صیانت از اطلاعات ژنتیکی کشور

به گزارشافکارنیوز،سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی با بیان این که ذخایر ژنتیکی سه امنیت غذا، سلامت و اقتصاد را در پی دارد، اظهار داشت: بحثذخایر ژنتیکی تمام گیاهان، جانوران، میکروارگانیسم‌ها، انسان‌ها، مواد غذایی، داروهای گیاهی، شیمیایی، نوترکیب و هر چیز دیگری که بخش‌هایی از آن‌ها قابل تکثیر باشد را شامل می‌شود.

وی افزود: کشور ما به دلیل تنوع زیستی بالا و اقلیم‌های آب و هوایی که دارد از دخایر انرژی متنوع‌تری نسبت به سایر کشورها برخوردار است و در یک صد سال اخیر از علم بیوتکنولوژی در تولید دارو و صنعت در جهت درآمدزایی استفاده می‌شود تا حدی که تقریبا جایگزین بسیاری از صنایع شده است.

اهمیت علم بیوتکنولوژی در اقتصاد


رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزود: ما نیز می‌توانیم از این علم به جای اقتصاد نفتی استفاده کنیم به طوری که هم نیازهای کشور خود را برآورده و هم به کشورهای دیگر صادر کنیم.

شاهزاده فاصلی با تاکید به ضرورت وجود زیست بانک‌های استاندارد برای تحقق این مهم افزود: وجود زیرساخت‌های بسیار خوب برای شناسایی و نگهداری ذخایر ژنتیکی و دانش فنی دو نیاز ابزار مهم محسوب می‌شوند.

وظیفه دولت در برابر زیست بانک‌های استاندارد


وی به حمایت دولت و ارگان‌های ذیربط در این باره تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه برخی ذخایر ژنتیکی کشورمان در حال انقراض است شناسایی و نگهداری زیست بانک‌ها که نیاز ضروری است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: ما در کشور از وجود برخی ذخایر ژنتیکی که به دلیل ورود توریست‌ها و تردد دانشجویان برای انجام تحقیقات از کشور خارج شده است محروم هستیم و نیاز است با تعامل و تبادل اطلاعات یا با انجام تفاهم‌نامه‌ از این دسته از ذخایر ژنتیکی نیز استفاده کنیم.

شاهزاده فاضلی افزود: ثبت ذخایر ژنتیکی در بانک‌های ژنتیکی دنیا به نام ایران بسیار حایز اهمیت است تا بتوان در صورت استفاده از آن حق لایسنس آن‌ها نیز پرداخت شود.

وی با اشاره به وجود زیست بانک‌های ذخایر ژنتیکی در وزارتخانه‌ها و جهاد دانشگاهی، افزود: اهمیت این مراکز در استاندارد بودن آن‌ها است و ما باید با توجه به شرایط آب و هوایی متنوع ایران بتوانیم از وجود ذخایر متنوع نیز برخوردار باشیم.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وجود راه‌اندازی زیست بانک‌ها را هم فردی و هم دولتی به همت وزارت کشاورزی بیان کرد و افزود: کسی که متولی این امر می‌شود باید از اطلاعات جامع و کاملی نیز برای بهره‌برداری درست از آن‌ها برخوردار باشد.

شاهزاده فاضلی درباره به دست آوردن دشمن به اطلاعات ژنتیکی ما هشدار داد و افزود: دستگاههای دست اندرکار باید برای حفظ امنیت ملی از این اطلاعات صیانت کامل را داشته باشند همان طور که دشمن در ماههای اخیر با حربه جمعآوری بزاق دهان از کشورها قصد دستیابی به اطلاعات ژنتیکی را داشت.