بدهی ۷۲۰۰ میلیارد تومانی دولت‌ها به شهرداری

به گزارشافکارنیوز،محمود صلاحی در نشست خبری خود با اشاره به تشریح لایحه بودجه ۹۴، چگونگی و نحوه ارسال آن به شورای شهر تهران، اظهار داشت: لایحه بودجه ۹۴ شهرداری شهر تهران به صورت غیر رسمی در ۲۸ دی ماه توسط بنده تقدیم نایب رئیس شهر تهران شد.

وی تصریح کرد: در ۳۰ دی ماه لایحه بودجه ۹۴ در صحن علنی شورای شهر تهران و توسط شهردار تهران تقدیم ریاست شورای شهر تهران شد و در واقع بیان این نسخه الزامی است.

صلاحی ادامه داد: در لایحه بودجه پیشنهادی ۹۴، شهرداری تهران ۱۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان در بخش منابع و مصارف پیش‌بینی شده بود که البته در شورای شهر این رقم به ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه به همکاری صورت گرفته بین اعضای شورای شهر تهران و مجموعه شهرداری اشاره کرد و گفت: تعامل خوبی هم‌اکنون بین شورا و شهرداری وجود ارد و این همکاری می‌تواند در جهت پیشبرد اهداف مدیریت شهری مؤثر باشد.

وی اولویت‌های در نظر گرفته شده در بودجه ۹۴ اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران توجه ویژه‌ای را در بخش حمل و نقل و توسعه آن دارد و به تبع اعتبارات این مجموعه نیز در سال ۹۴ افزایش خواهد یافت.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها، خاطرنشان کرد: لایحه بودجه ۹۴ شهرداری تهران با حضور کارشناسان تهیه شد و در مراحل بعدی جلسات متعددی با معاونین شهردار و مدیران شهری برگزار شد و در واقع در خصوص میزان بودجه ۹۴ تبادل نظر شد.

صلاحی اضافه کرد: در نهایت لایحه بودجه ۹۴ شهرداری تهران پس از مطرح شدن در شورای معاونین که با حضور شهردار تهران برگزار شد، تهیه و در نهایت با امضای قالیباف به شورای شهر ارسال شد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها، بیان داشت: لایحه بودجه ارسال شده از سوی شهرداری تهران که شورای شهر در مراحل بعدی در سایر کمیسیون‌های شورا مورد بررسی قرار گرفت که در این جلسات نیز از شهرداری هم دعوت به عمل آمد.

صلاحی در ادامه با تصویب بخش منابع درآمدی به شهرداری تهران در سال ۹۴، گفت: این موضوع در هفته گذشته و پس از رأی‌گیری در صحن شورا به تصویب رسید و پس از اظهارات اعضای کمیسیون‌ها رقم ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش درآمدی برای سال ۹۴ شهرداری تهران در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به نظارت‌های ستادی صورت گرفته از سوی شهرداری تهران در سال ۹۴، اظهار داشت: به پیشنهاد شهرداری تهران بخش نظارتی شهرداری سال ۹۳ اقدام به نظارت بر فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری کرد به طوری که تا به امروز ۱۳ سازمان و شرکت تحت پوشش نظارت‌های ستادی قرار گرفتند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۳، دو سازمان و شرکت دیگر تحت نظارت قرار گیرند.

صلاحی ادامه داد: پس از پایان نظارت‌های ستادی از هر سازمان و شرکت گزارش آن تهیه و در اختیار شهردار به تهران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به بودجه ۹۳ شهرداری تهران، گفت: ‌۵۰ درصد از این بودجه نقد و ۵۰ درصد غیر نقد بوده ضمن اینکه بودجه ۹۴ شهرداری تهران به صورتی تهیه شده است که ۶۶ درصد از آن نقد و ۳۷ درصد آن غیر نقد خواهد بود و این موضوع به شفافیت هم کمک می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها در ادامه با اشاره به طرح اخیر شهرداری تهران تحت عنوان حضور شهردار شب، گفت: این موضوع به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و تأکید شهردار تهران از ماه‌های گذشته آغاز شده است و هر شب یکی از معاونین شهردار و یا قائم مقام‌ها‌، قائم‌مقام معاونین از زمان تاریکی هوا تا روشنایی صبح به جای قالیباف، شهردار شب هستند و این کار به صورتی تهیه شده است که تمامی شهرداران شب اختیارات کامل را دارند و می‌توانند مدیریت و نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به استقرار شهردار شب در معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خیابان ایرانشهر، گفت: ‌ این محل به این دلیل انتخاب شده است که دارای مونیتور بوده و شهر تهران کاملا رصد می‌شود و شهردار تهران می‌تواند نظارت کاملی را در محدوده شهر داشته باشد.

