اروپایی‌ها ۶ برابر ایرانیان شیر می‌نوشند

به گزارشافکارنیوز،مهران ولایی در دومین همایش کشوری سلامت شیر، گفت: زمانی شیر یارانه‌ای توزیع می‌شد و صف‌های طولانی مردم را برای گرفتن آن می‌دیدیم، اما به دلایل مختلفی این طرح متوقف شد و مصرف آن در سبد غذایی مردم کاهش یافت که شاید یکی از دلایل آن گرانی بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی با هدف افزایش تولید شیر و از بین بردن قوانین دست و پاگیر است تا مصرف شیر در جامعه افزایش یابد

ولایی گفت: سم آفلاتوکسین در شیر در جهان حدود نیم درصد PPB در ایران یک دهم درصد و در اروپا ۵ درصد است، بنابراین میزان این سم در کشور ما از استاندارد جهانی پائین‌تر است.

وی گفت: غالب استانداردهای موجود که در کشور بومی‌سازی نشده، خوشبختانه در مورد شیر این گونه نیست و سازمان جهاد کشاورزی، استاندارد، بازرگانی و غذا و دارو در این حوزه فعال هستند، البته اگر یکپارچه شوند در بحثتولید و صادرات بهتر خواهیم بود، چرا که گاهی قوانینی ایجاد می‌شوند که دست‌وپاگیر است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: به نظر می‌رسد، در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان ۲ برابر می شود که نیاز به مصرف غذا افزایش می‌یابد و باید صنعت غذایی برای حل مشکلات در آینده به فکر باشند، در کشور وزارت بهداشت حامی صنعت است و در بحثشیر فروشگاه‌های سنتی وجود دارند که مخالفتی با آن نداریم اما باید با نظارت باشند.

ولایی ادامه داد: وزارت بهداشت با تولید شیر خام فله‌ای مخالف است چون اغلب مشکلات از این نوع شیر است. آماری از بیماری‌های تغذیه‌ای وجود ندارد اما در مورد شیر و بیماری تب مالت ناشی از آن آمارها وجود دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تحت نظارت این دانشگاه ۴۰۰ واحد صنعتی فعالند، ۵۱ کارخانه لبنی از بین ۱۱۹۰ کارخانه لبنیات در کشور زیرمجموعه این دانشگاه است که در ۹ ماهه امسال ۶۵۳ پروانه ساخت لبنی داشته‌ایم.

وی افزود: سهم دانشگاه علوم پزشکی ایران در صادرات محصولات لبنی در کشور ۱۰ درصد است در حالی که در ۹ ماهه سال ۲۷۰ هزار تن صادرات لبنی در کل کشور بوده است. ۱۲ میلیون تن محصولات لبنی توزیع شده که دانشگاه ایران ۱.۱۲ درصد تولید کشور را برعهده دارد.

وی همچنین گفت: کارخانههای بزرگ در حیطه دانشگاه علوم پزشکی ایران به جز ۱۰ درصد کارخانههایی که در یک محصول (ماست پر چرب) از روغن پالم استفاده کرده بودند که خط تولید آن بسته شد، اما سایر کارخانهها بخوبی فعالیت میکنند و از این به بعد به ترویج مصرف شیر و اصلاح خطوط خواهیم پرداخت.