ابتکار: گرد و غبار منشا بیرونی دارد

به گزارشافکارنیوز،دکتر معصومه ابتکار با حضور در برنامه تلویزیونی شبکه دو سیما به تشریح اقدامات محیط زیست در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۹۳ توانستیم با کاهش آلودگی شهرهای بزرگ، کیفیت هوای کلانشهرها را بهتر شد.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته پایداری هوا بیشتر بود و باد و بارندگی کمتر، تاکید کرد: خوشبختانه در سال ۹۳، روز اضطرار و تعطیلی در تهران نداشتیم و ۴۴ روز هوا نسبت به سال قبل از آن بهتر بود.

ابتکار افزود: مسئله گرد و غبار، مسئله ای فراتر از مقطع کوتاه است زیرا این موضوع یک منشأ بیرونی دارد که فعلاً از اختیار ما خارج است.

وی با بیان اینکه گرد و غبار اخیر در برخی استان ها ناشی از منشأ بیرونی از جمله کشورهای عربستان و عراق بود گفت: با شرایطی که در منطقه است و نبود اراده در سازمان های بین المللی چشم انداز روشنی در این زمینه نمی بینیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با این حال پیگیر این موضوع در مجامع بین المللی بوده و هستم اما فعلاً این مشکل ادامه دار است.

ابتکار به منشأ داخلی آن هم اشاره کرد و گفت: این موضوع هم خیلی بزرگ است به طور مثال در استان خوزستان حدود ۳۵۰ هزار هکتار اراضی داریم که می تواند منشأ گرد و غبار باشد.

وی افزود: بنابراین این مسئله بزرگی است و باید برنامه ریزی کرد که البته خدا را شکر دولت این کار را انجام داده و برای آن بودجه ای در نظر گرفته و تقسیم کار شده است.

ابتکار موضوع گرد و غبار را فراتر از منطقه و در حد جهانی دانست و گفت: متأسفانه مشکلات محیط زیستی ما به مرز بروز و ظهور کامل رسیده که از آن جمله می توان به بحث خشک شدن تالاب ها، موضوع گرد و غبار، پسماندها که سال ها بود مدیریت نمی شد و سفره های زیرزمینی اشاره کرد.