جواد لاریجانی: وانت دارم

به گزارشافکارنیوز،محمد جواد اردشیر لاریجانی، مرد ۶۳ساله ستاد حقوق بشر ایران که ۳۰سال است در عرصه حقوق بشر فعالیت دارد، حالا به قول خودش پیر مردی شده که تا وقتی توان داشته باشد، کار می کند. وی که متولد نجف اشرف است در کارنامه خود القابی از جمله سیاست مدار، ریاضی دان، نظریه پرداز سیاسی و سمت هایی از جمله معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادین، نماینده دوره های دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی و معاون وزارت امورخارجه را دارد.

محمد جواد لاریجانی که یکی از پنج برادران لاریجانی ها است، تحصیلات عالی خود را در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف آغاز و تا تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور پی گرفت.

اگر چه محمد جواد لاریجانی دستی در علم ریاضی دارد اما در کشور بیشتر او را در عرضه فعالیت های حقوق بشری می شناسند. با این حال خودش می گوید اگر به جوانی بازگردم تمام وقتم را صرف علاقه ام یعنی ریاضی می کنم. حالا در سی امین سال خدمت وی در عرصه حقوق بشر گفتگوی کوتاهی با محمدجواد لاریجانی داشتیم که خواندن آن خالی از لطف نیست!

* سلام آقای لاریجانی! شاید کمی از سوالات تعجب کنید اما می خواهم پاسخ بدهید

- سلام علیکم و سلام به خبرنگارهای خبرگزاری مهر شما سوال کنید شفاف پاسخ می دهم.

* سینما می روید؟

- خیلی وقت است که به سینما نرفته ام و آخرین باری هم که برای دیدن فیلم دعوت شده بودم فیلم سینمایی حضرت محمد(ص) بود که به دلیل تداخل با یکی از کلاس های درسی دانشجویان نتوانستم بروم.

* اهل آشپزی هم هستید؟

- شکمو و خوش اشتها هستم و بیشتر از غذای مازندرانی، اردک و ماکیان استفاده می کنم.

* درخانه به اهل و عیال هم کمک می کنید؟

- خانه باشم کمک می کنم اما ممکن است کمک کردن من مورد قبول واقع نشود.

*خودرو چی دارید؟

- وانت دارم! البته چند سالی است که به سبب پست حقوقی با ماشین حفاظتی تردد می کنم.

* برخی رسانه ها شما و برادرانتان را با عبارتهای متفاوتی خطاب قرار داده اند یادتان هست؟

- من نگران این جور حرفها نیستم. منتهی هیچ فردی نباید خودش را از قانون فراتر بداند. طبق قانون بنده را احضار کردند و در پرونده زمین خواری که به من نسبت داده بودند تا مرحله دادگاه تجدید نظر هم رفتم.

* نظر شما درباره اتفاقاتی که برای فاضل لاریجانی افتاد چیست؟

- علیه او توطئه کردند. کار احمدی نزاد خلاف شرع و قانون بود. با این حال عزت و خوش نامی دست خداست. در این پرونده هم برادرم فاضل شاکی هست.

* با برادرانتان ارتباط خوبی دارید؟

- دو هفته یکبار در منزل والده جمع شده و کلی بحثهای سیاسی می کنیم. در دوران کودکی وقتی ما دور هم جمع می شدیم اگر حرف های بی محتوا می زدیم، پدرمان بحثی را مطرح می کرد تا ما برادران وارد مباحثه شویم. در طول مباحثه یکی یکی برادران از دورخارح شده و من و شیخ صادق می ماندیم و ایشان هم در بحثتا آدم را قانع نکند ول کن ماجرا نیست.

* خب الحمد لله ارتباطات خوب است با این حال پس می توانید به راحتی از رئیس قوه قضائیه یا همان شیخ صادق هم انتقاد کنید؟

- در رابطه با اینکه آیا انتقادی به برادرم شیخ صادق داشته ام یا نه باید بگویم که انسان ها با سلایق مختلف هستند با این حال ایشان فردی دقیق النظربوده و ذهنی مواج و خلاق دارند.

* رابطه و میانه شما با آقای روحانی چطور است؟

- به هر حال روحانی از دوستان قدیم ما هست و توفیق وی، توفیق کل ملت ما محسوب می شود.

* با احمد شهید از نزدیک گفتگو داشته اید؟

- من از زمان آیت الله موسوی اردبیلی با قوه قضاییه همکاری دارم و بخش حقوق بشر را دوران آیت الله یزدی تاسیس کردند، اولین مامور حقوق بشر قوه هم مرحوم کریمی بود. با این حال من هم در قالب ماموریت هایی که داشتم با احمد شهید حضوری زیاد صحبت کردم. به هر حال احمد شهید، آدم سیاسی کاسب کاری است. البته عرصه قعالیت های حقوق بشر در ایران باید وسیع تر بشود.

* نظر شما درباره اینکه حجت الاسلام رئیسی از معاون اولی به دادستانی کل کشور رفتند چیست؟

- دادستانی کل عنوانی بین المللی است. آقای رییسی از ثروت های قوه قضاییه است و دنیایی از تجربه و تیز هوشی دارد و حوزه کار ایشان وسیع تر شد.

*اخبار را چگونه رصد می کنید؟

- دنبال کردن اخبار برای من حرفه ای است و رصد حجم مکتوب و غیر مکتوب اخبار بخشی از کار روزانه من است و حتی ممکن است دیدن اخبار تلوزیون خیلی برایم جالب نباشد و بسیاری از خبرگزاری ها را می بینم.

* سر پرونده زمین خواری گفته بودید خبرنگاران بیایند سر زمین من، آبگوشت هم می دهم بحثمی کنیم… بر قرار است؟

- وعده ای که به خبرنگاران برای دادن آبگوشت بیابانی داده بودم همچنان سرجایش است.