قالیباف توقعات خود از دولت را بیان کرد

به گزارشافکارنیوز،محمدباقر قالیباف در سومین همایش آلودگی هوا و صدا که صبح امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: آلودگی هوا یکی از چالش‌های بزرگ است که اگر تداوم پیدا کند و مدیران، مسئولان و مردم نسبت به حل این چالش بزرگ منفعل شوند بدون شک یک فاجعه ملی محسوب می‌شود.

وی افزود: باید به اهمیت این نشست و خروجی‌های آن و همچنین تلاش برای ساماندهی این چالش بزرگ توجه داشته باشیم و با امید و همت به سمت حل این مشکل برویم. بنابراین باید این پدیده را دقیق‌تر بشناسیم و به جزئیات آن ورود کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر این پدیده را به صورت دقیق نشناسیم به درستی هم نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم، تصریح کرد: مهمترین بحثی که از بررسی‌های ما در مجموعه شهرداری بدست آمده این است که آلاینده‌های اصلی و اساسی در شهر مربوط به انرژی و مصرف انرژی هستند. امروز هم کیفیت سوخت تولید شده اعم از بنزین، گاز و گازوئیل و هم نوع مصرف و حجم مصرف که جنبه فرهنگی دارد مهمترین آلاینده‌های ما هستند.

قالیباف خاطرنشان کرد: موضوع دیگر در خصوص آلاینده‌ها این است که ما باید در همه تصمیم‌گیری‌هایمان به این سمت برویم که تولید آلاینده صورت نگیرد نه اینکه تولید شود بعد ما با آن مبارزه کنیم. بنابراین باید به سمت منبع تولید برویم.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت قانونی در حوزه آلودگی هوا و صدا جای دیگری است، گفت: البته نباید بی انصافی کنم که حقیقتا در سالهای اخیر به ویژه دو سال گذشته وزارت نفت برای شهر تهران در کیفیت تولید سوخت گام‌های جدی و اساسی برداشته است هرچند به نقطه قابل قبول نرسده‌ایم اما از دوستان حوزه نفت به نوبه خود تشکر می‌کنم.

**موضوع تلخ‌تر از ضعف در قوانین اجرا نکردن قانون است


شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های موجود در این حوزه قوانین و مقررات است، اظهار داشت: در برخی موارد نیازمند اصلاح قوانین و مقررات هستیم؛ از سال ۵۴ که اولین قانون نوشته شده تا سال ۸۳ که بحث‌هایی درباره محیط زیست و آلودگی هوا در آن مطرح شده است، ضعف در قوانین داریم اما تلخ‌تر از آن این است که قوانین را اجرا نمی کنیم و این خسارت بزرگی است.

قالیباف با بیان اینکه اگر قانون جدید هم نوشته شود اما به اجرا درنیاید فایده‌ای نخواهد داشت، گفت: در حوزه استاندارد رفتارمان شکلی است نه ماهیتی و در مصرف انرژی نیز که هم مربوط به حوزه صنعت و هم مردم است همه مقصر هستیم. ما تقریبا به ازای هر نفر حدود ۳۲۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنیم و به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۱۰ یا ۱۱۵ خودرو داریم این درحالی است که در کشورهای اروپایی چنین شرایطی حاکم نیست.

وی با بیان اینکه این وضعیت نشان می‌دهد که چه میزان فرهنگ مصرف‌مان بی رویه است، اظهار داشت: برخی از این موارد مربوط به مدیریت غلط در کشور است و یکی از ساختارهای غلط این است که مشخص نیست چه کسی مسئولیت این کار را برعهده دارد. البته بنده با تمرکزگرایی مخالف هستم اما متأسفانه فرهنگ فرابخشی وهمکاری نداریم و همچنین یک ستون اصلی که باید همه را در این راستا بسیج کند وجود ندارد و هر فردی کار خود را انجام می‌دهد.

شهردار تهران در ادامه اظهارات خود گفت: در یک ماه اخیر شعارهایی با عنوان آسمان آبی زمین پاک در سطح شهر روی بنرها حک شده که در راستای کمپینی است که به طور جدی آغاز به کار کرده است و برای تحقق بهتر اهداف آن نیازمند این هستیم که اندیشمندان و همه مردم به ما کمک کنند تا اقدامات این حوزه به فرهنگ تبدیل شود.

قالیباف افزود: یکی از اقداماتی که در کمپین آسمان آبی زمین پاک مدنظر داریم و جدی ترین بحثمان است تمرکز روی فرهنگ ترافیک است، مناطق ۶ و ۸ به صورت پایلوت برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده‌اند و در تلاش هستیم که فرهنگ سازی را از این مناطق آغاز کنیم براساس ان حرکت در خط سفید را گسترش دهیم. حرکت در این طحر به معنی نجات جان انسان‌ها است البته نه از حیثتصادف بلکه از حیثالودگی هوا.

