمایشگاه به بررسی نقاط ضعف و قوت آن پرداخته و پس از اتمام آن، نتایج اعلام خواهد شد که ما نیز برای جشنواره چهارم این موارد را مد نظر قرار خواهیم داد و از ابتدای سال ۹۴ و با برنامه ریزی های دقیق، فراخوان شرکت در جشنواره آتی را اعلام خواهیم کرد.