مجتمع تجارت جهانی! فردوسی؛ خطرآفرین و ناایمن
گروه اجتماعی

- کمی پایین تر از میدان فردوسی جایی که ممکن است هر روز مسیر مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر باشد. مجتمع تجاری بزرگی ساخته شده است که فاقد هر گونه نقشه سازه ای است.

به گزارشافکارنیوز، روزنامه ها همچنان در حال آگهی پیش فروش یکی از مجتمع های تجاری تهران هستند. مجتمعی که در صورت بارگزاری احتمال ریزش آن وجود دارد و در حال حاضر ورود گاوصندوق هایی سنگین به آن ممنوع است.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران با بیان اینکه پروژه مرکز تجاری فردوسی دارای مشکلاتی در اجراست، گفت: باید نکات فنی در این برج رعایت شود و در حال حاضر بهره‌برداری از آن متوقف شده و پس از برطرف کردن مشکلات، امکان بهره‌برداری وجود دارد.

وی با بیان اینکه مشکل این مجتمع تجاری قابل رفع است، گفت: این مجتمع تجاری نیاز به تقویت و مقاوم‌سازی دارد، ولی در حال حاضر در صورت بارگزاری ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

اقبال شاکری: از این ساخت و سازها در تهران زیاد است!
اقبال شاکری نیز با بیان اینکه تاکنون چند نامه برای نظام‌ مهندسی و نهادهای مرتبط در خصوص مرکز تجارت جهانی فردوسی فرستاده شده، گفت: این مجتمع دارای اشکالات فنی است و سازه دارای مشکلات اساسی است. شورا در حال حاضر با شهرداری و نظام مهندسی نامه‌نگاری کرده است البته از این نوع ساخت و سازها در تهران بسیار است.

شاکری با بیان اینکه مشکل اساسی این است که با تخلفات به موقع در تهران برخورد نمی‌شود، گفت: باید قبل از ساخت و سازهای این گونه مقابل آن ساخته شود نه اینکه یک تخلف انجام شود و در زمان بهره‌برداری، مانع بهره برداری آن بشویم و افراد بسیاری را درگیر آن کنیم.

این عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه سازه مجتمع تجاری فردوسی خطرآفرین و ناایمن است، گفت: ممکن است در حال حاضر با مقاوم‌سازی، امکان حل مشکل وجود داشته باشد و در گام اول باید از سوی مراجع ناظر، قطع دستور قاطعانه در خصوص عدم بهره‌برداری انجام شود. طرح مقاوم‌سازی به همین نهادها ارائه و تا زمانی که مقاوم‌سازی انجام نشود، هر گونه اقدام دیگری متوقف شود. شهرداری نیز باید دستور سازمان نظام مهندسی را به این ملک ابلاغ کند و از مالک بخواهد حتی تا تعطیلی مجتمع، هیچ گونه بهره‌برداری از آن نکند زیرا جان شهروندان به خطر می‌افتد.

شاکری تاکید کرد: مالک باید هزینه کم توجهی به ایمنی سازه را بدهد و نباید تمامی خریداران درگیر این موضوع شوند و ما نباید تبعات اجتماعی برای چنین پروژه‌هایی بدهیم.

او ادامه داد: متاسفانه برخی از این مشکلات فنی در ظاهر مشخص نمی‌شود اما در زمان بهره‌برداری و بارگزاری خودش را نشان می‌دهد. مقصر ۱۰۰ درصد این اتفاق، مجری و ناظر این پروژه است.

معاون شهرسازی شهردار تهران نیز در خصوص برج تجاری فردوسی، گفت: این موضوع در مسئولیت سازمان نظام مهندسی است و آنها باید در خصوص ناایمن بودن این مجتمع توضیح دهند.