رژیم غذایی موثر برای رفع کیست‌ها

به گزارشافکارنیوز،به طور کلی در درمان PCO، کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن و چاق؛ نخستین قدم درمان محسوب می‌شود. استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک به همراه توصیه‌های غذایی برای رفع سو مزاج در کنار سایر درمان‌های طب نوین مفید است.

پرهیزات غذایی برای رفع کیست‌های تخمدانی

۱. پرهیز از غذاهای آماده و نیمه آماده

۲. پرهیز از مواد غذایی حاوی افزودنی‌ها از جمله نگهدارنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌ها

۳. پرهیز از مصرف سوسیس، کالباس، گوشت گاو و گوساله، کمپوت، کنسرو، ماهی دودی، گوشت‌های منجمد شده به مدّت طولانی، میوه‌های نارس، برگه‌های خشک شده گوگردی و آب یخ

۴. علاوه بر آن بیماران مبتلا به کیست تخمدان باید از غذاهای غلیظ مانند پیتزا، الویه، حلیم، کله‌پاچه، شیربرنج، حلوا، شیرینی قنادی‌ها که خیلی چرب و شیرین هستند، موز، لوبیا، انبه، غذاهای تهیه شده از آرد مانند آش رشته و ماکارونی پرهیز کنند.

۵. در صورتی که سوءمزاج غالب، سردی و تری یعنی بلغم باشد، به بیمار توصیه می‌شود از غذاهای سرد و تَر مانند ماست و دوغ، خیار، گوجه، برنج، ماهی، اسفناج، کدو، کاهو، کیوی، توت‌فرنگی، مرکبات، آلبالو و گیلاس، هلو و انواع آلو، پرهیز کند و یا آن‌ها را با مصلحاتشان استفاده کند.

مصلحات این غذاها عمدتاً شامل غذاها و ادویه‌جات گرم و خشک مانند عسل، زعفران، زیره، زنجبیل، فلفل، سیاهدانه، هل، دارچین، نعناع و آویشن است.

۶. اگر بیمار به سمت سوءمزاج سوداوی رفته باشد، باید از غذاهای مولّد سودا نیز پرهیز کند، مانند گوشت گاو، گوشت خشک‌کرده، مانده و سایر گوشت‌های غلیظ مانند شتر، عدس، کلم، بادنجان، پنیر کهنه، قارچ، سرکه کهنه، باقلا، نان بسیار سبوس‌دار، ماهی شور، خرما، کرفس، سیر، پیاز، خردل، ترب، شوید، شنبلیله، کنگر، غذاهای تند و شور و خیلی ترش.

نازلی نمازی دانشجوی دکترای تغذیه در این باره میگوید: همچنین توصیه به مصرف غذاهای مرطب در صورت غلبه خشکی است. مصرف فالوده سیب ( ۱ عدد سیب رنده شده به همراه کمی عسل و عرق بیدمشک) برای افزایش رطوبت بدن مفید است و اگر فردی دچار سوءمزاج سرد و یا تَر باشد؛ دریافت بیشتر مرطبات میتواند شدّت بیماری را بیشتر و روند درمان را آهستهتر کند.