اعتراض پیرهادی به اصلاحیه لایحه بودجه شهرداری

به گزارشافکارنیوز،رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت در جریان بررسی اصلاحیه بودجه سال ۹۳ شهردار تهران که در قالب یک لایحه دو فوریتی در صحن غیر علنی بررسی شد، به دلیل عدم رعایت آیین نامه های داخلی شورا جلسه را ترک کرد. او در جریان اعتراض به نحوه رای گیری از چمران خواست با رعایت قانون دیوار بی اعتمادی را در شورا بشکند.

پندار مدیر کل بودجه شهرداری تهران در توفیق این لایحه گفت: در راستای استفاده بهینه از اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۳، لایحه اصلاحیه بودجه ۹۳، مشروط به رعایت سقف کلی بودجه مصوب، در ۵ بند ارائه شده است.

وی افزود: این اصلاحات در سرفصل های افزایش منابع نقدی و کاهش غیر نقدی، تسویه دیون اشخاص حقیقی و حقوقی، اجرای تبصره پنج مصوبه بودجه سال ۹۳ ساز­مان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران به منظور تأمین کسری اعتبارات برخی از واحدهای اجرایی، پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان و بازخریدی کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی و جابجایی برخی از ردیف های اعتباری کمک به توسعه مساجد و اماکن مذهبی ارائه شده است.

محسن پیرهادی عضو شورای شهر تهران، با اعتراض نسبت به اینکه اصلاحیه لایحه بودجه در زمان لازم به شورا ارائه نشده است، گفت: بهتر این است که اصلاحیه بودجه قبل از ارائه به شورا، با کمیسیون های مرتبط هماهنگ شود تا اعضای شورا نسبت به بندهای اصلاحی اقناع شوند.

وی همچنین افزود: شهردار تهران اختیار جابجایی ده درصد از اعتبارات بودجه را دارد بنابراین دیگر نباید اصلاحیه بودجه به این معنا داشته باشیم وگرنه باید یا ده درصد اختیار حذف شود یا موضوع اصلاحیه بودجه.

احمد حکیمی پور در ادامه جلسه با طرح این موضوع که طبق آیین نامه شورا در صورت ارائه طرحی دوفوریتی از سوی شهردار نیاز به آرای دو سوم اعضا برای تصویب است رای ماخوذه را فاقد اعتبار خواند.

رحمت اله حافظی هم ضمن انتقاد از نحوه عملکرد هیات رئیسه در ارسال نامه‌ اصلاحیه بودجه سال ۹۳ شهرداری تهران به اعضای شورا، ‌ افزود: این نامه روز چهارشنبه برای شورا ارسال شده است اما صبح روز یکشنبه درجلسه به اعضا ارائه شده است. اقای رئیس از شما گله مندی داریم و درخواست می‌کنم تا دیوار بی اعتمادی را بشکنید.

وی در ادامه جلسه با اشاره به اینکه بند بند این موارد جای تامل دارد، درباره دو فوریت اصلاحیه بودجه مصوب ۹۳ شهرداری تهران، ضمن مخالفت با این دو فوریت، گفت: ماده ۲۴ آیین نامه مالی شهرداری می گوید که دوره عمل بودجه هر سال تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال بعد خواهد بود. به استناد این ماده، درخواست سلب این فوریت را دارم و تا کمیسیون ها به موضوع رسیدگی کنند.

دوفوریت اصلاحیه بودجه مصوب ۹۳ شهرداری تهران با وجود اینکه در دستور جلسه شورای شهر تهران نبود، رای گیری شد و با ۱۶ رای به تصویب رسید. اما بعد از قرائت متن قانون توسط یکی از اعضای شورای شهر و اعلام اینکه دوفوریت نیاز به رای دوسوم اعضا دارد، رئیس شورا خواستار رای گیری مجدد شد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز که در این جلسه حضور داشت، ‌با اشاره به اینکه من نمی‌دانستم که طرح‌های دوفوریت‌هایی برای تصویب نیاز به رای دوسوم اعضا دارد، ‌ تاکید کرد: به نظر من چاره‌ای نداریم، به دو فوریت طبق قانون بودجه باید رای بدهید.

مهدی چمران نیز برای رای گیری مجدد گفت: من اشتباهی اعلام کردم و دوباره رای گیری می‌کنیم.

حافظی در مقابل رای گیری مجدد دو فوریت اصلاحیه بودجه مصوب ۹۳ شهرداری تهران، به رئیس شورا گفت: نمی‌توان برای این دو فوریت رای گیری مجدد کرد. کار رئیس شورا خلاف قانون است زیرا یکبار رای گیری انجام شده است و اگر رای گیری مجدد صورت گیرد به واسطه غیرقانونی بودن آن از صحن خارج می‌شوم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران همچنین در واکنش به اظهار نظر شهردار تهران نیز گفت: ‌ شهردار تهران اعلام می‌کند نسبت به این موارد بی اطلاع بودم و این عذر بدتر از گناه است.

وی گفت: ‌ برای شورایی که اینگونه تصمیم می گیرد متاسفم زیرا در روز روشن موارد را به راحتی در بودجه جابجا می‌شود و به تصویب می‌رسد.

رئیس کمیسیون سلامت، ‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در زمان رای‌گیری مجدد برای این دو فوریت به دلیل غیرقانونی دانستن این موضوع صحن را در زمان رای گیری ترک کرد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت رای موافق طرح دو فوریتی مطالعه و بررسی پیشگری و مقابله با ریز گرد های شهر تهران را به تصویب رساندند.

احمد مسجد جامعی در جریان بررسی دو فوریت طرح "مطالعه و بررسی پیشگری و مقابله با ریز گرد های شهر تهران" گفت: پدیده ریز گرد ها شاید در ظاهر مختص به جنوب کشور باشد ولی در باطن یک پدیده ملی است چرا که این پدیده پیشرونده است به گونه ای که در سال های اخیر هم، شاهد افزایش تعداد روزهای غبار آلود و هم شدت ریز گرد ها بوده ایم.