صلاحی همچنین به پیشگیری شهردار شب تهران اشاره کرد و گفت: ‌ شهرداران شب در زمان فعالیتشان با حضور در مناطق و اماکن مختلف بازدیدهایی را انجام می دهند و در نهایت گزارش آن را در روز بعد در اختیار شهردار تهران قرار می‌دهند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها ادامه داد: یکی از اولویت‌های شهرداری تهران در بخش حمل و نقل و بویژه مترو و توسعه آن در سال ۹۴ بوده به طوری که اعتبارات پیش‌بینی شده در این بخش نسبت به سال ۹۳ افزایش خوبی را پیدا کرده است.

وی گفت: اعتبارات بخش مترو در سال ۹۳،۴۰۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در لایحه بودجه شهرداری در آن به ۴۰۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

صلاحی در ادامه با اشاره به انتظار مدیریت شهری از دولت یازدهم، گفت: ما توقع داریم دولت توجه ویژه‌ای را به بخش حمل و نقل داشته باشد، چرا که اراده دولت، مجلس و شهرداری کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهر تهران است و برای این امر مهم چاره‌ای جز توسعه حمل و نقل ریلی نداریم.

وی با اشاره به توسعه خطوط مترو در شهر تهران، گفت: جلوی فعالیت مترو در شهر تهران سالانه ۲.۵ کیلومتر خط مترو ساخته می شد که این میزان هم‌اکنون به ۲۲.۵ کیلومتر در سال رسیده است که البته مطلوب ما در این بخش ۳۰ کیلومتر در سال است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها خاطرنشان کرد: هزینه‌های توسعه مترو قابل توجه بوده و در برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۷۳ آمده است که دولت مجاز است با ۵۰ درصد از اعتبارات حمل و نقل شهری را کمک کند.

وی در ادامه به تدبیر صورت گرفته از سوی حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان در خصوص اضافه شدن یک کمیسیون به ۷ کمیسیون سابق دولت، گفت: این کمیسیون تحت عنوان کمیسیون کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها نام‌گذاری شد که علاوه بر حضور وزرای مربوطه، شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و استاندار تهران در آن حضور پیدا می‌کنند.

صلاحی با اشاره به اینکه با تشکیل کمیسیون کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها کمیته‌ای فرعی تشکیل شد، گفت: در این کمیته نیز نمایندگان اصلی کمیسیون کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها حضور پیدا می‌کنند ضمن اینکه زیرمجموعه کمیته اشاره شده نیز ۵ کمیسیون تخصصی تشکیل شده است.

وی با اشاره به تلاش دولت در خصوص مدیریت شهری و مدیریت یکپارچه شهری، گفت: ما باید بتوانیم به سمت مدیریت واحد شهری گام برداریم و در واقع شورای شهر تهران در تمامی بخش‌ها از جمله مخابرات، برق، آب، گاز، خدمات زیربنایی شهرداری و … نظارت داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها در ادامه نشست خبری خود با اشاره به میزان تحقق بودجه ۹۳ شهرداری تهران، ‌ گفت: تا پایان آذرماه و بر اساس ارزیابی صورت گرفته از مجموع بودجه ۱۵ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومانی، مبلغ ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تحقق پیدا کرده است و در واقع می‌توان گفت که ۷۱ درصد از بودجه ۹۳ تا پایان آذرماه محقق شده است.

وی اضافه کرد: ‌ قطعا تا پایان سال ۹۳ میزان باقیمانده از بودجه ۹۳ تأمین خواهد شد و ما عقب‌ماندگی در این بخش و نیازی هم به متمم بودجه نخواهیم داشت.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها با اشاره به بدهی‌های شهرداری تهران، گفت: در این بخش در بودجه ردیفی پیش‌بینی شده است که جهت پرداخت دیون پیمانکاران به طوری که در سال ۹۳ در این بخش ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود و در سال ۹۴ این رقم به ۶ برابر(۷۵۰ میلیارد تومان) پیش‌بینی شده است.

