به گزارشافکارنیوز،حمید چیت چیان گفت: افزایش بارش ها را قدر می دانیم و باید برای هر قطره باران شکرگذاری کنیم، اما همچنان با کاهش بارش در مقایسه با دوره های گذشته روبرو هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به بارش های اخیر گفت: نگرانی ها کاهش یافته، اما همچنان نیازمند همراهی مردم در صرفه جویی مصرف آب هستیم. در سال آبی جاری که از مهرماه ۹۳ آغاز شده، تاکنون ۱۶۳ میلیمتر بارندگی گزارش شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته با ۱۹۲ میلیمتر و دوره درازمدت ۴۷ ساله با ۱۹۷ میلیمتر کاهش نشان می دهد.

چیت چیان افزود: ‌در برخی استان ها مانند هرمزگان بیشترین کاهش بارش را با ۶۴ درصد افت داریم و در استان های بوشهر، فارس و خوزستان هم ۴۲ تا ۴۴ درصد کاهش بارندگی در مقایسه دوره مشابه سال گذشته گزارش شده و در تهران هم ۱۱ درصد کاهش بارش داریم.

* ورود ۲۴ سد جدید به مدار تا پایان سال


وی گفت: ‌ البته در استان های دیگری مانند گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان شمالی و رضوی، کرمان و اصفهان با افزایش بارندگی روبرو هستیم و ذخایر سدهای ما نیز ۱۵ میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال گذشته(۱۹ میلیارد ۷۷۰ میلیون مترمکعب) کاهش نشان می دهد.

وزیر نیرو گفت: در سال گذشته ۵ سد به بهره برداری رسید و امسال نیز ۲۴ سد جدید به بهره داری خواهد رسید تا ظرفیت تامین آب مورد نیاز شهروندان به پایداری بیشتری برسد. همچنین ۱۶۶۰ روستای فاقد آب شرب در سال گذشته به شبکه مطمئن تامین آب شرب مجهز شد و امسال نیز امیدواریم مجتمع های آبرسانی روستایی دیگری به بهره برداری برسد.

چیت چیان گفت: ‌اعتبارات آب روستایی سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان بود که امسال به ۲۲۰۰ میلیاردتومان افزایش یافته و ۱۲۱ طرح آبرسانی به شهرها از جمله تهران و تبریز به بهره برداری خواهد رسید و امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم ظرفیت تامین نیازهای آبی را به پایداری بیشتری برسانیم.

وی از احتمال جیره بندی آب در تابستان خبر داد و گفت: تلاش وزارت نیرو بر آن است که از جیره بندی آب جلوگیری کند، اما برای تحقق این امر نیازمند همکاری مردم هستیم. برای کمک به مدیریت مصرف از سوی مردم وزارت نیرو، تجهیزات کاهنده مصرف آب را اقساطی بین مردم توزیع می کند.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ورودی آب سدهای کشور ۲۰ درصد کاهش داشته است گفت: هرچند با مدیریت آب خروجی از سدها و با همکاری کشاورزان، آب کمتری رها شد ولی موجودی سدها ۷.۷ دهم درصد کاهش داشته است.

چیت چیان با اشاره به اینکه بارندگی های روزهای گذشته نتوانسته کاهش بارندگی دی و بهمن سال گذشته را جبران کند تصریح کرد: در غالب استان ها بارندگی کمتر از متوسط کشور بوده به طوری که ۱۱ استان در وضعیت تنش آبی، ۱۳ استان در تنش آبی شدید و ۷ استان در وضع کم آبی قرار دارد و هیچ استانی وضع، قابل تحمل، نرمال یا مرطوب ندارد.

وی با اشاره به افزایش ۳ سانتیمتری ارتفاع آب نسبت به سال گذشته افزود: با این حال بارندگی ها در کشور نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد و نسبت به ۴۷ سال گذشته، ۱۷ درصد کاهش داشته است.

وزیر نیرو تصفیه آب مصرفی و استفاده مجدد از فاضلاب های صنعتی را از جمله دیگر اقدامات برنامه ریزی شده برای تامین آب دانست و افزود: وزارت جهادکشاورزی سهم تسهیلات بانکی و کمک های دولتی برای اصلاح شیوه آبیاری سنتی و همچنان اصلاح الگوی کشت را فراهم کرده و توسعه گلخانه ای را برای کاهش مصرف آب در دستور کار خود قرار داده است.

* آماده باش آبرسانی در شرایط بحرانی


چیت چیان همچنین از آماده باش تمام شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای برای تامین آب در شرایط بحران کم آبی خبر داد و گفت: شبکه های آب فرسوده است و هدررفت آن بالاست اما تلاش می کنیم هدررفت آب در شبکه را کاهش دهیم هرچند که محدودیت های مالی برای این کار داریم اما در تلاش هستیم با کمک بخش خصوصی، اقدامات لازم جهت جلوگیری از هدررفت آب را انجام دهیم.

وی ادامه داد: با تهیه تجهیزات مورد نیاز و کنترل فشار آب در حوزه شهری می توان به مدیریت مصرف آب کمک کرد. وزیر نیرو از تدوین قوانین جدید برای برخورد با مشترکان پُرمصرف خبر داد و تصریح کرد: مقرراتی را به دولت پیشنهاد کردیم که با مشترکان پُرمصرف که به حقوق دیگران اجحاف می کنند برخورد و آب مشترکانی را که بالاتر از حد معمول مصرف می کنند را قطع کنیم.