آمار سعید جدیدی از تخریب باغات

به گزارشافکارنیوز،عباس جدیدی در نشست خبری خود و با اشاره به عملکرد حوزه معاونت نظارت شورای اسلامی شهر تهران در سال ۹۳ اظهار داشت: برگزاری دیدارهای مردمی در مناطق شهرداری ۱۵ مورد، بازدید از پروژه‌های در دست اجرا در مناطق شهرداری ۱۵ مورد، حضور کارشناسان به همراه اعضای شورای شهر تهران در مناطق شهرداری ۱۸ مورد، بازدید کارشناسان از پروژه‌های در حال ساخت و ساز ۱۷ مورد، بررسی پرونده‌های شهرسازی توسط کارشناسان از طریق سامانه شهرسازی ۲ هزار و ۱۹۱ مورد و همچنین رسیدگی به درخواست و شکایات مردمی در حوزه شهرسازی حدود ۱۷۰۰ مورد از جمله اقدامات انجام شده در حوزه معاونت شورای شهر محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: بررسی پرونده‌های شهرسازی توسط کارشناسان از طریق سامانه شهرسازی به تعداد ۲ هزار و ۱۹۱ مورد از مهمترین اقدامات در این معاونت بوده که بر اساس آمار ۱۰ درصد از پرونده‌های اشاره شده تخلفات حوزه شهرسازی بوده‌اند.

وی ادامه داد: عمده تخلفات صورت گرفته در حوزه شهرسازی مربوط به روابط بلند مرتبه سازی، ‌قوانین ناقص در این حوزه است.

معاون نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از اقدامات قابل توجه در سال جاری تدوین ضوابط بلند مرتبه سازی بوده که این کار در دستور کار اعضا قرار گرفته و بنا داریم با همکاری و همراهی اعضای شورای عالی شهرسازی و کارشناسان شهرداری تهران که متولی این امر مهم هستند قانون مهمی را تدوین کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با تدوین و اجرای قوانین و ضوابط بلندمرتبه سازی، قسمت عمده‌ای از تخلفات در شهر برطرف شود.

جدیدی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در سال جاری اصلاح طرح تفصیلی بوده که بخشی از تخلفات در شهرسازی با اصلاح طرح تفصیلی پایان خواهد یافت.

وی در ادامه به اهمیت نوع سازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: متاسفانه سرعت نوسازی بافت‌های فرسوده چشمگیر نبوده و در این بخش با قوانین دست و پا گیر در طرح تفصیلی رو به رو هستیم که باید این قوانین در طرح تفصیلی بازنگری شود.

جدیدی ادامه داد: حوزه معاونت نظارت شورای شهر تهران در برابر هر تخلفی ایستادگی می‌کند و در این بخش ما از ابزارهای قانونی برای جلوگیری از هر گونه تخلف استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف معاونت نظارت شورای شهر تهران، نظارت بر اجرای صحیح طرح تفصیلی بوده و در این بخش از راه‌های قانونی از جمله تذکر و سوال از معاونین، ‌مدیران و حتی شهردار تهران استفاده می‌کنیم.

معاون نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: بیشترین تخلفات در مناطق ۱،۲، ۳،۴، ۶،۱۲، ۱۴ و ۱۵ بوده است.

جدیدی با تاکید بر این که هر تذکری را نمی‌توان در قالب سوال از شهردار تهران مطرح کرد گفت: ما هر کجا مغایرتی در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها مشاهده کنیم از طریق نامه‌نگاری پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد که در برخی از مواقع این پیگیری‌ها به مراجع قضایی ختم می‌شود.

وی اضافه کرد: شهری مثل شهر تهران ابر شهری در کشور است این امکان را ندارد تخلفی در بحثشهرسازی در آن صورت نپذیرد اما حوزه معاونت نظارت شورای شهر تهران به وظایف قانونی و ذاتی خود عمل خواهد کرد.

معاون نظارت شورای شهر تهران در ادامه به یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه حفاظت و صیانت از باغات و فضای سبز شهر تهران اشاره کرد و گفت: جلوگیری از ساخت‌ و ساز در ارتفاعات هزار و هشتصد متر یکی از اقدامات شورای شهر تهران بوده و ما اصرار بر تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه صیانت از باغات و فضای سبز هستیم.

جدیدی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در هفته‌های اخیر مطرح شده است بحثهتل اسپیناس بوده که این موضوع از سوی آقای قناعتی عضو هیأت رئیسه شورا مطرح شده و قطعا وی بدون مطالعه وارد این موضوع نشده است.

