مرز خسروي نيز بهدليل اعتراضها و تجمعهاي كشاورزان شهر خانقين مسدود شده است و زائران آن به مرز مهران هدايت شدهاند. از سوي ديگر، زائران خارجي از مهران رفتوآمد ميكنند، براي همين اين روزها و با پايان يافتن تعطيلات نيمهي شعبان كه زائران در حال بازگشت به كشور هستند، در مهران ازدحام ايجاد شده است.
مدیر امور بین‌الملل و امور راهبری زیارتی سازمان حج و زیارت گفت: بازگشت زائران از عتبات عالیات عراق در مرز مهران ازدحام ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شهسواری در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی وضعیت مرزهای زمینی ایران و عراق به‌دنبال سفر هزاران زائر ایرانی به عتبات عالیات عراق‌ به مناسبت نیمه‌ی شعبان، اظهار کرد: ‌ خروج زائران انفرادی در نیمه‌ی شعبان محدود بود، چون مرزهای زمینی بسته شد؛ ولی برخی افراد از طریق سوریه به عراق رفتند یا از مسیر هوایی استفاده کردند. مرز خسروی نیز به‌دلیل اعتراض‌ها و تجمع‌های کشاورزان شهر «خانقین» مسدود شده است و زائران آن به مرز مهران هدایت شده‌اند. از سوی دیگر، زائران خارجی از مهران رفت‌وآمد می‌کنند، برای همین این روزها و با پایان یافتن تعطیلات نیمه‌ی شعبان که زائران در حال بازگشت به کشور هستند، در مهران ازدحام ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ‌ البته ما در مرز مهران مشکلی نداریم که آشفتگی پیش آمده باشد. بیشترین مشکل در عراق است که امکانات خاصی ندارد و زائران در این معطلی‌ها اذیت می‌شوند.

البته او به قطع شدن چند ساعته‌ی برق در مرز زمینی مهران در روز گذشته نیز اشاره کرد و گفت: برق اداره‌ی گذرنامه‌ی ایران در مرز مهران روز گذشته قطع و کنترل گذرنامه‌ها به‌شکل دستی انجام شد؛ ‌ ولی این موضوع سبب شد، کنترل و ورود زائران کمی طولانی‌تر شود، یعنی اگر هر روز ساعت ۱۴ خروج زائران به کشور تمام می‌شد، دیروز این کار تا بعدازظهر طول کشید.

شهسواری در ادامه اظهار کرد: در تعطیلات نیمه‌ی شعبان، روزانه ۴۰هزار زائر ایرانی که با کاروان‌های تحت پوشش سازمان حج و زیارت به عراق رفتند، در شهرهای نجف‌، کربلا، ‌ کاظمین‌ و سامرا حضور داشتند.

وي تأكيد كرد: در تعطيلات نيمهي شعبان با وجود انفجارهايي كه در كربلا رخ داد، هيچ مشكلي براي زائران ايراني پيش نيامد و بهجز جراحت سطحي دو زائر ايراني كه درمان سرپايي شدند و سفر خود را ادامه دادند، اتفاق ديگري براي زائران ايراني رخ نداد.