در بخش مترو دولت کمک نمی کند، بودجه شهرداری هم پاسخگو نیست

گروه اجتماعی،ابوالفضل قناعتی در گفتگو باافکارنیوزدر خصوص راهکارها برای کاهش آلودگی کلانشهر تهران گفت: هیچ شرایطی بهتر نمی شود مگر اینکه خود مردم بخواهند ما در نظرخواهی که از مردم داشتیم عمده مردم نظرشان این است که باید از مردم به اجبار بخواهیم مثل کمربند ایمنی که الان شاید از هزار خودرو یک نفر کمربند نمی بندد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران افزود: ما می توانیم مردم را مجبور کنیم که یک روزهای خاص با وسیله نقلیه شخصی بیرون نیایند البته این تبعات منفی خود را دارد به دلیل اینکه یک عده ضرورتا با وسیله نقلیه شخصی باید تردد کنند.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ سازی شود اظهار داشت: باید عده ای که مجبور به تردد با وسیله نقلیه شخصی نیستند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و همینطور طرح زوج و فرد را جدی اجرا کنیم.

قناعتی با بیان اینکه در ناوگان حمل و نقل عمومی برخی از اتوبوس ها تاکسی ها فرسوده هستند و ایجاد آلودگی میکنند بیان کرد: نوسازی خودروهای فرسوده عزم ملی میطلبد البته بحثآلودگی های فسیلی هم تنها در کشور ما نیست در کشورهای دیگر هم وجود دارد اما اینکه چرا آنها با مشکل آلودگی مواجه نمیشوند به سبب رعایت کردن شرایط و هم به سبب شرایط اقلیمی است از آنجا که تهران در گودی قرار گرفته آلودگی هوا که رخ میدهد کوه های اطراف تهران مانع وزیدن باد میشود.

قناعتی با ابراز تاسف از اینکه استفاده از وسیله نقلیه برقی در ایران ضعیف است عنوان کرد: متاسفانه در صنعت، ما موضوع حمل و نقل برقی را جدی نگرفتیم در حالی که این وسایل نقلیه به دلیل قیمت بالا وارد هم نمیشود، در کشور چین بالای ۴۰ درصد وسایل نقلیه برقی هستند که هم مانع آلودگی صوتی و هم مانع آلودگی هوا می شود.

این نماینده مردم در شورای شهر با اشاره به اینکه باید مدیریت واحد برای سرمایه گذاری و فرهنگ سازی وجود داشته باشد، بیان کرد: اگر هر مسئولی فکر کند که نهاد دیگری مسئول این کار است کاری از پیش نمی رود و نتیجه آن این میشود که نتوانیم در شهر نفس بکشیم.

قناعتی با اشاره به توسعه مترو گفت: در بخش مترو دولت متاسفانه کمک نمی کند، بودجه شهرداری هم پاسخگو نیست ما در کمیسیون عمران در سال ۹۳ تلاش فراوان کردیم که این مبلغ بودجه را فراهم کنیم کمیسیون ها هر یک می گفتند مشکلات در حوزه مربوطه فروان است اما با تلاشی که کردیم توانستیم مبلغ خوبی را برای مترو بگیریم باید گفت که ظرفیت مترو در شهرداری زیاد است اگر بتوانیم از کمک های دولت و شهرداری استفاده کنیم میتوانیم سرعت احداثمترو را افزایش دهیم.

قناعتی در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه قیمت نفت کاهش پیدا کرده و اگر این طور پیش رود سال آینده را سال خوبی پیش بینی نمی کنم خاطر نشان کرد: دولت سال گذشته با توجه به اینکه نفت را ۹۰ دلار میفروخت در حوزه حمل و نقل کمک نکرد و عملا دولت توان خود را برای بودجه جاری نظام میگذارد و کارهای عمرانی عملا تعطیل می شود.