جدیدی ادامه داد: قطعا و به طور یقین نیز ما در بحثهتل اسپیناس وارد خواهیم شد و کارهای نظارتی خود را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به یکی از شاخص‌ترین اقدامات حوزه معاونت نظارت شورای شهر در سال ۹۳ گفت: تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین که خلاف مقررات ساخته شده بود یکی از شاخص‌ترین اقدامات حوزه نظارتی شورای شهر محسوب می شود.

وی همچنین به موضوع حریم شهر تهران و حفاظت و صیانت از آن اشاره کرد و گفت: حفاظت از حریم شهر تهران یعنی حفاظت و صیانت از مردم تهران است اگر چه در این زمینه ‌برخی‌ها به دلیل منافع شخصی و یا افرادی خاص گله‌هایی را مطرح داشته و دارند اما معاونت نظارت شورای شهر تهران درمقابل هر ساخت و ساز غیر مجاز ایستادگی خواهد کرد.

معاون نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: خوشبختانه در سال جاری نیز با همکاری اداره کل حریم شهر تهران نیز بالغ بر ۳۶ واحد بر خلاف مقررات ساخته شده بودند تخریب شده است که این نشان دهنده توجه مسئولان به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهر تهران است.

جدیدی بیان داشت: قطعاً‌ هر جا که مشارکت مردم افزایش یافته است، موفقیت‌های خوبی کسب شده است و در بحثحافظت از شهر تهران جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم شهر باید از مشارکت مردم استفاده شود.

معاون نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: مشکلاتی در بحثاماکن ورزشی شهرداری به وجود آمده است که در همین رابطه بنا داریم در سال ۹۴ تمامی اماکن ورزشی شهرداری که بالغ بر۳۰۰ مکان ورزشی بوده با ادغام مجموعه هاتف شهر زیر سازمان ورزش شهرداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۸۹ شورای شهر به مشکلات اماکن ورزشی شهرداری پی برده و در همین زمینه مصوبه‌ای را به تصویب رساند اما تا به امروز این مصوبه اجرا نشده است و انشاءالله در سال ۹۴ مصوبه اشاره شده عملیاتی خواهد شد.

معاون نظارت شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۴ درصد شرایط احراز مدیران ورزش شهرداری تهران صورت گرفته است که با توجه همین شرایط طرح ساماندهی حوزه ورزش شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در برخی از مواقع مدیران ورزشی شهرداری تهران در اجرای برنامه‌ها با قوانین دست و پا گیر رو به رو می‌شوند که باید فرایند آسانتری برای این قوانین در نظر گرفت شود.

جدیدی گفت: عدم اجرای مصوبات بخش ورزشی شهرداری و همچنین عدم ادغام شرکت هاتف در سازمان ورزش شهرداری تهران از جمله انتقاداتی است که شورای شهر به عملکرد این مجموعه دارد.

معاون نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از سیاست‌ شورای شهر کسب درآمدهای پایدار برای شهرداری تهران است که برای تحقق این امر مهم نیازمند به همکاری دولت و مردم است.

جدیدی افزود: در صورتی که شهروندان تهرانی عوارض نوسازی‌، پسماند و خودرو را به موقع بپردازند قطعا شهرداری نیز به سمت درآمدهای ناپایدار نخواهد رفت.

معاون نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: دولت نیز باید شهرداری را در حوزه افزایش درآمدهای پایدار کمک کند که در این بخش دولت باید براساس قانون یک سوم هزینه‌های مترو را به شهرداری بپردازد. ضمن این که در بخش تخریب ساخت و ساز و بافت‌های فرسوده، دولت باید حمایت‌های لازم را انجام بدهد.

وی گفت: در صورتی که شهروندان و دولت شهرداری را همراهی و حمایت کنند ما نیازی به کسب درآمدهای ناپایدار نداریم.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات ویژه شورای شهر در سال ۹۳، شناسنامه دار کردن باغات بوده که این کار در راستای حفظ باغات به هم پیوسته و باغات کن بود ه است.

معاون نظارت شورای شهر تهران گفت: در همین زمینه شورای شهر تهران مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان جهت حفظ وی نگهداری و صیانت باغات به هم پیوسته و باغات کن پیش‌بینی کرده است.

جدیدی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری برای حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، عملکرد شهرداری در این بخش قابل توجه است.

معاون وزارت شورای شهر تهران ادامه داد: ۱۵ درصد از تخلفات صورت گرفته در سال جاری مربوط به تخریب باغات سبز بوده است.