۱۰ هزار بیمار روانپریش در کشور پشت نوبت بستری

به گزارشافکارنیوز،یحیی سخنگویی در مراسم تحویل ۵۰۰ دستگاه ویلچر به معلولان نیازمند شهر تهران، اظهار داشت: معلولان ولی نعمت سازمان بهزیستی هستند که نیمی از بودجه این سازمان به حوزه توانبخشی و معلولان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: ۱۵ درصد از افراد جامعه معلول هستند و در حال حاضر ۱.۵ تا دو میلیون نفر معلول شدید و خیلی شدید داریم که نیازمند کمک مستمر هستند. در طول سه سال اخیر نیز سعی کردیم عملیات خود را به صورت هدفمند انجام دهیم که به توانمندسازی معلولان منجر شود و ما به ویلچر به عنوان یک ابزار توانمندسازی نگاه می‌کنیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی تصریح کرد: قدم‌های خوبی برای حوزه معلولان برداشته شده است و معلولی که تا سه دهه پیش از همسایگان نیز پنهان می‌شد در حال حاضر در سطح جامعه حضور دارد.

وی با اشاره به دستورات رئیس جمهور برای تأمین تجهیزات توانبخشی معلولان در سال ۹۴، گفت: در این خصوص در بودجه سال آینده سازمان بهزیستی، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است و تلاش می کنیم آن را عملیاتی کنیم.

سخنگویی خاطرنشان کرد: در کشور ۱۶ هزار فرد ضایعه نخاعی تشکیل پرونده دادند و امسال توانستیم برای آنها پوشش ۱۰۰ درصدی حق پرستاری بدهیم و این طرح را سال آینده به شهرهای با جمعیت زیر ۱۵۰ هزار نفر خواهیم برد.

وی همچنین گفت: آیا اگر در سراسر کشور مناسب سازی معابر انجام می‌شد همه چیز حل بود؟ آیا در این صورت یک معلول می‌توانست به عنوان یک عابر به راحتی از خط‌کشی‌ها عبور کند؟ آیا ناوگان تاکسیرانی ما مناسب است؟

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: روند معلولیت در کشور فقط ذهنی نیست بلکه معلولیت روان نیز در جامعه رو به گسترش است و علی رغم اینکه ۲۳ هزار نفر بیمار روانپریش تحت پوشش ما هستند ۱۰ هزار نفر پشت نوبت بستری در بهزیستی هستند.