تصمیم گیری برای فرهنگ پشت درهای بسته / دوستان خودشان را علامه دهر می دانند
گروه اجتماعی

- رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران معتقد است دلیل بی اثر بودن فعالیت های فرهنگی در حوزه شهری تصمیم گیری در پشت درهای بسته است، اما رییس شورای شهر تهران فعالیت های فرهنگی شهرداری را تاثیر گذار می داند.

رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورا با بیان اینکه مسئول مسائل فرهنگی شهر شهرداری نیست در گفتگو باافکارنیوزگفت: مسائل فرهنگی شهر متولی دارد و شهرداری موظف است طبق قانون با سازمان ها و نهادهای اصلی فرهنگی همکاری و همراهی داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر شهرداری خودش را متولی اصلی می داند و چون کارهایی که در این حوزه انجام می شود صوری، تشریفاتی و ظاهرسازی است نتایج مورد انتظار به مردم حاصل نمی شود باید شهرداری در نقش خود در حوزه فرهنگ بازنگری کند و نقش حمایتی و کمک کننده به سازمان های اصلی داشته باشد یعنی منابعی را به آنها کمک کند و خودش دخالتی نیز نداشته باشد تا اثربخشی در این حوزه افزایش پیدا کند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای تاثیر فرهنگی در بین مردم باید به میان آنها رفت و مشکلات را از نگاه آنها بررسی کرد گفت: نباید برای مردم تصمیم گیری شود. مشکل اینجاست که دوستان خودشان را علامه دهر می دانند و پشت درهای بسته برای مردم تصمیم می گیرند و تصمیم گیری آنها هیچ اثری در جامعه ندارد زیرا اولویت مردم نیست باید در دل محلات و مناطق تهران رفت تا اولویت ها را پیدا کرد. اولویت فرهنگی هر محله با هم متفاوت است باید این مشکلات را از زبان مردم شنید و براساس نیاز آنها برنامه ریزی کرد.

حافظی با بیان اینکه برای اثربخشی فعالیت های فرهنگی در شهر باید از هم گسیختگی و موازی کاری ها تبدیل به برنامه های منسجم و واحدی شود گفت: در حال حاضر هرکسی برای خودش در گوشه ای دارد کار فرهنگی می کند باید همه سازمان های متولی جمع شوند منابع تجمیع شود و با همفکری همه نهادها و سازمان های مسئول و مردم برای این حوزه برنامه ریزی شود آن وقت می بینید که این برنامه ها چقدر تاثیر گذار است.

وی در پاسخ به این پرسش که شما می گویید شهرداری به حوزه فرهنگ ورود پیدا نکند اما از سوی شورا برای شهرداری وظایف فرهنگی تعریف می شود گفت: باید نگرش ها در شورا هم اصلاح شود نزدیک به یک سوم اعضای شورا در کمیسیون فرهنگی اجتماعی عضو هستند و جالب است که نقطه نظرات هم مشترک نیست ما باید در این زمینه به وفاق و همدلی برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که به اعتقاد شما سراهای محله در صورتی که زیر نظر معاونت اجتماعی باشند اثرگذار تر هستند یا شورایاری ها گفت: اگر شورایاری ها در جایگاه واقعی خودشان قرار بگیرند و ابزار ارتباطی با شهرداری ها نواحی و مناطق نباشند می توانند از این سراهای محله به نفع مردم بهتر استفاده کنند.