صلاحی در ادامه با اشاره به اینکه بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها نیز طبق توافق صورت گرفته و در زمان سر رسید آن صورت می‌گیرد، گفت: ‌برای این موضوع نیز در سال آینده ۱۵۰۰ میلیارد تومان جهت بازپرداخت وام‌های بانکی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: ما در ۵ الی ۶ ردیف از دولت البته نه از دولت یازدهم بلکه از دولت‌های قبل نیز طلبکار هستیم که بخشی از آن مربوط به دریافت جرائم راهنمایی و رانندگی است.

صلاحی بیان داشت: جرایم راهنمایی و رانندگی که توسط شهروندان پرداخت می‌شود در یک حساب بانکی قرار می‌گیرد که بر اساس قانون باید یک درصد از این جرایم در اختیار شهرداری، یک درصد از آن در اختیار بیمه و یک درصد آن در اختیار پلیس راه قرار گیرد به طوری که در سال ۹۲ اعتباری که شهرداری تهران در این بخش دریافت کرده بود به ۹۳۷ میلیون تومان می‌رسید و در سال ۹۳ و در فروردین ماه تنها ۳۷ میلیارد تومان دریافت شده است که البته دوستان به ما وعده داده‌اند که مابقی سهم شهرداری را نیز در ماه‌های پایانی سال پرداخت کنند.

وی گفت: طلب شهرداری تهران در بخش دریافت یک درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی به مبلغ حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

صلاحی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اینکه دولت باید در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده، تجمیع ریزدانه‌ها، اصلاح معابر تنگ و تجمیع آن حمایت خوبی را از شهرداری داشته باشد، گفت: ما در این بخش در برخی مواقع تا صد درصد تخفیف را لحاظ می‌کنیم که دولت در این بخش نیز به شهرداری بدهکار است.

صلاحی با اشاره به خوش حسابی دولت در بخش ارزش افزوده در سال ۹۳ گفت: از ۸ درصد ارزش افزوده دولت در سال ۹۳،۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است که در سال ۹۴ این رقم ۰.۳ افزایش پیدا کرده است و به ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها با اشاره به طلب شهرداری تهران از دولت، گفت: شهرداری ۷۲۰۰ میلیارد تومان از دولت بدهکار است که البته رقم اشاره شده تنها به دولت یازدهم بر نمی‌گردد و بخش قابل توجهی از آن مربوط به دولت گذشته است.

وی گفت: ما مشکلات دولت را درک می‌کنیم چرا که می‌دانیم در شرایط فعلی و با مشکلات پیش آمده فروش درآمدهای نفتی دولت با مشکلاتی روبرو است و به همین دلیل پیشنهاداتی را به دولت محترم داده‌ایم تا بخشی از طلب ما را به صورت نقد و البته به صورت اقساط و مابقی را به صورت غیر نقد به شهرداری پرداخت کند.

صلاحی گفت: در بخش غیر نفت ما با پیمانکاران تبادل و تهاتر خواهیم کرد و حاضر هستیم دولت همانند تأمین اجتماعی، سرمایه‌های غیرمعقول شرکت‌ها و یا کارخانه‌ها را بابت بدهی‌های خود به شهرداری پرداخت کند.

صلاحی تصریح کرد: در بخش اتوبوس نیز دولت موظف است رقمی را کمک کند و این جدای کمک دولت در بخش یارانه بلیت است چرا که بخشی از هزینه‌های بلیت توسط شهرداری، بخشی توسط شهروندان و بخش دیگر باید توسط دولت تأمین شود.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها ادامه داد: سقف بودجه فرهنگی در سال ۹۴،۱۱ درصد نسبت به سال جاری افزایش خواهد یافت.

صلاحی همچنین با رد کردن بدهی ۳۳ هزار میلیارد تومانی شهرداری به پیمانکاران و بانکها، گفت: بدهی ما در حال حاضر به پیمانکاران کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان است که در سال آینده قسمت قابل توجهی از این بدهی پرداخت خواهد شد.