اوج ساعات وقوع جرم در پایتخت

به گزارشافکارنیوز،سرهنگ محسن خانچرلی در نشست خبری با اعلام اینکه میانگین مدت زمان حضور پلیس بعد از تماس با ۱۱۰ براساس آنچه که ناجا تعیین کرده ۱۵ دقیقه است، افزود: با بکارگیری گشت های موتورسوار میانگین حضور پلیس به ۶ دقیقه رسیده است.

وی با بیان اینکه در ۹ ماه گذشته بیشتر پرونده ها در کلانتری ها مربوط به نزاع، سرقت، تصادفات و اختلافات ملکی و خانوادگی است، گفت: در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار پرونده در کلانتری ها تشکیل شده که ۷۰ تا ۷۵ درصد این پرونده ها به صلح و سازش منجر شده است.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به سئوالی که به علت جرم خیز بودن برخی مناطق پلیس جرات حضور در آنجا را ندارد، گفت: این موضوع را به شدت تکذیب می کنم زیرا پلیس مدام به دنبال همین نقاط است که با مخلان نظم و امنیت درگیر شود و ما تاکنون در این موضوع با اقتدار عمل کرده ایم و حتی در برخورد با اشرار نیز در همین مدت نه ماهه دو شهید داده ایم.

سرهنگ خانچرلی افزود: به عنوان مثال یکی از نقاطی که هر روز به صورت مستمر طرح اجرا می شود، دره فرحزاد است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه در میدان شوش و سیداسماعیل با وجود کانکس کلانتری به راحتی مواد مخدر و اموال دزدی خرید و فروش می شود و برخوردی هم صورت نمی گیرد، گفت: هر جایی که احساس کنیم برخورد پلیس لازم است به صورت پررنگ برخورد خواهیم کرد.

سرهنگ خانچرلی افزود: در همین مناطق طرح های زیادی اجرا شده که یک بخش آن به نیروی انتظامی مربوط است و بقیه به ارگان های دیگر نظیر شهرداری، بهزیستی و سایر سازمان ها مربوط می شود.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ، گفت: به عنوان مثال جمع آوری معتادان به پلیس ارتباطی ندارد و باید سازمان های دیگر ورود پیدا کنند و با ایجاد کمپ های رایگان زمینه جذب و بازپروری این افراد را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه در۹ ماه امسال، بیش از ۲۵ هزار نفر با جرائمی نظیر سرقت، نزاع، درگیری، جعل و بقیه جرائم دستگیر شده اند، افزود: بیشتر دستگیری ها در این مدت مربوط به سارقان بوده است.

سرهنگ خانچرلی با بیان اینکه در سال ۹۰ پلیس کوهستان برای جلوگیری از بروز تخلفات در کوهستان های اطراف تهران راه اندازی شد، افزود: در هفت نقطه اطراف تهران پاسگاه های پلیس کوهستان مستقر شده اند، که به موتورسیکلت های ویژه کوهستان و موتورهای چهارچرخ مجهزند.

وی افزود: این پاسگاهها چهار وظیفه برقراری نظم و امنیت، نظارت بر اماکن موجود، کمک به مصدومان و حادثه دیدگان و جلوگیری از مفاسد اجتماعی، اخلاقی و سرقت را برعهده دارند.

سرهنگ خانچرلی گفت: بیشتر جرائم در کوهستان شامل استعمال مواد مخدر، درگیری و نزاع، ایجاد مزاحمت برای بانوان، تخلفات صنفی اماکن موجود و رعایت نشدن شئونات اسلامی و پوشش هاست.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در این باره که آیا آوردن آلات موسیقی به پارک ها و کوهستان ها جرم است؟ گفت: به صرف اینکه آلات جرم همراه کسی باشد برخورد نمی کنیم اما اینکه بخواهند استفاده کنند و آلودگی صوتی و مزاحمت برای مردم داشته باشند، قطعا برخورد می کنیم.

وی از اجرای طرح مکنا(مدیریت کیفیت ناجا) در ۶۵ کلانتری تهران خبر داد و گفت: از مجموع ۸۴ کلانتری، ۶۵ کلانتری به این طرح پیوسته اند.

سرهنگ خانچرلی با بیان اینکه طرح مکنا از سال ۹۰ برای بهبود رسیدگی پرونده، وضعیت ظاهری اماکن ناجا به ویژه کلانتری ها، بهسازی محیطی و بهسازی فرایندی و رفتاری کارکنان ناجا کلید خورده است، افزود: با اجرای این طرح، اقدامات بسیار ارزنده ای صورت گرفته است.

وی گفت: علت اینکه این طرح در بقیه کلانتری های تهران بزرگ کامل اجرا نشده، استیجاری بودن این کلانتری هاست که در حال بازسازی و نوسازی این اماکن هستیم.

سرهنگ خانچرلی افزود: در حوزه فرایندی و رفتاری مثل بقیه کلانتری ها طرح مکنا در آن اجرا خواهد شد.

وی گفت: با اجرای این طرح رضایت مردم نیز در مقایسه با گذشته بیشتر شده است.