دغدغه اولیا از حجم زیاد تکالیف نوروزی

به گزارشافکارنیوز،سال‌های گذشته نزدیک نوروز که می‌شد، بین دانش‌آموزان در مدارس پیک‌های نوروزی توزیع می‌شد؛ پیک‌هایی که قرار بود دانش‌آموزان در طول ایام نوروز بخوانند و پرسش‌هایش را تکمیل کنند.

آن پیک‌ها با آن شکل و شمایل و تصاویر و پرسش‌ها با جاذبه‌هایی همراه بود که گاهی در همان روزهای اول نوروز توسط دانش‌آموزان تکمیل می‌شد، گاهی نیز تفریح و میهمانی‌های نوروزی فرصت تکمیل پیک نوروزی را نمی‌داد و صد البته آخرین روز عید به گفته برخی از همین دانش‌آموزان دیروز، سخت‌ترین روز می‌گذشت چرا که باید پیک‌ها به طور کامل تکمیل می‌شد و در این میان خانواده‌ها نیز پا‌به‌پای فرزندان در پروسه تکمیل پیک نوروزی حضور داشتند.

اما این روزها پیک نوروزی جای خود را به فعالیت‌های یادگیری داده است؛ فعالیت‌هایی که گاهی از فرط سنگینی، دغدغه دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان می‌شود.

در روزهای اخیر تعدادی از اولیای دانش‌آموزان در تماس با خبرگزاری فارس مشکلات تکالیف نوروزی تدارک دیده شده توسط مدارس را با این خبرگزاری در میان گذاشتند.

محمد «م»، دانش‌آموز دوم دبیرستانی تهرانی در گفت‌وگو با فارس گفت: در شرایطی که هنوز چند روز تا تعطیلی مدرسه باقی مانده است، مدرسه اعلام کرده است که برای تعطیلات نوروز از هر درس ۱۵ سوال برایمان در نظر گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۵ کتاب درسی داریم که اگر هر کدام قرار باشد ۱۵ سوال بدهند چیزی حدود ۲۲۵ سوال برای تعطیلات نوروز در نظر گرفته‌اند که این موضوع با توجه به تعطیلی عید برایمان ناراحت کننده است.

همچنین آقای علیزاده، اولیای یکی از دانش‌آموزان تهرانی به فارس گفت: مدرسه برای فرزندم انبوهی از تکالیف نوروزی را در نظر گرفته است و این شرایط باعثمی‌شود که در طول تعطیلات عید نوروز تمامی خانواده با کمک یکدیگر وظیفه کمک به حل تکالیف نوروزی فرزندم را داشته باشند.

وی افزود: مجموعه‌ای از تکالیف را در یک بسته خاص تهیه کرده‌اند و قرار است در اختیار فرزندم قرار دهند که این موضوع باعثناراحتی و نگرانی خانوادگی شده است، زیرا برنامه‌ریزی مسافرت تعطیلاتمان تحت الشعاع این تکالیف قرار گرفته است.

علیزاده تصریح کرد: در طول سال مدام امتحانات مختلف برگزار می‌شود و حتی در روزهای تعطیل رسمی نیز فرزندم مشغول درس خواندن است؛ احساس می‌کردیم در تعطیلات نوروز بچه‌ها کمی استراحت می‌کنند اما این تکالیف باعثمشکلاتی شده است.

بارها از سوی مسئولان عالی رتبه آموزش و پرورش اعلام شده است که پیک نوروزی برای امسال نخواهیم داشت و تکالیف بر اساس آنچه معلمان کلاس در نظر خواهند گرفت پیگیری می‌شود.

اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «تکالیف نوروزی سال تحصیلی جاری دانش‌آموزان شهر تهران چگونه است؟»، اظهار داشت: امسال نیز مانند سال گذشته تکالیف یا فعالیت‌های نوروزی را به معلمان همان کلاس محول کرده‌ایم.

وی ادامه داد: هر معلمی با توجه به شناختی که از نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان خود دارد، نیازهای آموزشی و پرورشی آنها را تحلیل می‌کند و فعالیت‌های نوروزی را بر این اساس طراحی کرده و به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد.

چهاربند اضافه کرد: دیگر چیزی به عنوان پیک نوروزی نداریم یعنی یک تکلیف سراسری بدون توجه به نیازها، استعدادها و علاقه‌ها را تأیید نمی‌کنیم چرا که یک فعالیت غیر ضروری و کم اثر بود که سال گذشته آن را متوقف و ممنوع کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه امسال نیز ممنوعیت پیک نوروزی را اعلام کردیم، گفت: اینکه فعالیت نوروزی به دانش‌آموزان داده می‌شود، قطعی است اما طراحی و محتوای آن بر عهده معلمان است.

علی‌رغم اعلام مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر عدم وجود هرگونه پیک نوروزی برای دانش‌آموزان اما در روزهای گذشته شاهد ورود این پیک‌های نوروزی به برخی مدارس با دریافت هزینه از خانواده‌ها بودیم که نیاز است در این باره آموزش و پرورش اتخاذ تصمیم واحد و صحیحی داشته باشد.

در نظر گرفتن حجم تکالیف نوروزی از سوی معلمان نیز باید مد نظر معلمان و مدیران مدارس باشد و با توجه به گفته مدیر کل آموزش و پرورش تهران که باید بر اساس نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان این تکالیف تدارک دیده شود، موضوع حجم سوالات و توجه به تعطیلات نوروز نیز مورد نظر باشد.

در پایان دغدغه اولیای دانشآموزان و همچنین خود دانشآموزان برای استفاده هر چه بهتر از نوروز یکی از مواردی است که توجه به آن باعث آرامش خاطر خانوادهها خواهد بود.