به گزارشافکارنیوز، پس از شب تاب کردن بزرگراه‌ها برای ایمنی بیشتر مسافران در هلند و اولین جاده خورشیدی در جهان که در هلند طراحی شد اکنون این کشور برای امنیت دوچرخه سواران در جاده‌ها، دوچرخه هوشمند و برقی ساخته‌ است تا تصادفات جاده‌ها را کاهش دهد.

محققان TNO در هلند با استفاده از فناوری برای کمک به ایمنی دوچرخه سواران، یک رادار روی فرمان و یک دوربین روی گلگیر عقب دوچرخه نصب کرده‌اند و از این طریق دوچرخه قادر است در صورت مشاهده مانع یا خطر به کاربر هشدار دهد.

کاربر نیازی به چرخاندن سر برای بررسی آنچه در اطراف وی و درمسیر جلو، اطراف و پشت سر خود اتفاق می‌افتد ندارد، زیرا این سیستم‌های جاسازی شده مسئول تشخیص حرکات سایر کاربران و اتفاقات اطراف دوچرخه سوارهستند.

در صورت به وجود آمدن خطر دسته دوچرخه ارتعاش پیدا می‌کند و در صورتی که پشت سر دوچرخه سوار یا اطراف وی خطری مشاهده شود صندلی ارتعاش پیدا می‌کند.

از طریق یک کامپیوتر که به صورت بی‌سیم به یک تبلت متصل است، داده‌ها در زمان واقعی نشان داده می‌شود.

این دوچرخه برقی و هوشمند می‌تواند با حداکثر سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند؛ طراحی این دوچرخه مخصوص سالمندان است.

در حال حاضر نمونه اولیه آن ۲۵ کیلوگرم وزن دارد و سازندگان قصد دارند وزن این دوچرخه را کمتر کنند تا سبک‌تر شود. این محصول دو سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد و قیمتی که برای آن درنظر گرفته شده است بین ۱۷۰۰ تا ۳۲۰۰ یورو است.