وی افزود: تمام زیرساخت‌های این کار را فراهم کرده‌ایم و مشکل عرض خط کشی‌هایی که استاندارد نبوده را برطرف کرده‌ایم. براساس اقدامات صورت گرفته در دو منطقه پایلوت و یکی از اتوبان‌های شهر تهران بدون اینکه سخنی گفته باشیم ۷۰ درصد مردم قوانین رانندگی را رعایت می‌کنند که ایجاد فرهنگ ترافیک هم در وقت، هم در اقتصاد و هم در جان مردم نه از باب تصادف بلکه از باب آلودگی هوا و صوتی موثر است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه توسعه صوتی حمل و نقل عمومی ستون اصلی آلودگی هوا و صوتی است اظهار داشت: مهمترین اولویت ما در این حوزه مترو است و براین اساس حدود ۵ الی ۶ سال است که ۶۰ درصد بودجه شهرداری تهران در این حوزه متمرکز شده است و کمتر از ۳۰ درصد بودجه مربوط به هزینه های جاری است.

قالیباف افزود: متوسط ساخت مترو از دو و نیم کیلومتر درسال را به ۲۲ کیلومتر درسال رسانده‌ایم و تا پایان سال جاری خط ۳ مترو را تکمیل و به بهره برداری خواهیم رساند اما شهرداری در این حوزه تنها است.

**تکمیل خطوط مترو تهران تا پایان سال ۹۵


وی تصریح کرد: ما به دلیل وجود آلودگی هوا براین باوریم که گسترش حمل و نقل عمومی باید در اولویت باشد و براین اساس تمرکزمان را براین گذاشته‌ایم که در سه سال پیش رو مترو را به اندازه تاریخ آن گسترش دهیم. بنابراین ۷ خط مترو را تا پایان سال ۹۵ به اتمام خواهیم رساند.

شهردار تهران گفت: البته بحران ساخت ایستگاه‌ها و واگن‌ها و … وجود دارد اما با این حال به این نتیجه رسیدیم که اولویت را به ایجاد زیرساخت ها بدهیم و خرید واگن را در دستور کار قرار دهیم زیرا هر فردی که با زیرساخت‌هایی چنین اقداماتی آشنا است می‌داند که توقف در این حوزه و راه اندازی مجدد آن دو سال زمان می‌برد.

قالیباف با اشاره به اینکه امروز بیش از ۶۰۰ کارگاه برای ایجاد خطوط مترو فعال هستند، اظهار داشت: خواهشمان از دولت این است که با توجه به اینکه هر فردی از حمل و نقل عمومی استفاده کند ۱۳ سنت در مصرف سوخت و به عبارت دیگر ۵.۲ میلیارد دلار صرفه جویی ایجاد خواهد شد، وظایفی که در این حوزه طبق قانون برعهده دارد را عملی کند.

وی افزود: اگر در شرایط کنونی سه و نیم میلیون نفر را در طول روز با مترو جابجا می‌کنیم می‌توانیم با افزایش تعداد واگن‌های مترو می‌توانیم با زیرساخت‌های فعلی این ظرفیت را سه برابر کنیم. در حوزه کمپین آسمان آبی زمین پاک با شعار خط سفید فرهنگ ترافیک و کاهش تولید زباله و تبدیل آن به کمپوست و انرژی متمرکز هستیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه مهمترین منبع آلودگی هوا موتورسیکلت‌ها هستند، تصریح کرد: چرا باید موتورهای کاربراتوری تولید شود درحالی که در دنیا دیگر این موتورها وجود ندارد. یک موتور چند برابر اتوبوس‌های از رده خارج که دولتی‌ها آن را خریداری می‌کنند و به عنوان سرویس داخل شهر برای ادارات و شرکت‌ها استفاده می‌کنند! بیشتر است.

قالیباف افزود: دو سال پیش بیش از ۵ میلیون درخت در شهر کاشته شد قصد داریم امسال نیز ۵ میلیون درخت دیگر بکاریم. کمربند فضای سبز شهر تهران را به ۳۸ هزار هکتار رسانده‌ایم و قصد داریم آن را به ۵۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در این بین توقع‌هایی از دولت داریم که یکی از انها پرداخت سهم حمل و نقل عمومی، افزایش کیفیت سوخت و توجه به استاندارد در تولید خودروها و همچنین پیاده سازی دقیق قوانین است.

شهردار تهران افزود: در شهرداری تصمیم گرفتهایم همه اتوبوسها را مجهز به فیلتر جذب دوده کنیم که البته هزینه هر یک از انها ۳۰ میلیون تومان است اما در عین حال در حوزه آلودگی هوا به دنبال تحقیقات کاربردی هستیم نه بنیادی. در واقع معتقدیم تحقیقات بنیادی را باید در دانشگاهها قرار دهیم که امری ضروری نیز محسوب میشود.