کمک‌های اولیه برای سکته مغزی

به گزارشافکارنیوز،محمدعلی اکبریان متخصص مغز و اعصاب گفت: انسداد عروق مغزی یا پارگی رگ‌های متصل به مغز را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند.

وی ادامه داد: سکته مغزی به دلیل آسیب عروق مغزی ایجاد می‌شود که فشار خون، تصلب شراین، ناهنجاری‌های عروق مغز، اختلالات انعقادی خون، ‌ بیماری قند، وزن اضافه و سیگار باعثآسیب عروق مغزی می‌شوند.

اکبریان اظهار داشت: درمان این بیماری بر اساس علت آسیب عروق مغزی انجام می‌شود، بعد از سکته مغزی، مغز دچار تورم می‌شود و این ورم باید کنترل شود. فیزیوتراپی و اقدامات بعدی در درمان این بیماری قابل استفاده است. معمولاً انسداد و آسیب‌های عروق مغزی شروعی ناگهانی دارد و فرد به طور ناگهانی دچار اختلال در تکلم، فلج نیمه بدن و اغما می‌شود، در این شرایط MRI، سی‌تی اسکن یا آنژیوگرافی در تشخیص رگ بسته شده، استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: تأخیر در تشخیص این بیماری باعثآسیب بیش‌تر مغز می‌شود و علائم شدیدتر و کشنده‌تری به همراه دارد.

اکبریان در پایان گفت: زمانی که فرد دچار سکته مغزی میشود، باید راه هوایی بیمار را باز نگه دارند و از حرکت بیمار خودداری کنند، در صورتی که بیمار فشار خون بالا داشته باشد، باید فشار خون را کنترل کنند و بلافاصله به مراکز اورژانس اطلاع دهند. اخیراً مراکز بیمارستانی دارای مراکز مجهزی برای بیماران سکته مغزی شده است.